Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regional markedsføring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regional markedsføring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Regional markedsføring
Workshop for styret i ARNE Sola Strand Hotel 26/5-03 Dokumentasjon inkl. innledning, gruppeoppgaver/-svar og kommentarer fra moderator og sal

2 ”Ellens utsikt”

3 Agenda Tidspunkter Oppgave Metode Ansvar 11.00 – 11.30
Innledning – bakgrunn presentasjon og gjennomgang av agenda Presentasjon TN/VF 11.30 – 12.00 Hvilke menneskelige egenskaper skal Stavanger-regionen være kjent for i 2013? Brainstorming Spørsmål og svar Fjerne dubletter Prioritere (3 stk) Alle 12.00 – 12.30 Formulering av visjon Gruppearbeid Lunsj 13.15 – 13.45 Presentasjon av gruppenes visjon Prioritering av visjon 13.55 – 14.30 Kvantitative målsetninger for perioden frem til 2013 BS Måleparameter BS Målsetninger 14.30 – 15.15 Hvor mange og hvilke vertikaler skal regionen være kjent for i 2013? Opplisting og prioritering 15.15 – 15.45 Styrets rolle i videre arbeid Diskusjon Oppsummering next step

4 Branding mer enn bare ord?
Brand Analysis Brand Assessment Brand Awareness Brand Building Brand Consistency Brand Consultants Brand Consultancy Brand Creation & Evolution Brand Creativity Brand Development Brand Efficiency Brand Equity Brand Equity Building Brand Evaluation Brand Identity Brand Inventory Brand Mapping Brand Marketing Brand Name Creation Brand Perception Improvement Brand Recognition Brand Renewal Brand Revitalization Brand Strategy & Development Brand Support Brand Tracking Brand Valuation Branding Branding Architecture Branding Strategy Branding Strategy Implementation Consumer Branding Corporate Branding Corporate Identity Logo Design Name Consulting Naming Name dropping On Air Branding Online Branding Product Branding Product Branding Strategy Rebranding Plan Development Total Branding Visual Identity

5 Prosessen, et eksempel:
Oppfatninger og fakta Definisjon Analyse Idé-generering Evaluering Beslutning Åpne Samle Lukke Fokus © Anders Skoe

6 Prinsippene: Prosessen er utviklet av Anders Skoe, som i en årrekke har forelest i strategiarbeid på BI, og kjørt ca 7000 workshops med denne arbeidsmetodikken. Hans hjertesak er å optimalisere den verdifulle tiden et møte mellom mange mennesker er. Vindfang er hans disipler på denne metodikken og har svært gode erfaringer. Fordelene er stor grad av felles arbeid, synlig prosess og en tydelig progresjon. Teknikken fungerer i prinsippet likt på en halvdags workshop og et halvårs prosjekt.

7 Fasilitatorer Moderator Anders Brandt
Partner i Vindfang as. 42 år, arbeider med analyse og strategiprosesser innenfor marketing og IT. Medgründer av flere selskaper, bl.a. MMI, made4net, dinside. Styremedlem i Univero Holding AB, (som bl.a. eier Markeds og Mediainstituttet), SuperOffice ASA, Vindfang as og flere mindre selskaper. Fast spaltist i Kapital, mye brukt foredragsholder. Referent Lise Renee Skarpås Siv.øk og seniorkonsulent i Vindfang Arbeider hovedsakelig med forretningsutvikling, konseptualisering av tjenester og prosessledelse Underviser i tillegg i faget e-commerce ved BI og er medforfatter av boken ”165 tips for effektive nettsteder”

8 Større kunder pt. Lyse Tele Trumf Orkla Brands Rikstoto Jernbaneverket
McDonalds ARK bokhandel Forskningsrådet Dagens Næringsliv Reiselivsbedriftenes Landsforbund

9 Langsiktighet Merkevarebygging er en tålmodighetsprøve.
Selv med betydelige budsjetter, skjer oppfattet endring sakte. Negative assosiasjoner, SARS/terrorister f.eks., skjer raskt. Det er de som har viljen og evnen til å legge sten på sten som bygger de mest verdifulle merkene. Vi foreslår å bruke år 2013 som eksempel i denne workshopen.

10 Fokus eller ikke? Branding er å være kjent for noe, helst en ting. Jo færre elementer du er kjent for, jo lettere blir det kommunisert, forstått og husket.

11 Eksempler på fokus (slagord):
We create magic moments. Disney Kremen av iskrem. Hennig Olsen Everything under the sun. Spania Living is easy. København Det er deilig å være norsk i Danmark. Nye tanker på gammel grunn. Tønsberg Connecting people. Nokia Our business is helping yours. GE Capital B2B Enkle metoder fra enkle mennesker. Vindfang ”Beklager at jeg skriver så langt, jeg hadde ikke tid til å skrive kortere. W. Churchill”

12 Det er vertikaler som vokser og lever
Kjennetegn på lønnsomme vertikaler Markedsadgang Minst en stor bedrift Mange små bedrifter Et tungt akademisk fagmiljø En evangelist... En konferanse Et publikasjon En mediekanal En urettferdig fordel ARNE har ”mat” som arvtaker og supplement til ”olje” som en slik vertikal for Stavanger-regionen

13 Første brainstorming: Hvilke menneskelige egenskaper skal Stavanger-regionen være kjent for i 2013 (verdier)? Skal regionen jobbe sammen mot et felles visjon og felles mål, må den ha ett ”ansikt” og en ”kropp” Med andre ord: Regionen må ha et felles sett med menneskelige egenskaper Eksempel: Stavanger-regionen skal være kjent for å være: Vakker Nytenkende Etc etc

14 Resultat av brainstorming - verdier
Risikovilje Optimister Tiltakslyst Norges vugge Utholdende Løsnings- orienterte Kulturelle Best i klassen Fordomsfrie Allsidige Åpne Internasjonale Rødmende Beskjedenhet Jordnære Beskjedne Tilpasnings- dyktige Pene Pliktopfyllende Mye vær Tilgjengelighet Egne/sta/sære Selvhjulpne Initiativ Nøkterne Edruelige Ytterligheter Energisk Innovativ Kunnskapsrik Kreative Eksperimentelle Fremover- orientert Praktiske Barriere- brytende Ekstrem Skapende Endringsvillige Trendsettende Praktiske Amatører Sentralt plassert Utadvendte Vestvendte Konsentrerte Profesjonelle Kompakt Mangfold Selvgodhet Samarbeids- villige Utålmodige

15 Resultat av prioriterte verdier
Stavanger-regionen skal være kjent for følgende egenskaper: Innovative (kreative) Energiske Kulturelle  felles for de prioriterte verdier er ”å skape” (create, create business)

16 Gruppearbeid: Hva skal Stavanger regionen være i 2013 (visjon)?
En kort energisk og aktiv setning som: Alle husker og kan gjengi Sier noe om hvorfor samarbeidet er til og hvorfor vi gjør det vi gjør Er retningsgivende og forteller oss hvor vi skal

17 Eksempler: IKEA skal være et firma som: ”…skapar en bättre vardag år dom många människorna” Nokia skal være et firma som: ”…gir mennesker kontakt med hverandre og tilgang til informasjon, uavhengig av tid og sted” Disney skal være et firma som: ”… makes people happy” Rosenborg skal være et lag som: ”…som gjør hverandre gode” Nordre Vestfold Næringsutvikling skal være en org. som: ” …skal være en pådriver for samarbeid mellom utdanning, næringsliv og det offentlige” Vestfold skal være et fylke som: ”…er mulighetenes fylke”

18 Resultat av gruppearbeid med visjon
”Regionen hvor de gode ideene blir virkelighet og utvikler mennesker.” ”Vi vil at Stavanger-regionen skal være den mest dynamiske regionen for nyskapning og livskraftig næring som tar vare på folks livskvalitet.” ”Stavanger-regionen skal være innovativ og utvikle mennesker” Raffinert visjon: Stavanger-regionen skal være: ”Regionen som utvikler mennesker og hvor de gode ideene blir virkelighet .”

19 ”Stavanger-regionen – for deg som vil videre!”
Forslag til slagord ”Stavanger-regionen – for deg som vil videre!” ”Stavanger-regionen – for deg som vil.”

20 Resultat av brainstorming måleparametere
Antall bedriftsetableringer BNP (fylke) Barnehagedekning Antall utesteder Antall kulturelle events (superkjendiser) Antall doktorgrader per 1000 innbygger Internasjonale priser og utmerkelser Antall utenlandske flyavganger (flyreiser over Sola) Sykefravær Eiendomspriser Samlet intellektuell kapital Folketall (gjennomsnittlig alder, tilvekst i liberale yrker) Antall studieplasser Antall arbeidsplasser Gjennomsnittlig alder Positiv omtale (nasjonale og utenlandske medier) Hotellovernattinger Kapital investert Antall patenter søkt Antall kunstnere etablert i regionen Antall hovedkontorer Antall by-orginaler

21 Resultat av prioriterte måleparametere
Folketall vekst på 1,3% per år i perioden Positiv omtale vekst i positiv omtale i nasjonale media med 200% i løpet av perioden, vekst i positiv omtale i utenlandske media med 200% i løpet av perioden Samlet intellektuell kapital (50%) Antall events fyllingsgrad/besøksgrad antall besøk per husstand antall nasjonalt/internasjonalt anerkjente events Antall bedriftsetableringer Nettotilgang; 25% vekst i bedriftsetableringer i løpet av perioden

22 Visjon, verdier og løfter
Den prioriterte visjonen og de verdier Stavanger-regionen skal være kjent for i 2013 åpner for et mangfold i løfter som kan/må gis. Løfter som skal bidra til måloppnåelse og suksess. Det er disse løftene som skal sikre troverdighet og bidra til at ”visjonen blir virkelighet”, samt at etterlatt inntrykk er lik ønsket posisjonering for regionen Eksempler på løfter og hva regionen kan bidra med: Direkte etableringsstøtte (alt fra sponsoring av registreringsavgift hos Brønnøysund til skattefordeler de to første årene) Barnehage-garanti for gründere Mentor-ordning: gründerbedrifter får egne mentorer (blant komplementære og allerede veletablerte bedrifter) - for tips og råd og kanskje endog for tilgang på kundebase via samsalg Billige tomter Tilgang til innsalg hos potensielle investorer (møteplass, investorbase) Kvalitetssikring av forretningsplaner Tilgang på mf/pr via ARNE

23 Fremdrift – next step Raffinere prioriterte verdier, visjon, måleparametere (frem til neste møte) Avklare og fatte endelig vedtak om verdier, visjon, måleparametere og styrets rolle (neste møte) Definere tiltak for å skaffe forankring inn mot viktige miljøer (neste møte) Dedikere ressurser for å skaffe forankring inn mot viktige miljøer (neste møte) Opprette prosjekt for videre fremdrift med merkevarebygging (over sommeren)


Laste ned ppt "Regional markedsføring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google