Laste ned presentasjonen
1
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Universell utforming Toril Bergerud Buene Deltasenteret
2
Deltasenteret Statens kompetansesenter for deltakelse og tilgjengelighet 9 ansatte og eget styre (brukermedvirkning) Avdekke funksjonshemmende barrierer Hindre at nye barrierer oppstår Utvikling, rådgiving og informasjon Prinsipp: universell utforming (UU) Ivareta sektoransvar
3
Universell utforming - å ta høyde for bredden!
Alle aldre Med barnevogn Som er på ukjent sted Med bagasje Som er uoppmerk- somme Overfølsomme reaksjoner/ allergikere Med forståelses- vansker Med bevegelses- vansker Med hørsels- vansker Med synsvansker
4
Universell utforming ”Universell utforming er utforming av
produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming”. (The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA)
5
Hensikt ”Å forenkle livet for alle ved å lage produkter, kommunikasjonsmidler og bygde omgivelser mer brukbare for flere mennesker, med små eller ingen ekstra kostnader..” (The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA)
6
Rettslig vern mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne
Rettslig vern mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne. Bedret tilgjengelighet for alle. Utkast til lov om forbud mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne benytter begrepet universell utforming i lovteksten Dette er resultatet av det regjeringsoppnevnte utvalget som har arbeidet med forslag til en antidiskrimineringslov. Denne utredningen har en god juridisk betenkning om bruk av begrepet universell utforming i lovdokumentet. Denne utredningen er nå på høring . Høringsfrist des. 05
7
Ot.prop.nr.44 ( ) Om lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
8
§9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming)
Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig
9
Offentlig virksomhet skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming innenfor virksomheten. Tilsvarende gjelder for privat virksomhet rettet mot allmennheten
10
Offentlig og privat virksomhet rettet mot allmennheten har plikt til å sikre universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjon så langt det ikke medfører en uforholdsmessig byrde for virksomheten Arbeidsgivere som sysselsetter mer enn 50 har rapporterings og aktivitetsplikt
11
§ 12 Plikt til individuelle tilrettelegging
Arbeidsgiver skal foreta rimelig individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver for å sikre at en arbeidstaker med nedsatt funksjonsevne kan få eller beholde arbeid…… på lik linje med andre
12
Brukertrekanten Nivå 4: Personlig assistanse der individuell tilrettelegging og individuelle hjelpemidler ikke strekker til. Nivå 1: Universell utforming skal dekke behovene til flest mulig. Nivå 2: Tilrettelegging for grupper med sammenfallende behov for tilrettelegging. Nivå 3: Individuell tilrettelegging og individuelle hjelpemidler
13
For alle ? Universell utforming sikrer inkludering ved at samme løsning fungerer for flest mulig /alle ? Tilgjengelighet kan sikres ved særløsninger, universell utforming forutsetter at hovedløsningen i prinsippet skal imøtekomme alles forutsetninger
14
Eksempel på kommuneplan Randaberg kommune, Norge (1)
15
Hva vil vi oppnå? Likeverdig Like muligheter til deltagelse
Fremme mulighet for selvstendig liv Unngå særløsninger som stigmatiserer Planlegging som omfatter at alle er tatt med, kan medvirke Planlegging for alle
16
Fysisk miljø, produkter, omgivelser
18
Reise til jobb Tilgjengelig transport Enkel på og avstigning
Plass for barnevogner, rullestoler, rullatorer Bruk av symboler Minimal fare for skader Tilgjengeligheten må gjelder hele reisekjeden. Det hjelper ikke om transportmidlet er tilgjengelig og bra, hvis det er vanskelig å orientere seg fram til holdeplassen, hvis det er vanskelig å komme til plattformen eller hvis informasjonen er dårlig villedende og dårlig utformet.
19
Å komme inn i......... Parkering Sklisikkert underlag Skilting
Trinnfritt inngangsdør døråpnere Heisløsning Håndlister Ledelinjer Bevegelseshemmede (rullestolbrukere, personer med gangvansker og smerter ved bevegelse), samt synshemmede (svaksynte og blinde) Markert linje (for eksempel annen farge, materiale og/eller overflate) i gulv, på vei eller langs vegg og som kan angi retning eller varsel om fare. Ledelinje En ledelinje er en sammenhengende linje som leder fra et bestemt sted til en viktig funksjon. Den kan sees av svaksynte og føles av blinde. En ledelinje i underlaget bør ha avvikende farge, høyde og overflatestruktur fra underlaget for øvrig. En ledelinje skal helst føres hen midt på et oppmerksomhetsfelt.
20
Tilgjengelighet i bygningen
Skilting framkommelighet Heis/trinnfritt Ledelinjer /orientering Teleslynge Allmennbelysning Kontrastfarger Merkete glassflater Automatiske døråpnere Støydemping Planter Bevegelseshemmede, Synshemmede, Astma-allergikere, Hørselshemmede, Orienterngshemmede Skilt beregnet på mindre leseavstand enn 2 m må være plassert i høyden 1,4 – 1,6 m? Bokstavstørrelsen bør være minst 5 cm.
21
Kontorarbeidsplassen/Skole
Tilstrekkelig størrelse på kontor Avskjerming fra støy belysning Regulerbar stol/bord Støvdeponier Gir muligheter for individuell tilrettelegging Sjekklister/maler for kartlegging av tilgjengelighet – Deltasentret, Norges handikapforbund, Blindeforbundet, Byggteknisk etat Standard Norge er i ferd med å lage en ny standard for tilgjengelighet til bygninger – inkludere behov for personer med nedsatt funksjonsevne – ut på høring til jul
22
Organisering, vedlikehold, fremkommelighet, sikkerhet…
23
Selvbetjening Er det noen som utestenges ved valg av løsninger?
Fremmer løsningen selvstendighet og deltagelse?
24
Møter-Konferanser valg av lokale teknisk utstyr sakspapirer
gjennomføring av møter alternativ mat blomster se:
25
Virkemidler Kunnskap om alles behov lover, forskrifter, rammer
Universell utforming som strategi Planlegging konsekvensutredninger Innkjøp rådgivning, oppfølging
26
Universell utforming gir fordeler
Reduserer opplevelsen av å være annerledes og en belastning Bidrar til økt mestring Øker muligheten for å få jobb for mennesker med nedsatt funksjonsevne kan hindre utstøting når funksjonsevnen reduseres en strategi for likestilling og likeverd
27
Offentlig anskaffelse
Krav om universell utforming i offentlig anskaffelse er et viktig verktøy for å sikre at varer og tjenester kan benyttes av alle ”Statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentlige organer skal under planleggingen av den enkelte anskaffelse ta hensyn til livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen” (§ 6)
28
I merknaden til §6 står det:
I begrepet universell utforming ligger det en ambisjon om at alle produkter, tjenester, bygninger og omgivelser skal planlegges slik at de kan brukes på like vilkår av så mange som overhode mulig
29
Offentlige anskaffelser / veileder
5 sentrale aspekter: Forankring i overordnede mål Kunnskap om mangfoldet Metodikk som sikrer hensyntagen til ”alle” Planframstilling som synliggjør krav til UU Medvirkning fra berørte parter
30
Datasystemene Alle slags systemer: arkiv telefoni tekstbehandling
økonomi lager kassasystemer publisering ...
31
Takk for meg! Toril Bergerud Buene www.shdir.no/deltasenteret
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.