Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Har eksportindustrien i Norge en fremtid?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Har eksportindustrien i Norge en fremtid?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Har eksportindustrien i Norge en fremtid?
Konsernsjef Jan Reinås Stiklestad, 8. mai 2003

2 Norske Skog - noen overskrifter
Tredje største produsent av trykkpapir i verden, med 24 fabrikker i 15 land Sterk vekst siden midt på 90-tallet Hovedkontor ved Oslo med ansatte fra 20 nasjoner Stiklestadkonferansen

3 Visjon, mål og strategi Visjon: Bli et ledende internasjonalt treforedlingsselskap Mål: Skape aksjonærverdier minst på nivå med de beste i bransjen Hovedstrategi: Konsentrasjon om trykkpapir Valg av markeder, produksjonssteder Stiklestadkonferansen

4 Norske Skog - Før og nå Kapasitet trykkpapir Kapasitet trykkpapir
1990 1990 Trykkpapir % Annet 52% Norge 100% 1,3 mill. tonn 10 mrd. NOK 2002 2002 Europa 27% Norge 23% Australasia % Trykkpapir 100% Asia 10% Sør-Amerika 5% Nord-Amerika 24% 7,9 mill. tonn 25 mrd. NOK (E) Hel- eller deleid Eierandel Stiklestadkonferansen

5 Norske Skogs verden Papirindustriens mest globale selskap med ledende markedsposisjoner i hver region Norske Skog Canada (30,6%) Europa - 100% Skogn Elk Follum Powell River Union Saubrugs Falls Walsum Pan Asia Parenco Crofton Golbey Steti Port (50%) Bruck Chongwon Alberni Chonju Shanghai Sing Buri MNI (34%) Pisa Albury Bio-Bio (100%) Sør-Amerika - 100% Boyer Australasia - 100% Kilde: Norske Skog Tasman Stiklestadkonferansen

6 Improvement 2003 - forbedringsprogram
Standardisere, innføre beste praksis Prioritere og forenkle arbeidsprosesser 30 % reduksjon ansatte i administrasjon 15 % reduksjon ansatte i produksjon NOK 2 milliarder 10 % reduksjon kostnader Stiklestadkonferansen

7 Utfordringer for norsk eksportindustri
Produktivitetsutvikling Norske rammebetingelser Opprettholde et industrimiljø i Norge trening i lederskap FoU Marginalisering av Oslo Børs - lav vurdering i forhold til andre børser Tydelig næringspolitikk - forutsetninger for vekst Stiklestadkonferansen

8 Sterk norsk krone rammer kraftig
I 2002 styrket norske kroner seg med: 8,8% mot Euro 14,2% mot Britiske Pund 22,6% mot US Dollar For Norske Skog medførte kronekurs-utviklingen et inntektsbortfall på mer enn 1 milliard kroner i 2002 For norsk eksportindustri er dette dramatisk Stiklestadkonferansen

9 Valuta svekker konkurransekraft
Valutautviklingen har ført til en langsiktig konkurransevridning i forhold til viktige konkurrenter Fra 1986 til 2002 har avispapirprisene i norske kroner gått ned med 7% I samme tidsrom har prisene gått opp med 18% i svenske kroner Stiklestadkonferansen

10 Norske Skog i Europa - naturgass er viktig
Norske Skog har fire papirfabrikker i Norge - fem på Kontinentet Fire av fabrikkene på Kontinentet bruker naturgass (Bruck, Parenco, Golbey, Walsum) To av fabrikkene har egne gasskraftverk (kraftvarmeverk, Bruck og Parenco) Ingen av fabrikkene i Norge har tilgang til naturgass Europa har infrastruktur for gass - vi mangler det i gassnasjonen Norge Skogn Follum Union Saugbrugs Parenco Walsum Steti Golbey Bruck Stiklestadkonferansen

11 Energi - hovedpunkter Norske Skog er svært bekymret over forsyningssituasjonen for kraft i Norge og Norden Vi flytter produksjonsstopp til fabrikker i Norge, dels på grunn av kraftsituasjonen Gasskraft er nødvendig og fornuftig for en sikker kraftforsyning Staten må bidra for å bygge infrastruktur for naturgass Gass til Skogn er et viktig industriprosjekt Gassrør og gasskraft i Norge er mye bedre enn gassrør til UK med retur av britisk kraft gjennom kabel Stiklestadkonferansen

12 Hva har vi lært av vår egen utvikling?
Norske Skog er tilført betydelig kompetanse gjennom våre oppkjøp og påfølgende integrering: Ledererfaring Teknisk kunnskap Vi er ikke alltid best i Norge Holdninger til helse og sikkerhet Stiklestadkonferansen

13 Norske egenskaper og forhold som gir oss muligheter internasjonalt
Åpenhet, evne til samarbeid Oppfattes som redelige Ansatte representert i styrene Stiklestadkonferansen

14 Hva bør vi legge igjen hjemme?
Administrere vs. drive Manglende forståelse for lederskap lederlønninger, styrenes rolle Snever ”oss selv nok”-holdning Oljeinntekter, ”vi greier oss bra uansett” EU-saken Holdninger til næringspolitikken Skal vi ha industri i Norge? Ikke sulten nok til å konkurrere - mer presisjon Adferd som skaper uklarhet blant utenlandske investorer Utbredt oppfatning: ”Det må gå galt hvis vi slåss internasjonalt” Stiklestadkonferansen

15 Hva må til av næringspolitikk i Norge?
Tilpasse rammevilkår til konkurrentene: valuta rente kostnadsnivå Ingen enkle løsninger, men noen mulige grep: Norsk EU-medlemsskap Få opp produktiviteten i Norge ”Isolere” oljeformuen Gasskraft, utnytte naturgass i industrien Industrikultur, lederskap, FoU Børs Stiklestadkonferansen

16 To ekstra slides

17 Norske Skogs oppkjøp 1995-2001: 52 milliarder kroner
1995 Golbey(51%) Franrike NOK 2 milliarder 1996 Bruck Østerrike NOK 2 milliarder 1997 Steti Tsjekkia NOK 0.3 milliarder 1998 Shinh-ho Thailand/Korea 1999 Panasia (1/3) Thail/Kor/Kina NOK 5 milliarder 1999 Klabin (J/V) Brasil NOK 0.5 milliarder 1999 Union (46%) Norge NOK 1.5 milliarder 2000 Fletcher Paper 1) NOK 20 milliarder 2001 Panasia (1/6) NOK 3 milliarder 2001 Pisa (49%) Brasil NOK 1.5 milliarder 2001 Pacifica 2) Canada NOK 6 milliarder 2001 Parenco, Walsum Holland, Tyskl. NOK 10 milliarder 1)NZ,AUS,CAN,CHI, BRA, MAL 2) Gjennom Norske Skog Canada (36%) Stiklestadkonferansen

18 Salg 1999- 2002: 6 milliarder kroner
Tofte og Folla (markedsmasse) Trelastvirksomheten Tasman, New Zealand (markedsmasse) Mackenzie, Canada (markedsmasse) Shipping (New Zealand og Norge) Finansiell omstrukturering i Malaysian Newsprint Industries Norske Skog Flooring (gulvprodukter) Hurum Papirfabrikk (spesialpapir) Skogeiendommer i Norge, Sverige og Brasil Kraftproduksjon i Norge Stiklestadkonferansen


Laste ned ppt "Har eksportindustrien i Norge en fremtid?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google