Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

04.04.2017 Scrum lunsj.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "04.04.2017 Scrum lunsj."— Utskrift av presentasjonen:

1 Scrum lunsj

2 Varmluftsballong Scrum-kurs

3 Velkommen til Scrum-kurs
for Sterias prosjektlederakadami Johannes Brodwall Scrum-kurs

4 Stafettpinnen som glipper
Takk til Mike Cohn 4 Scrum-kurs

5 Agenda Visjonsworkshop Hva er Smidig? Hva er Scrum? Planning poker
Pause Reflection workshop Kursoppsummering 5 Scrum-kurs

6 Visjonsworkshop For <en målgruppe>
Som har <et behov eller en mulighet> Så er <produktnavnet/aktivitet> et <type produkt/aktivitet> Som <har en god grunn til å like>. I motsetning til <viktigste alternativ> Har vårt produkt <viktigste differensiator> Scrum-kurs

7 Visjonsworshop - eksempel
“For skogbruksansvarlige på fylkesmannens kontor som skal forvalte skogsprosjekter så er ØKS et regnskapsystem som gir kontroll og oversikt over regnskapet. I motsetning til den gamle versjonen av systemet gir vår løsning støtte for fullstendig elektronisk saksbehandling.” :“For nye og litt erfarne Scrum Mastere som ønsker å bli bedre Scrum Mastere så er Iterasjon-0-workshoppen en gruppeaktivitet som gir konkrete tiltak til aktiviteter. I motsetning til å lese en bok gir denne aktiviteten mulighet til å utveksle erfaring med andre som har samme rolle.” 7 Scrum-kurs

8 Visjonsworkshop For <en målgruppe>
Som har <et behov eller en mulighet> Så er <produktnavnet/aktivitet> et <type produkt/aktivitet> Som <har en god grunn til å like>. I motsetning til <viktigste alternativ> Har vårt produkt <viktigste differensiator> Scrum-kurs

9 For prosjekt- og testledere i Steria
Visjonsworkshop For prosjekt- og testledere i Steria Som har mulighet til å bli markedsledende på smidige prosjekter Så er Scrum workshop et smidig virkemiddel Som gir et konkurransefortrinn. I motsetning til annet kurs Gir vår workshop felles plattform og erfaringsutveksling for deltagerne (samt en billig guru) Scrum-kurs

10 Visjonsworshop - gjennomføring
Bruk tildelte grupper 10 minutter til å fylle ut formatet Gjennomgang av svar «Hvilket svar var best?» Oppsummering av øvelsen 10 Scrum-kurs

11 Smidige metoder og Scrum
Det smidige manifestet Scrum – steg for steg Scrum lunsj

12 Scrum lunsj

13 Manifestet for smidig programvareutvikling
Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med kunden fremfor kontraktsforhandlinger Å reagere på endringer fremfor å følge en plan Dette vil si: Selv om punktene som står til høyre har verdi, så verdsetter vi punktene til venstre enda høyere. Prioriter: Hvilken er viktigst Hvilken er vanskeligst Hvilken mangler Hvilken gjør vi 13 Scrum-kurs

14 Prinsippene bak Det smidige manifestet
Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi. Ønsk endringer i krav velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden. Lever fungerende programvare hyppig, med et par ukers til et par måneders mellomrom. Jo oftere, desto bedre. Forretningssiden og utviklerne må arbeide sammen daglig gjennom hele prosjektet. Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort. Den mest effektive måten å formidle informasjon inn til og innad i et utviklingsteam, er å snakke ansikt til ansikt. Fungerende programvare er det primære målet på fremdrift. Smidige metoder fremmer bærekraftig programvareutvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde et jevnt tempo hele tiden. Kontinuerlig fokus på fremragende teknisk kvalitet og godt design fremmer smidighet. Enkelhet – kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke blir gjort – er essensielt. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt og så justerer det adferden sin deretter. De beste arkitekturer, krav og design vokser frem fra selvstyrte team. Hvilken er viktigst? Det vil si: Hvilken har størst påvirkning på om prosjektet lykkes? Hvilke følger vi nå? Det vil si: Hvor store endringer vil det kreve å følge dem? Hvilken er vanskeligst? Det vil si: Hvilken tror vi vil kreve mest arbeid eller disiplin å innføre? Hvilke mangler? Det vil si: Hvilke prinsipper for å gjennomføre prosjekter tror vi har høy verdi? 14 Scrum-kurs

15 Scrum er en kontrakt mellom de som skal ha noe og de som skal lage det
15 Scrum-kurs

16 Scrum Iterasjoner Seremonier Roller Artifakter 14.09.2010 16
Scrum-kurs

17 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
Ferdig 2-4 uker Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Scrum Scrum Scrum Scrum 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter 17 Scrum-kurs

18 Scrum – Når? Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker)
1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. 18 Scrum-kurs

19 Takk til Mike Cohn 19 Scrum-kurs

20 Definition of done Hvordan reagerer vi dersom vi oppdager ”feil” etter at noe er ”ferdig?” Hvilke hindre eksisterer for å produksjonssette en iterasjon? Hvor ofte er det optimalt å produksjonssette? 20 Scrum-kurs

21 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
Planlegging Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter 21 Scrum-kurs

22 Sprint planning meeting
Takk til Mike Cohn 22 Scrum-kurs

23 Scrum – Når? Stå- opp Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) Review
Tilbakeblikk 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. Plan-legging 23 Scrum-kurs

24 Scrum lunsj

25 Scrum – Når? Stå- opp Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) Review
Tilbakeblikk 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. Plan-legging 25 Scrum-kurs

26 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Scrum Scrum Scrum Scrum 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Burn-down Produktkø Sprintkø 26 Scrum-kurs

27 Scrum – Hva? Produkt Produkt-eier Burn-down Scrum Master Produkt-kø
1. Produktkøen i Scrum beskriver produkteierens sin prioritering av funksjonalitet. Produktkøen tjener som en plan på hva som skal utvikles i de neste iterasjonene og som et måleverktøy for å spore hastihetenpå fremdriften per iterasjon. Hvilket verktøy som brukes for dette er opp til prosjektet. Mange team bruker kartotekkort eller lignende. Excel er også et populært valg. En god del team bruker elektroniske verktøy som er laget for dette formålet. Uansett hvordan det uttrykkes, er det viktige med en produktkø at den er prioritert. Ikke-Scrum prosjekter bruker ofte en "må, bør, kan" prioritering av krav. I de aller fleste slike prosjekt er 90% eller flere av oppgavene "må"-oppgaver. I motsetning til dette er det kun én oppgave som kan være først i en produktkø. Spørsmålet er ikke lenger "er dette viktig", men "hvilken av disse to tingene vil du ha først"? 2. Sprintkøen er der teamet plasserer alle oppgavene de må utføre for å kunne levere fremdrift på produktkøen. Sprintkøen brukes til å følge opp daglig framdrift og oppdage om teamet kommer til å nå målet for iterasjonen. Mange team bruker gule lapper på en whiteboard-tavle til å synliggjøre denne fremdriften for hverandre og for andre interesserte i nærheten. 3. Burn-down diagram er en kurve på et koordinatsystem der x-aksen angir tid og y-aksen angir hvor mange elementer som gjenstår. Burn-down-diagrammer brukes spesielt for å visualisere fremdriften i sprintkøen. Mange team bruker et separat burndown diagram for å visualisere hvor mange produktkøelementer som gjenstår til en viktig leveranse. Produkt-kø Sprint-kø Scrum Team 27 Scrum-kurs

28 Bekymret? Hvor lang er sprinten? Hvilken ukedag starter sprinten?
Hva skjedde på dag 6 og 7? Hva skjedde på dag 4? 28 Scrum-kurs

29 Hva har skjedd? Fant en feil? Introdusere flere features? 14.09.2010
29 Scrum-kurs

30 Hva har skjedd? Reestimering? Feil fra forrige iterasjon? 14.09.2010
30 Scrum-kurs

31 Hva har skjedd? For store oppgaver? For mange samtidige oppgaver?
31 Scrum-kurs

32 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Scrum Scrum Scrum Scrum Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Scrum Master 32 Scrum-kurs

33 Scrum – Hvem? Produkt-eier Scrum Master Scrum Team
1. Produkteieren er ansvarlig for at prosjektet realiserer verdi for virksomheten. Han eller hun utøver dette ansvaret ved å prioritere hvilken funksjonalitet som skal utvikles til enhver tid. Dette er rollen med størst innvirkning på prosjektets suksess. 2. Scrum masteren er ansvarlig for at alle hindringer som kan hemme teamets fremdrift blir addressert og at fremdriften blir opprettholdt. Scrum masteren skal også hjelpe teamet med å komme fram til sine egne arbeidsmetoder, og å påpeke når de bryter sine egne regler. 3. Teamet er ansvarlig for å levere den høyest prioriterte funksjonaliteten på en måte som er så effektiv som mulig uten at den setter prosjektets langsiktige fremdrift i fare. Teamet er selv ansvarlig for å bestemme hvordan de skal jobbe for å oppnå dette. Scrum-prosjekter tilstreber at teammedlemmene i så stor grad som mulig er dedikert til sine prosjekter, at de sitter på samme sted og at de har tilstrekkelig myndighet og kompetanse til å løse sine oppgaver uten å være avhengig av andre. Scrum Team 33 Scrum-kurs

34 Scrum lunsj

35 Iterasjoner er ikke mini-fossefall
Takk til Mike Cohn 35 Scrum-kurs

36 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 36 Scrum-kurs

37 Øvelse: Planning poker
Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt

38 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt
Men først…. Hvor lang tid vil det ta å lese den siste Harry Potter boka? Hvor lang tid vil det ta å kjøre til Eiffeltårnet i Paris? Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt

39 Gi svar med 90% konfidensintervall:
Hvor høy er Galdhøpiggen? Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? Hva er diameteren til månen? Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? Hvor stor er overflaten til Mjøsa? Når døde Petter Dass? Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt

40 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt
Svar Hvor høy er Galdhøpiggen? Svar: 2469 m Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? Svar: 294 eller 296 (avhengig av hvilken side du går på på toppen) Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? Svar: 1,996% Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? Svar: m3 (= l/s) Hva er diameteren til månen? Svar: km Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? Svar: 80 Hvor stor er overflaten til Mjøsa? Svar: 365 km2 Når døde Petter Dass? Svar: 18. september 1707 Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? Svar: 48, ikke medregnet 4 regjeringer/administrasjoner Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? Svar: 588 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt

41 Angi relativ størrelse
Hund Flodhest Nesehorn Sjiraff Hest Geit Ku Elg Bjørn Katt Apekatt Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt

42 Reflection workshop En praktisk øvelse Scrum-kurs

43 Gjennomføring – Reflection workshop
Jobb i tildelte grupper Hvert team deles i 2 med rollene Kunde Utviklere Kunden beskriver tildelt tegning kun med skrevne ord Utviklere «utvikler» tegning på bakgrunn av beskrivelse fra kunden Retrospektiv sammen etter hver runde 43 Scrum-kurs

44 Gjennomføring – Reflection workshop
5 minutter: Briefing om oppgaven 5 minutter: Teamets spilleregler 7 minutter: Første iterasjon 7 minutter: Første retrospektiv 5 minutter: Felles debrief 7 minutter: Andre iterasjon 7 minutter: Andre retrospektiv 5 minutter oppsummering 44 Scrum-kurs

45 Retrospektiv Gleder Tiltak Frustrasjoner Scrum-kurs

46 Oppsummering Scrum-kurs

47 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 47 Scrum-kurs

48 Scrum-regler – finn: Radikal, effektiv, upassende
Alt som skal gjøres skal beskrives på produktkøen Produkteier bestemmer ”hva”, teamet bestemmer ”hvordan” Teamet forplikter seg til å levere avtalte funksjoner i iterasjonen. Produkteier forplikter seg til å ikke endre omfanget i iterasjonen. Produktet skal være potensielt leverbart etter hver iterasjon Resultatet av en iterasjon er det som er demonstrert og helt ferdig Vi skal alltid prøve å bli enda bedre Alle iterasjoner skal ha samme lengde Teamet består av alle som trengs for å bli ”ferdig” Finn en som er veldig viktig, og en som er ikke så viktig for oss 48 Scrum-kurs

49 Kursretrospektiv Hvilke spørsmål har du fått besvart?
Hvilke nye spørsmål har du fått? Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? Scrum lunsj

50 Kursretrospektiv Hvilke spørsmål har du fått besvart?
Hvilke nye spørsmål har du fått? Hva er den mest radikale påstanden i Scrum? Hva tror du er den største gevinsten ved Scrum? Hvilket element av Scrum passer dårligst i ditt prosjekt? Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? Scrum lunsj

51 forpliktelser og forventninger
For å hjelp Scrum-teamene å lykkes, forplikter … seg til: Basert på dette, forventer …: 51 Scrum-kurs

52 Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner
Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 52 Scrum-kurs

53 Takk for oppmerksomheten
Johannes Brodwall Chief Scientist Steria, Norway @jhannes

54 Bonus #1: Extreme programming
User stories Test-driven development Pair programming Continuous integration Scrum lunsj

55 Se helheten - Value chain mapping Utsett beslutninger
Bonus #2: Lean 無駄 – Seven wastes 改善 – kaizen Kvalitet må bygges inn Se helheten - Value chain mapping Utsett beslutninger Fremskynd leveranser All makt til arbeiderne Scrum lunsj

56 Industri Programvare Overproduksjon Lagerhold Defekter Transport
無駄 – Seven wastes Industri Programvare Overproduksjon Lagerhold Defekter Transport Venting Arbeid Overprosessering Ubrukte funksjoner Uferdig arbeid Bugs Overleveringer Venting Å finne informasjon Ubrukt dokument Scrum lunsj

57 Bonus #3: Økonomi og kontrakter
Målpris Earned Value Management Scrum lunsj

58 TODO 7 kopier av 14 sett med planning poker kort 7 sakser Gong!
De 12 smidige prinsippene 8 scrum-regler To analyst/artist figurer 2xScrum 3-minuttersguide 14 sett med planning poker kort 7 sakser Gong! Scrum lunsj


Laste ned ppt "04.04.2017 Scrum lunsj."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google