Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ABC – hva er D 20 år etter Trond Bjørnenak NHH.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ABC – hva er D 20 år etter Trond Bjørnenak NHH."— Utskrift av presentasjonen:

1 ABC – hva er D 20 år etter Trond Bjørnenak NHH

2 Agenda Hva var ABC? Litteratur perspektivet – hva har skjedd?
Ulike versjoner Utvidelser Forskning Empiri perspektivet Hvem adopterer ABC Lykkes de? Hva skjer nå?

3 ABC – hva er D? Aktiviteter som sentralt kostnadsobjekt
ABM, AAA, ABB Kostnadshierarkiet Non-volum based cost drivers Kostnader for ledig kapasitet Praktisk kapasitet som nevner volum Hvor mye av dette er implementert?

4 Ulike versjoner Versjon 1: Swedish ABC Versjon 2: AM
ABPC – selvkost, med ordrekost og sortimentskostnader Versjon 2: AM Activity Management: Ad hoc prosessanalyser Versjon 3: Activity Accounting Aktivitet som konteringsbegrep – reintroduseres Kostnadsdriverfleksible budsjetter Versjon 4: ABM Strids-laste-bussen Versjon 5: Time driven ABC Back to basic – standardkost og bottum up men det finnes mange flere versjoner…..

5 Utviklingstrekk Utvider hva ABC brukes til
Utvider spekteret av objekter Utvider hvor ABC brukes Utvider koblingen mellom ABC og andre innovasjoner

6 The focus dimension (sector)

7 The focus dimension (links)

8 Og hva sier forskerne??? ABC er basert på enkle antakelser
Linearitet Læringseffekt Separabilitet Synergieffekt Homogenitet Snevert syn på hva som driver ksotnader Og målefeil kan erstatte aggregeringsfeil og spesifikasjonsfeil

9 Men er ABC en suksess? Hvordan måler vi det?
Adopsjonsrater? Økt lønnsomhet? Hva er kritiske suksessfaktorer?

10 ABC – lønnsomt? + 27% Kennedy & Affleck-Graves (2001)

11 ABC – for hvem? Hva karakteriserer de som adopterer ABC?
Best egnet for kostnadsledere eller produktlederskap?

12 Oppsummering Fremdeles lave adopsjonsrater Fokus på tekniske svakheter
Men empiriske studier indikerer at Man er fornøyd Økt lønnsomhet Nytteveriden hentes ut ved: Økt effektivitet Endring av ressursbruk Revisjon av produkt spekter Verdikapring Priser Kostnadslegitimering Økt produktivitet Økt kostnadseffektivitet


Laste ned ppt "ABC – hva er D 20 år etter Trond Bjørnenak NHH."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google