Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

2014-04-25 12.26.34.jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "2014-04-25 12.26.34.jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

2 © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

3 Språklek med eventyr  Barnehagekveld Mai 2014
© Ellen Strand Logoped MNLL 2014

4 Ja, kom alle sammen, bli med. Vi flakser og bakser av sted
til eventyrland for å se på jøtuler, nøkker og nisser og troll og dverger i tusene fold. Refr: Vi danser og flyr gjennom eventyr, vi flakser og rir, vi synger og ler til Askeladden og Pål og Per og Mumle Gåsegg, å tvi, tvi, tvi, tvi. Og Tyrihans leker med gullhøna si, mens Smørbukken sitter fornøyd og blid og gomler så lat på sin skolemat, og Veslefrikk spiller for Tomme Tomme Tommeliten på fela si. Jeg har sett huldra nå, jeg.’ Hu satt’ seg på purka og rei, tjo heisan, hvor det bar i vei. Hu skreik og hu bar seg med hylhøye hvin, mens hu fløy til værs som en flyvemaskin. Tekst og melodi: Maj Sønstevold © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

5 Språklek med eventyr Eventyr
Vi trenger eventyret. Jeg vet ikke hvorfor, jeg vet bare at det er nødvendig Sitat: Astrid Lindgren © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

6 Hvem er jeg ? Ellen Strand - logoped MNLL 2014

7 © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

8 Det viktige eventyret Rare ord og bokstaver – undersøk dem
Eventyret snakker både til hodet og hjertet Lytte og samtale Kunnskap og kulturforståelse Fantasi – lek og indre bilder Rytme og gjentagelser Det var en gang….. Snipp, snapp , snute…….. © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

9 Å velge eventyr Eventyr som barna kan kjenne seg igjen i
Eventyr som barna kan leke Velg eventyr med mange gjentagelser for de yngste Fantasi og virkelighet © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

10 ”Sørgelig eller skremmende eller forferdelig for barn?”
”Så lenge det har eksistert eventyr i verden har disse vært et felles eie for barn og voksne. Ingen eventyrforteller som satt i basarene i Østen og fortalte sine fargerike og skumle Tusen og en natt- eventyr tiet hvis han så et barn blant tilhørerne. Ingen islandsk forteller vegret seg for å la barn høre eventyr og sagaer om blodhevn, kjærlighet, hat og bitre slektsfeider. Barna fikk høre eventyr som hadde noe å si om livet og døden, om forskjellen på godt og ondt og om hvor vanskelig det kan være å være et menneske.” (Astrid Lindgren) © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

11 Eventyr Skaper kontakt og oppmerksomhet Formidler et budskap
Skaper gjenkjenning av følelser, situasjoner og problemer Formidler kunnskap om seg selv og verden © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

12 Fortelle eventyr Bruk stemmen og FORTELL Magisk og mystisk Gå aldri tomhendt til en samling Dikt sammen med barna Betydningen av konkreter og bilder for forståelsen Eventyret handler ikke om ”her og nå” slik små barn er vant til å bruke språket, derfor: Konkreter Dette støtter også for de flerspråklige barna Dikt eventyr sammen med barna, f.eks ut fra konkreter eller bilder Illustrer forskjellen å å lese og fortelle Historien om jenta i Drammen © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

13 Eventyr og ordforråd Hvordan lærer vi ord?
Hvordan får vi et presist språk? ”Alt heter sko nå om dagen” To versjoner av ”Bukkene Bruse” ”Jenta fra Drammen” Eventyrene beriker språket vårt © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

14 Eventyrreglen I trollenes skog er det mørkt og kaldt,
og skyggene lurer overalt. Så pass deg for tusser og troll og heks – de kan trylle deg om til en – kjeks Pomperipossa forhekset alle hun så, ble selv til en stein, ja sånn kan det gå! © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

15 Hva kan jeg fortelle om? Hva kan jeg fortelle om?
Tradisjonelle og kjente eventyr Fortellinger fra hverdagen Fortellinger fra da du selv var liten Usannsynlige fortellinger © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

16 Hvordan blir jeg en god forteller?
En god begynnelse Visualisering Lev deg inn i rollene Beskriv med alle sanser En god begynnelse som fanger oppmerksomheten – et rituale, fortellerskrin, et lys osv Visualisering – fortelle hvordan personene i eventyret ser ut, osv © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

17 © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

18 SPRÅKLEK Eventyr Noen ideer Knappefortellinger En felles fortelling Fantasifortelling om en konkret ting Min egen fortelling (begrepsbygging) Fortelling på rim Knapper på bordet, barna velger en hver og forteller om knappen. Hva slags plagg har den sittet på, hva har den opplevd osv Felles fortelling: start fortellingen og la barna fortsette Legg frem konkreter , la barna velge en hver og la dem fortelle: Du tror kanskje at dette er en bil, men dette er et superraskt fremtidromskip som kan kjøre på veien, fly i lufta og flyte på vannet… Legg frem konkreter og la barna fortelle en historie, still støttespørsmål og lær dem strukturen i eventyret: Det var en gang…….3,7 osv…Snipp Snapp Snute… © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

19 SPRÅKLEK Eventyr og fortellinger
Flere ideer Snakk med barna om å fortelle Snakk om hva ” en rød tråd ” betyr Bruk sekvensbilder og fortell en historie sammen Hvordan begynner det? Hvem er på bildet? Hva skjer? Hva hender etterpå? Hvordan slutter det? © Ellen Strand Logoped MNLL 2014

20 SPRÅKLEK Rim En, to –støvel og sko. Tre, fire –slutt å flire. Fem, seks – det kommer en heks. Syv, åtte – nei det var en rotte. Ni, ti –hvor sint kan du bli? Elleve ,tolv –så sint som et troll. En, to – støvel og sko. © Ellen Strand Logoped MNLL 2014


Laste ned ppt "2014-04-25 12.26.34.jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google