Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap
Blogging i forskningsformidling NTNU Formidlingsforum Frokostmøte 1.november 2007 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap

2 I dag Hva er en blogg? Eksempler på forskningsblogger
Letizia: en ekte forskningsblogger… Noen kritiske spørsmål Diskusjon

3 Litt om meg Phd-stipendiat innen datastøttet samarbeid/læring (NTNU Program for Læring og IKT) Utdanning: siv.ing.datateknikk (NTH), hovedfag ped (UiO) Jobb: SINTEF og NITH (IT-høgskole)

4 Mange måter å nå ut på via internettet
Hjemmeside Wiki Blogg Facebook, MySpace,.. Epost Web 2.0 Internettet har nå mer interaksjon og mer brukergenerert innhold enn før.

5 ’Blogg’ i følge Wikipedia
En blogg (av engelsk språk blog, en kortform av web log, av web, «vev» og log, «logg») En oppdatert internettside hvor én eller flere forfattere ytrer synspunkter og forteller omverdenen om det som skjer. Innleggene dateres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge Der noen weblogger er rene dagbøker for bloggskribenten, er andre mer tematisk, profesjonelt eller kunstnerisk vinklet. Blogger gjør også ofte ivrig bruk av pekere til andre nettsteder og ikke minst andre weblogger.

6 Blogging Mange former for innhold er mulig Kommentarer
Tekst Bilder Lydfiler Videosnutter Presentasjoner (slides) Lenker til andre blogger Lenker til hva som helst… Kommentarer Strukturering av innhold Kategorier og tagging Varsling til lesere om nytt innhold i bloggen RSS feed

7 Blogg som del av større arbeidsomgivelse
Prosjektstyringsverktøy Learning Management System (som Sakai) Sosial programvare (som MySpace) Integrering av verktøy som blogg, wiki, diskusjonsforum og instant messaging (chat) i større arbeidsomgivelser blir mer og mer vanlig

8 Hvorfor blogge? ”Blogs combine the immediacy of up-to-the-minute posts, latest first, with a strong sense of the author’s personality, passions, and point of view” (Nardi m.fl. 2004) Motivasjon for den enkelte Dokumentere eget liv ’Commentary’ Katarsis Muse Community forum

9 Hvordan vet du om du når et publikum med bloggen din?
Du kan søke, f.eks. med Google Du kan installere programvare som sjekker hvem som er inne på siden, og hvor mange som har vært der finner hvilke andre blogger som lenker til din blogg Andres kommentarer til dine innlegg i bloggen Kontakt via andre kanaler (eks. epost)

10 Blogger som formidler forskning, eksempler
(bloggen til en blogg-forsker) Jill Walker Rettberg vant pris for forskningsblogging: (undervisningsrettet) (phd-student) (om forskningsrelaterte aktiviteter hos Google) (knyttet til et forskningsprosjekt) (personlig: liv og forskningsaktiviteter) (personlig/faglig/politisk) (personlig/faglig/politisk) (tidsskriftsblogg)

11 Samling av forskningsblogger: ScienceBlogs
”ScienceBlogs was created by Seed Media Group. We believe that science literacy is a pre-condition for progress in the 21st century. At a time when public interest in science is high but public understanding of science remains weak, we have set out to create innovative media ventures to improve science literacy and to advance global science culture.”

12 Letizias blogg (egne slides)

13 Letizias blogg …forskningsformidling?

14 Hva vil du oppnå med forskningsbloggen?
Form, funksjonalitet og innhold bør tilpasses bloggens formål Du kan gjøre grep for å understøtte formålet ved for eksempel å oppsøke større eller mindre grad av synlighet på internettet legge opp til større eller mindre grad av toveis kommunikasjon la innholdet være mer eller mindre strukturert og formelt, gi bloggen ulik visuell utforming etc. etc. …men bloggens formål og utforming kan selvsagt endres underveis.

15 Bloggens formål (I) For din egen del: Formulere, kreere, reflektere, dokumentere, sosialisere…? Vs. leseren: Popularisere, informere, inspirere, provosere, agitere, reklamere…? Med resultat: Briljere, influere, dominere, ….regjere..? Hvilke lesere? Venner og bekjente? Akademisk nettverk? Brukere? Meningsfeller? Den interesserte lekmann?

16 Bloggens formål (II) Enveis eller dialog?
Ønsker du å skape et community? Hvem vil du representere / fremstå som? Privatpersonen? Den ansatte? Den faglige ekspertise? Felles blogg? For prosjektet, forskningsgruppen etc.

17 Noen problemstillinger til ettertanke
Antall arenaer man kan være aktiv på er begrenset Vil bloggingen erstatte noe annet eller komme i tillegg? Felles blogg – vil det fungere? Eierskap vs. motivasjon? Åpenhet og risiko Kan man legge ut arbeid som ikke er formelt publisert? Arbeid man har gjort sammen med andre? Arbeid som er publisert andre steder? Bloggen som en ‘salig blanding’ Liv og jobb, prosess og produkt, fag og politikk… En vanesak for (ny generasjon av) lesere å holde dette fra hverandre? Strukturering hjelper (jfr. Letizia’s tagging)

18 Det må være en personlig driv!
Min påstand: En forskningsrelatert blogg, for å bli aktivt oppdatert og lest, må være basert på et ønske om å skrive i dette formatet, og dernest enten ønske om å dele prosess/resultater knyttet til liv og/eller forskning Målgruppe: eksisterende og fremtidig personlig og akademisk nettverk (og/) eller politisk interesse (for eksempel miljøvern eller rekruttering av studenter til realfagsstudier) Målgruppe: likesinnede og dem som kan bli det (verving) (og/) eller kommersiell interesse (produkt, konsulenttjenester) Målgruppe: eksisterende og fremtidige kunder

19 Så: hva oppnår du med en blogg
..som du ikke oppnår ved bruk av andre medier, for eksempel en kombinasjon av en hjemmeside, LinkedIn og/eller Facebook?

20 Kilder / litteratur B. Nardi m.fl.: Why We Blog. Communications of the ACM, 47:12, 2004


Laste ned ppt "Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google