Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
BARNESAMTALEN FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
2
Ulike samtaler med barn:
Den formelle samtalen Den uformelle samtalen Vi snakker TIL barnet Vi snakker MED barnet Vi snakker OM barnet Samtalen barn i mellom Å få barnet til å fortelle
3
Den GODE samtalen er preget av:
Empati Anerkjennelse Barnet føler seg sett.
4
ET POSITIVT UTGANGSPUNKT
Den GODE samtalen har ALLTID ET POSITIVT UTGANGSPUNKT
5
hensikt – HANDLING - effekt
VERDISYN: hensikt – HANDLING - effekt
6
Empati – handling = Sympati
7
ANERKJENNELSE: p = P - h ”Nåværende potensial er mitt fulle og hele potensial uten alle hindringer”
8
Feedback Feedforward
9
Det skjer når noen ser den jeg er!
”Å føle seg sett” Det skjer når noen ser den jeg er!
10
Den ”formelle” samtalen
Tidsperspektiv Innkallelse Taushetsplikt Orientering til foreldrene
11
Hvem skal snakke mest i barnesamtalen?
Kommunikasjon: Hvem skal snakke mest i barnesamtalen?
12
Ulike former for samtaler.
Parallell samtalen Overtagelsen Diskusjonen Hvem lytter jeg til i denne type samtale?
13
Jeg vil ALLTID svare med utgangspunkt i den jeg lytter til
Det er forskjell på å HØRE og å LYTTE
14
En stiller spørsmål En svarer En lytter
En samtale: En stiller spørsmål En svarer En lytter
15
Vi kan stille to ulike spørsmål:
Åpne Lukkede
16
Lukkede spørsmål er avklarende spørsmål:
Har du……. Vil du……… Kan du…….
17
Lukkede spørsmål starter gjerne med et hjelpeverb
og har ofte JA eller NEI som svar
18
Åpne spørsmål starter med:
spørreordene HVA, HVEM, HVILKEN, NÅR, HVOR men vi skal helst ikke bruke HVORFOR. Hva er grunnen til det?
19
HV… ord + verb + DU = SANT
20
3 ulike måter eller på 3 ulike nivåer
Å lytte kan vi gjøre på 3 ulike måter eller på 3 ulike nivåer
21
Å lytte på nivå 1 Jeg hører hva du sier, men er mest opptatt av de assosiasjoner jeg selv får ved det du sier. Jeg får lyst til å fortelle en tilsvarende historie Jeg får lyst til å gi deg råd Mitt svar inneholder ofte ordet ”jeg”
22
Å lytte på nivå 2: ”Jeg legger meg selv til side”
Jeg tar tak i sentrale ord som den andre sier og utforsker disse Jeg vet at ”barnet alltid svarer rett på det spørsmålet det tror det har fått” (piaguet)
23
Å lytte på nivå 3: Jeg lytter etter det ”usagte”
Jeg leser kroppsspråk, tolker pauser og lignende Jeg bruker min intuisjon
24
BRUK AV STILLHET
25
Et barn trenger 7 sek på å svare
En voksen klarer å vente i knappe 3
26
Å holde samtalen på ulike nivåer:
Nivå 1 – på det kognitive plan Årsak – Virkning Nivå 2 – det følelsesmessige plan Hvordan ser det ut fra barnets ståsted?
27
Av barnesamtalen, eksempler
VERDIEN Av barnesamtalen, eksempler
28
Å snakke TIL barn
29
Virkningen av ordet NEI i rommet
Kan jeg ”snakke” til barn uten å bruke ord?
30
Hva kan vi gjøre når vi ønsker å endre adferd til barn/barnegruppen?
Vi vet at det hjelper lite å ”si det til dem”?
31
Rammebetingelser - en viktig ”pedagog”
32
Vi vet også om eksempelets makt
33
Hvordan snakker vi OM barn?
Hvordan velger vi å ”italesette” barnet?
34
Samtalen barn – barn eksempler
35
I en samtale i barnehagen med foreldre eller barnet er du:
Overlegen Underlegen Likeverdig
36
sentrum Fasilitere og skal være i
Den du innkaller til samtale føler seg i sentrum og skal være i
37
Forslag til litteratur:
”Barnesamtaler” av Emilie Kinge, Gyldendal ISBN
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.