Laste ned presentasjonen
PublisertBjørg Clausen Endret for 9 år siden
3
Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen
Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol
4
Digitale stellarium Hva er digitale stellarium?
Hvorfor digitale stellarium? Hvordan kan digitale stellarium brukes i undervisningen? Demonstrasjon
5
Hva er digitale stellarium?
”Dynamisk stjernekart for PC” Har etter litt utprøving av ulike gratisprogrammer landet på to favoritter: Celestia (shatters.net/celestia) Stellarium (stellarium.org)
6
Hva kan verktøyet gjøre?
Vise stjernehimmelen ”slik den ser ut” Vise stjernebilder Vise detaljert informasjon om himmelobjekter ”med et klikk” ”Zoomefunskjon” som viser detaljerte bilder av ”berømte” objekter Vise planet-, komet- måne- satellitt og stjernebaner Mulighet for ulike observasjonspunkt Mulighet for å bevege seg i tid og rom
7
Hvorfor? ”I tråd med intensjonene i læreplanen” Et unikt verktøy
Kan gjøre ting som ikke kan gjøres på noen annen måte Et nyttig pedagogisk verktøy Høy gøyfaktor
8
Formalia – fra læreplanen i fysikk
”… å utforske, måle, registrere, analysere, dokumentere og publisere digitalt. Det betyr å anvende animasjoner og bruke Internett til å hente inn fysikkfaglig informasjon…. …å simulere fenomener og forsøk som det ellers er vanskelig å studere”
9
Relevante kompetansemål i fysikk 1
”gjøre rede for hvordan informasjon om stjerner er systematisert i et HR-diagram” ”bruke simuleringsprogrammer til å vise fenomener og fysiske sammenhenger” ”beskrive stjerners livssykluser….”
10
Et unikt verktøy Dynamiske og svært lettleste stjerne/objektkart
Enkel og rask tilgang på informasjon om og/eller nærbilde av et observert objekt Mulig å manipulere med tid Mulig å reise i rommet
11
Et nyttig pedagogisk verktøy
Muliggjør astronomisk ”lab” Elevene gjør ”egne” astronomiske erfaringer Solsystemets mekanikk Dimensjoner i universet Grensene for vår kunnskap om universet Stjernenes fordeling i H-R-diagrammet Gjør stjernekartet mer tilgjengelig og lettlest for elevene i forbindelse med observasjon
12
Valg av verktøy Celestia – ”Flyturbasert” Stellarium – ”Bakkebasert”
Ubegrensede muligheter til bevegelse Stellarium – ”Bakkebasert” Tar utgangspunkt i et observasjonsperspektiv Svært intuitivt Lav inngangsterskel Begrensede muligheter til bevegelse
13
Hvordan kan verktøyet brukes i fysikkundervisningen?
Elevene systematiserer selvvalgte stjerner i et HR-diagram Elevene identifiserer og studerer ”pedagogiske” objekter Elevene bruker stellarium som stjernekart i forbindelse med stjerneobservasjon
14
Erfaringer Elevene liker å utforske verktøyet
Elevene liker å utforske stjernehimmelen ved hjelp av verktøyet Elevene fikk en mer aktiv rolle under observasjonene Lab tar tid
15
Oppsummering Digitale stellarium gir helt nye muligheter i astronomiundervisningen Verktøyet egner seg til: demonstrasjon selvstendig lab kombinasjon med ”virkelig” stjernetitting Stellarium.org anbefales til elevbruk på grunn av observasjonsvinklingen og lav inngangsterskel
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.