Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2"— Utskrift av presentasjonen:

1 1 2 3 1. Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2

2 1 1. Pådriveren i TEAMET M 0

3 Pådriveren 0 km/h 524 km/h

4 A

5 Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

6 Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

7 Hvorfor kan ikke Pådriveren drive innovasjonsprosjektet selv?
MÅ vi ha et TEAM?

8 Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

9 Dick Fosbury - 1968 HVEM er pådriveren? Pådriver må melde seg selv!
Behov Løsning TEAM Pådriver Forankring HVEM er pådriveren? Pådriver må melde seg selv!

10

11 La meg starte med å vise en tale Steve Jobs CEO APPLE holdt for avgangselevene på Stanford

12 Bea Palmer

13 Joe Venuti

14 Eddie South

15 Bea Palmer + Eddie South?

16 Kjenner du noen pådrivere?

17 4 karakteristikker (K) av pådrivere.

18 K1: Pådriveren tør å gjøre det de brenner for
Kilde:Aviation s. 38. Tyskeren Otto Lilienthal flyr fra en liten bakke i Lichterfelddelde i berlin i Han ble drept i 1896 i en flygeulykke. M 7 18

19 K2: Pådriveren gjør det umulige mulig
Kilde:Aviation s. 38. Tyskeren Otto Lilienthal flyr fra en liten bakke i Lichterfelddelde i berlin i Han ble drept i 1896 i en flygeulykke. Prof. Sjur Dagestad Bjørn Tiller M 7 19

20 K3: Pådriveren lar seg ikke stoppe av frykt
Kilde: M 3

21 K4: Pådriveren gir seg ikke
M 7 21

22 INNOVASJONSTEAMET

23 1 2 1. Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET M 0

24 Behovet for team dukket raskt opp
Oh’ shit! M 23

25 Løsning M 23

26

27 Hva slags personer/typer bør et INNOVASJONSTEAM ha?

28 Ulike typer M 23

29 Ekstrovert = Drøfter tanker og følelser med andre.
Introvert = Indre dialog – drøfter med seg selv. Sansning = Detaljorientert; opptatt av her og nå. Intuisjon = Framtidsorientert; ser etter mønstre, sammenhenger – det store bildet. Rasjonell = Rasjonell og analytisk, tar ”logiske” beslutninger. Emosjonell = Beslutter ut i fra magefølelse og spontanitet. Avgjørelse = Støtter vedtak – god til å ”velge bort”. Opplevelse = Fleksibel, åpen for endringer.

30 2684 typer eller mer… Håndverkeren Teknologen Den som tar pulsen
Entreprenøren Feilsøkeren Grensekrysseren Den visjonære Skipperen Økonomen Analytikeren Bestemor Kunstneren Nikkedukke Arbeidsmauren Aktor Verdensmesteren Desertøren Martyren Lytteren Inspiratoren Morderen M 23

31 Ha minst en sertifiserbar skrulling

32 Et innovasjonsteam er to eller flere som arbeider sammen for å skape EN NY OG BEDRE LØSNING FOR KUNDEN. (Dagestad/Wigestrand, 2011)

33 Hvor verdifull løsningen blir, avgjøres av teamets EGENSKAPER.

34 Javel? EGENSKAPER? Hvilke egenskaper?

35 Det var først når jeg skjønte at det var ok å spille feil at jeg virkelig begynte å nærme meg noe.
Ornette Coleman

36 Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?

37 Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?
1. Organisering Holde fokuset på oppgaven. Drive prosjektet framover. Forstå, og kommunisere helheten.

38 Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?
2. Sokrates Stille gode, reflekterte spørsmål. Utfordre tenkningen og ideene. Drive diskusjoner framover.

39 Stiller du spørsmål, eller gir du svar?

40 Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?
3. Kreativitet Tenke annerledes; på tvers – og kryss. Drive fram nye ideer. Utfordre antatte sannheter.

41 Jeg forsøker å tenke ut av boksen, men tankene bare svirrer rundt over alt!

42 Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?
4. Rasjonalitet Logisk og rasjonell tenkning. Forstå firmaets sterke og svake sider. Ha tung praktisk erfaring. Trives med realisering av prosjekt.

43 Hvilke egenskaper bør man ha i et innovasjonsTEAM?
5. Salg Forstå marked og kunder. Erfaring med kundesamtaler.

44 De fleste personer besitter mer enn EN av disse fem egenskapene:
ORGANISERING SOKRATES spørsmål RASJONALITET KREATIVITET SALG

45 Hvilke egenskaper bør gjelde ALLE i et innovasjonsTEAM?
ÅPENHET ÅPEN KOMMUNIKASJON. ÅPEN (FOR) KRITIKK.

46 Lar ANDRE kritisere Hvor er du? Kritiserer ÅPENT

47 Ser verdien av KRITIKK Hvor er du? Misliker KRITIKK

48 Gode team? Charles Mingus ( ) Jaki Byard ( )

49 Hvordan arbeider dere i teamet?

50 Utformer dere mer enn et alternativ?
Et innovasjonsTEAM bør utforme mer enn ett alternativ.

51 Spør: ”Hvordan vet vi dette? Hva er fakta her?”
Tester dere alle utsagn og antatte fakta? Et innovasjonsTEAM må utvikle evnen til å skille mellom fakta og ting som blir sagt som om det er fakta. Spør: ”Hvordan vet vi dette? Hva er fakta her?”

52 Utformer dere tydelige, definerte kriterier?
Før et innovasjonsTEAM tar en beslutning, må teamet bestemme hvilke kriterier som skal avgjøre om beslutningen er god.

53 Er det rom for utfordring og debatt?
Sørg ALLTID for en sunn og fornuftig kritikk av alle forslag som fremmes.

54 FORHOLDET MELLOM KAOS og STRUKTUR

55 Den som er ung, uten å være liberal – har intet hjerte.
Den som er gammel, uten å være konservativ – har ingen hjerne. Winston Churchill 55 55

56 1 2 3 1. Individet i TEAMET Prosesser i TEAMET Verktøy for TEAMET M 0

57 Verktøy for valg av løsning:
La oss si at teamet, etter en kreativ prosess, har tre forslag til løsninger (A, B, og C), men er usikker på hvilken man skal velge. For å bli sikrere på valget kan man gjøre følgende: Bruk PIFF-verktøyet på alle tre løsningene. Det kan bidra til en mer riktig oppfatning av hvor gode de ulike løsningene faktisk er.

58 Norske fotballspillere og alkohol
Alternativ A Skal holde seg borte fra alkohol i sesongen.

59 Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen?
PIFF Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? Pessimistisk, realistisk og logisk tenkning. Hvorfor vil den ikke fungere? Hva er ulempene?

60 INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen?
PIFF INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? Her skal ingen begrunne noe som helst, kun si hva de tror, basert på intuisjon og følelse. 

61 Hva er FORDELENE med denne ideen?
PIFF Hva er FORDELENE med denne ideen? Hvilke positive ting kan skje ved å velge denne ideen? Hva er det beste som kan hende? Det beste for hvem?

62 Hvilke FAKTA har vi om denne ideen?
PIFF Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? Er det fakta for alle i teamet, alle i organisasjonen, eller eksisterer noen fakta kun for enkelte av oss? Mangler vi noen viktige fakta? Hvordan kan de eventuelt skaffes til veie?

63 Norske fotballspillere og alkohol
Alternativ A Skal holde seg borte fra alkohol i sesongen. Alternativ B Kan drikke moderat etter viktige kamper, men være i seng til rimelig tid.

64 Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen?
PIFF Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? Pessimistisk, realistisk og logisk tenkning. Hvorfor vil den ikke fungere? Hva er ulempene?

65 INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen?
PIFF INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? Her skal ingen begrunne noe som helst, kun si hva de tror, basert på intuisjon og følelse. 

66 Hva er FORDELENE med denne ideen?
PIFF Hva er FORDELENE med denne ideen? Hvilke positive ting kan skje ved å velge denne ideen? Hva er det beste som kan hende? Det beste for hvem?

67 Hvilke FAKTA har vi om denne ideen?
PIFF Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? Er det fakta for alle i teamet, alle i organisasjonen, eller eksisterer noen fakta kun for enkelte av oss? Mangler vi noen viktige fakta? Hvordan kan de eventuelt skaffes til veie?

68 Norske fotballspillere og alkohol
Alternativ A Skal holde seg borte fra alkohol i sesongen. Alternativ B Kan drikke moderat etter viktige kamper, men være i seng til rimelig tid. Alternativ C De er voksne og kan bestemme dette selv.

69 Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen?
PIFF Hva er potensielle PROBLEMER med denne ideen? Pessimistisk, realistisk og logisk tenkning. Hvorfor vil den ikke fungere? Hva er ulempene?

70 INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen?
PIFF INTUISJON: Hva føler jeg om denne ideen? Hva sier magefølelsen? Her skal ingen begrunne noe som helst, kun si hva de tror, basert på intuisjon og følelse. 

71 Hva er FORDELENE med denne ideen?
PIFF Hva er FORDELENE med denne ideen? Hvilke positive ting kan skje ved å velge denne ideen? Hva er det beste som kan hende? Det beste for hvem?

72 Hvilke FAKTA har vi om denne ideen?
PIFF Hvilke FAKTA har vi om denne ideen? Er det fakta for alle i teamet, alle i organisasjonen, eller eksisterer noen fakta kun for enkelte av oss? Mangler vi noen viktige fakta? Hvordan kan de eventuelt skaffes til veie?

73 1 2 3 1. Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2

74 Løsning Behov TEAM Pådriver Forankring

75 INNOVASJONSTEAMET

76 Litteratur Cynthia Barton Rabe (2006): The Innovation Killer – how what we know limits what we can imagine… and what smart companies are doing about it Curtis R. Carlson and William W. Wilmot (2006): Innovation – the five disciplines for creating what customers want Jeff Feldman/Karl Mulle (2007): Put Emotional Intelligence to Work Deborah Mackin (2007): The Team Building Tool Kit, tips and tactics for effective workplace teams

77 Litteratur 5. Paul F. Berliner (1994): Thinking in Jazz, the Infinite Art of Improvisation LaFasto/Larson (2001): When Teams Work Best : 6,000 Team Members and Leaders Tell What It Takes to Succeed Endre Sjøvold (2006): Teamet, utvikling, effektivitet og endring i grupper Robbins & Finley (2001): Team som lykkes (The new Why Teams Don’t Work)


Laste ned ppt "Pådriveren i TEAMET InnovasjonsTEAMET Verktøy for TEAMET 1 2"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google