Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Risør 29.04 Nina og Petter P
2
PROBLEMSTILLING Hvilke lokaliseringsfaktorer for ‘kunnskapsbaserte aktiviteter’ er sentrale i ulike deler av Østregionen og hvordan kan lokaliseringsfaktorene styrkes? P
3
Hva betyr kunnskapsbasert aktivitet (KIFT) ?
Kunnskapsintensiv forretningsmessig tjenesteyting Høyt spesialiert kunnskap og kvalifisert arbeidsstokk Utvikler kunnskap i samarbeid med kunder Eksempler: advokattjenester, regnskap og revisjon, IKT, ingeniør, konsulentfirmaer Hvorfor ser vi på kift? Utvikle kunnskap i samarbeid med kunder.
4
lokaliseringsfaktorer
Transportkostnader Arbeidskostnader Agglomerasjonsfordeler/-ulemper (næringsmiljø) N
5
Tall fra statistisk sentralbyrå
KIFT prosentandel av sysselsettingen* i: Risør Gjerstad Tvedestrand Vegårdshei Åmli *Sysselsatte personer etter arbeidssted 2011 N
6
PROSENT SYSSELSATTE I KIFT
KOMMUNE PROSENT SYSSELSATTE I KIFT RISØR 5.9 % GJERSTAD 1.8 % VEGÅRDSHEI 1.5 % ÅMLI 1.2 % TVEDESTRAND 1.0 % Transportkostnader = lite vesentlig i KIFT
7
Richard Florida To alternativer for positiv regional utvikling
Kreative yrkesgrupper er i følge Florida drivkraften i dagens kunnskapsøkonomi Råvarer var før den viktigste innsatsfaktoren Mennesker og steder er nå den kritiske faktoren P
8
Hvordan bygges et kreativt samfunn?
Effektivt “people climate” er essensielt for vekst i samfunnet Investere i fasiliteter som virkelig vil bli brukt ofte (i motsetning til å bruke økonomiske insentiver) Ingen “one-size-fits-all” modell for å skape et vellykket “people climate” Fokus på den yngre aldersgruppen p
9
Oppsummering Hvordan kan lokaliseringsfaktorene styrkes?
Floridas tanke om ”people climate” over ”business climate ” Investere i fasiliteter Bygge et dynamisk klima med kulturelt samspill Næringsmiljø Kommunesammenslåing N
10
Takk for oss
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.