Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
ved Per Gunnar Hillesøy, UiB
Hva kan vi, hva bør vi og hva gjør vi? Juridisk rammeverk og regelverkstiltak ved Per Gunnar Hillesøy, UiB Presentasjon til UHRs seminar om plagiering i UH-sektoren,
2
Hvem er jeg? Jurist, utdannet ved UiB (1990)
Ansatt ved Kollegiesekretariatet, UiB, fra 1995 Sekretær for Den sentrale klagenemnd fra ca. 2000 Saksbehandler for fuskesaker også før 2003
3
Hva jeg skal snakke om Kort om loven
Fuskebegrepet: Hvor er det og hva er det? Lokalt regelverk, ”soft instruments” og akademisk tradisjon Rettslige og ”infra”-rettslige virkemidler
4
Loven § 4-7. Annullering av eksamen eller prøve
(1) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs hvis studenten b)har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket ved avleggelsen av, eller forut for endelig sensur av, vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføringen av vedkommende kurs. Utestenging: Krysshenvisning fra § 4-8(3)
5
Noen problemer Begrepet ”fusk”: Kun objektivt, eller objektivt + subjektivt? Kommunikasjonsutfordringen. Forsøk: Læren om fullbyrdingsforsett Fusk ved ”tellende” arbeider og ved ”kvalifiserende” arbeider
6
Fuskebegrepet – 1 Ikke definert i loven; svaret må finnes utenfor
Andre lover: Åndsverkloven, særlig § 22: ”Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.” (min utheving) ”God skikk”: Rettslig standard, som angir et skjønnstema Ansvarlig for å utvikle og forvalte ”god skikk”: ”Bransjen” Hvem er ”bransjen”? Alle som er involvert i utdanning og forskning
7
Fuskebegrepet – Hardt regelverk
Innholdet i fuskebegrepet finnes mange steder ”Hardt” regelverk, så som eksamensforskrifter. Eks:§ Fusk eller forsøk på fusk (1)Fusk er å handle i strid med retningslinjene for den enkelte eksamen, eller i studieløpet for øvrig. Eksempler på slike tilfeller: -benytte eller ha tilgjengelig ulovlige hjelpemidler ved den bestemte eksamen eller prøve -feilaktig bruk av tillatte hjelpemidler, f.eks. mangelfulle kildehenvisninger -presentere andres arbeid som sitt eget -ureglementært samarbeid mellom kandidater eller grupper -urettmessig å ha skaffet seg adgang til eksamen -på andre måter handlet slik at det urettmessig kan gi fordeler ved eksamen/prøve, eller i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.
8
Fuskebegrepet – Hardt regelverk forts.
Andre tradisjonelle rettskildefaktorer: Dommer (finnes så langt ganske få) Brev og rundskriv fra overordnet organ. Eks.: KDs brev av til Høgskolen i Østfold Avgjørelser fra lokale klagenemnder Avgjørelser fra Felles klagenemnd og KD
9
Fuskebegrepet – mykt regelverk
Retningslinjer fra ulike organer utenfor universiteter og høyskoler, så som: Etikkomiteer Akademiske selskaper: Uttalelser om enkeltsaker: (NESHs uttalelse i ”Alnæs-saken” Stilhåndbøker og lignende:
10
Fuskebegrepet – mykt regelverk forts.
Veiledninger etc. fra institusjonene selv: Annen informasjon: I undervisning, i bibliotekkurs etc.
11
Virkemidler ved fusk - juristperspektiver
Lovbestemte: Sak for klagenemnda Andre: Trekk ved sensur/bedømmelse Advarsel Alvorsprat Pålegg om ny innlevering
12
Virkemidler mot fusk – forebyggings- og læringsperspektivet
Redusere gevinsten ved å kutte i svingene – bl.a. oppgaveutforming Balansen mellom a) oppdagelsesrisiko; b) rask reaksjon; c) konsekvent reaksjon; d) streng reaksjon Avskrekking, for eksempel ved Informasjon om enkeltsaker Informasjon om bruken av tekstgjenkjenningsprogrammer Særlig utfordring: Sammenheng og helhet
13
Whose problem is it anyway?
Institusjonens problem? (Angrep på uh-kvalifikasjoners anseelse) Studentens problem (Dårligere læring) Forebygging og reaksjoner rettet mot ”risikogrupper” Forebygging rettet mot populasjonsnivå (jf. Geoffrey Rose)
14
Behov for endringer? Loven har i hovedsak vært den samme i 20 år.
Verden er ikke den samme som for 20 år siden. Behov for bred gjennomgang, der intet er hellig. Noen problemområder: Enklere prosesser? Forsøk – det vanskelige skyldkravet Formalisering av uformelle virkemidler (advarsel etc.) ”Sak om utestenging” og ”Sak om fusk” Reglene om advokathjelp
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.