Laste ned presentasjonen
PublisertLucas Eriksson Endret for 9 år siden
1
Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø
2
Profesjonell utvikling
Profesjonell- yrkesmessig (mots. ufaglært) Profesjonalisering- sosiologisk kjennetegn på en profesjon (teoretisk kunnskapsbase, lang utdanning, kontroll over hvem som får utføre yrket, kontroll over kunnskapsutviklingen innen yrket og etiske regler Profesjonalisme- betegner kvaliteten på yrkesutøvelsen (Carlgren 2000)
3
Hvordan utvikle lærernes kunnskapsbase?
Formulere den implisitte og tause (tysta) kunnskapen Mer systematisk forskningsbasert kunnskapsutvikling
4
Aksjonsforskning (-læring) - et bidrag til å utvikle profesjonell lærer?
Planlagt Systematisk Aksjon (handling)- i eget klasserom/på egen skole Sammen med kolleger Sammen med forsker Over tid
5
”Kjente seg mer profesjonell”
Å stille spørsmål (frågor) Å se elevene Erfaringene kom fram Distanse Gjenkjennelse i litteratur Gruppas betydning (Furu 2007)
6
LÆRERKRAFT INNOVASJONSKRAFT ARGUMENTASJONSKRAFT SPREDNINGSKRAFT
(Furu 2007)
7
TILLIT TIL LÆRERNE? Kontroll -- Desentralisering
Formulere den implisitte og tause (tysta) kunnskapen Mer systematisk forskningsbasert kunnskapsutvikling Elevenes resultat Profesjonalisme-kvalitet på yrkesutøvelsen
8
at ”(...) många lärare visar upp hur de går til väga när de agerar systematisk. Det är först när många lärare gör så som förtroende kan öka” (Ekholm 2006)
9
REFERANSER Carlgren, I. og Marton, F. (2000 ): Lärare av i morgon. Stockholm. Lärarförbundets förlag. Ekholm, M. (2006): "I Huvudet på..." Utbilder. Tidsskrift för pedagogisk debatt från Karlstads universitet. Vol. 2. Furu, E.M (2007): Rak lærerrygg. Aksjonslæring I skolen. Universitetet i Tromsø. (Kan lastes ned fra:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.