Laste ned presentasjonen
PublisertMargit Marthinsen Endret for 9 år siden
1
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
BO LENGRE HJEMME Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai Solrunn Hårstad Prosjektleder
2
VÆRNESREGIONEN Selbu (4 030) Tydal (860) Stjørdal (22 667)
Meråker (2 535) Frosta (2 646) Utviklingssenter for hjemmetjenester Værnesregionen (32 738) Sør og Nord Trøndelag
3
VELFERDSTEKNOLOGI Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelser i institusjon.
4
HVORFOR VELFERDSTEKNOLOGI?
Flere yngre får økt hjelpebehov Utfordrende å få nok helseutdannede i fremtiden Antall 80-åringer fordobles mellom DEN NYE GENERASJONEN ELDRE ER ROCKA OG ANNERLEDES. HVORDAN ØNSKER DE Å LEVE SINE LIV?
5
HVILKEN GEVINSTER? Opparbeidelse av erfaring og kunnskap
Bedre kvalitet på kommunale tjenester Bidra til økt trygghet Brukerne skal mestre sin egen hverdag på en mer selvstendig måte Fokus på: Innovasjon gevinstrealisering Innovasjon: gjøre arbeidsoppgavene på en ny måte Gevinstrealisering: hvordan ta ut effekten av innovasjonsprosessen
6
HVORDAN MØTE MORGENDAGENS OMSORGSUTFORDRINGER VED BRUK AV VELFERDSTEKNOLOGISKE LØSNINGER
8
SMARTBO Rom som består av nye og eksisterende teknologiske løsninger som kan bidra til at befolkningen kan oppleve egenmestring og trygghet, bedre livskvalitet og økt kvalitet på tjenestene i regionen Offisiell åpning 26. November av ordfører og etatsjef
9
HYLLEVARE Presentasjon av ulik teknologi til innbyggerne og ved besøk
Internundervisning kommunalt ansatte Utprøving av ulik teknologi fra ulike leverandører
10
NAV HJELPEMIDDELSENTRAL
Hjelpemiddelsentralene har et overordnet og koordinerende Ansvar for formidling av tekniske hjelpemidler og tilrettelegging for personer med funksjonsnedsettelse innen eget fylke. Sentralene kan låne ut hjelpemidler til brukere som har varig behov for dette innenfor områdene syn, hørsel, bevegelse, kognisjon og kommunikasjon
11
TJENESTER FRA KOMMUNEN
TRYGGHETSPAKKE Hva som kan bli en del av kommunens tjenestetilbud i fremtiden.
12
BO LENGRE HJEMME http://www.youtube.com/watch?v=-h0S_6tVnXU&hd=1
13
BO LENGRE HJEMME
14
BO LENGRE HJEMME
16
VIDEOKOMMUNIKASJON MED NETTBRETT
Kan videokommunikasjon bidra til økt selvstendighet og skape trygghet hos brukere, samt bidra til økt kvalitet og effekt i hjemmetjeneste? 3 nettbrett 1 smart-telefon Prosjektet styrt av 3 personer i etat omsorg Interessert leder og personalgruppe
17
VIDEOKOMMUNIKASJON
18
VEIEN VIDERE 1. APRIL 2014- 28. FEBRUAR 2015
19
HVORDAN GI EN SIKKER TJENESTE?
RISIKOFAKTORER
20
Status i Værnesregion pr i dag:
ALARMSENTRAL Status i Værnesregion pr i dag: Stjørdal kommune: Ascom- trygghetsalarm, legevakta som alarmsentral Selbu kommune: Hjelp 24 Tydal kommune: Hjelp 24 Meråker kommune: Hjelp 24 Frosta kommune: sanitet drifter trygghetsalarmen økonomisk, går inn til alarmtelefon i hjemmetjenesten Alle kommunene i Værnesregion unntatt Frosta har samme legevakt Fagråd ønsker å ha en felles alarmsentral
21
BO LENGRE HJEMME I VÆRNESREGIONEN
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.