Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar"— Utskrift av presentasjonen:

1 Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar

2 Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar

3 Hva er Fairtrade Max Havelaar?
Stiftet i 1997 av 12 store norske organisasjoner En merkeordning som garanterer at varene er handlet etter internasjonalt anerkjente prinsipper for Fairtrade/rettferdig handel Merkeordningen eksisterer i dag i 21 forskjellige land Medlem av FLO (Fairtrade Labelling Organizations International)

4 Hvorfor? Paradoks: Hvorfor?
Økt handel har ført til økt velstand hvis man ser verden under ett, samtidig som forskjellene har blitt større Hvorfor? Udifferensiert næringsstruktur Råvarer vs. bearbeidede produkter Innflytelse, forhandlingsposisjon og pengemakt Tollsatser og subsidier Informasjon og infrastruktur

5 Bakgrunn Mexicanske kaffebønder tok initiativet i 1988
Ønske om å opprettholde sin livsstil og sitt arbeid gjennom å eksportere varer til en anstendig pris fremfor å motta ”passiv” bistand og la produksjonen forfalle p.g.a. sviktende råvarepriser

6 Priser på kaffe

7 Etisk? Rettferdig? Fairtrade?
Etisk handel Initiativ for Etisk Handel Rettferdig handel/ Fair Trade Private/NGO-initiativer Betaling, direkte handel Max Havelaar – Fairtrade Labelling Internasjonale standarder Garantimerke/merkeordning Uavhengig kontroll og revisjon

8 Fairtrade Max Havelaars formål
Å gi produsenter i sør bedre og tryggere sosiale vilkår ved å sikre dem stabil og økt inntekt basert på etisk produksjon og handel Å opplyse og øke kunnskapen hos forbrukerne om en mer rettferdig verdenshandel

9 Hvordan jobber Fairtrade Max Havelaar?
Ideell stiftelse Nettverksarbeid, samarbeid med tradisjonelle bistandsorganisasjoner Non-profit Driftsstøtte fra NORAD Kommersiell samarbeidspartner Handelen er vår viktigste oppdragsgiver – regnet i kroner og øre

10 Garantert God Handel Produsenten får en garantert minstepris for varene sine og sikres langsiktige kontrakter Forbrukeren får varer som tilfredsstiller strenge krav til kvalitet og miljø – og mulighet til å uttrykke meninger gjennom eget forbruk Importører og forhandlere gjør en positiv innsats for å gi vanskeligstilte produsenter i fattige land et bedre liv samtidig som de sikres førsteklasses råvarer

11 Hvordan fungerer det?

12 Hva blir effekten?

13 Betydning for produsenter
Langsiktig planlegging Tilgang på markeder og markedsinformasjon Bærekraftig pris Merpris til investeringer Infrastruktur, helse, skole/utdanning, biodiversitet, kvalitet Men viktigst av alt: Verdighet

14 Det nytter! småprodusenter – og deres familier - i fattige land berøres av ordningen, totalt ca. 5,5 millioner mennesker. Totalt internasjonalt salg gav produsentene 100 mill US$ i merpris i 2004

15 Produkter i Norge

16 Hvilke produkter finnes?
I Norge finnes kaffe, te, bananer, ris, appelsinjuice, roser og noe sjokolade og sukker med Max Havelaar-merket Nye produkter utvikles stadig, per i dag finnes internasjonale standarder for kaffe, te, kakao, honning, sukker, fruktjuice, flere typer frukt (frisk og tørket), ris, sportsballer, blomster og vin.

17 Hvor finner man Max Havelaar-produkter?
Dagligvarebutikker Nesten dagligvarebutikker fører ett eller flere Fairtrade-merkede produkter Spesial/helsekostbutikker Storhusholdning Kantiner, kafeer, restauranter, arbeidsplasser

18 En merkeordning i vekst
Omsetningen av Fairtrade-merkede produkter økte med 58 % fra 2004 til 2005 Internasjonal økning på 50 % fra 2004 til 2005 USD i ekstrainntekter til produsentene i 2004 Kjennskapen til Max Havelaar økte fra 6% i 1999 til 30% i 2004 Samarbeidsavtale med NorgesGruppen Nye produkter lanseres kontinuerlig Sterke lisenstakere tilknyttet oss

19 Hva kan du gjøre? Handle Max Havelaar merkede produkter
Ambassadørnettverk Jobbe med aktiviteter knyttet til Max Havelaar og internasjonal handel Max Havelaar er et tema det er lett å gjøre noe konkret med Stedet der du bor kan bli en Fairtrade-by

20 ”For meg er Max Havelaar forskjellen på å leve og å overleve”
”For meg er Max Havelaar forskjellen på å leve og å overleve” Terencio Almendares, Honduras Finansielle målsetninger Selvfinansierte på drift i 2006? Ny økonomisk avtale som sikrer driften utover dagens avtaleperiode med NORAD

21 Kontakt oss gjerne for mer informasjon
Tlf


Laste ned ppt "Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google