Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorild Kristoffersen Endret for 9 år siden
1
Leveringsmuligheter for sorterte fraksjoner i distriktene
Tor-Jørgen Aandahl Daglig leder
2
Vårt tilbud til kunder som har bygg- og anleggsavfall
Vi tar i mot alt av avfall som kunden har Vi ønsker at kunden sortere best mulig. Vi har som foretningsområde å ta i mot restavfall til grovsortering. Vi har som foretningsområde å ta i mot restavfall til sluttbehandling på deponiet vårt.
3
Levering av sorterte fraksjoner
Ingenting er gratis å levere. Trevirke Renas Metall Betong med eller uten armering Gips Uorganisk avfall (tegel, takstein, glass, porselen o.l.)
4
Levert samfengt som restavfall
Går til grovsortering Forbrenningsfraksjon Trevirke Metall Renas Deponifraksjon Deklarert og direkte til deponi.
5
Hva gjør kundene våre? Stor forskjell fra kunde til kunde.
Kunden sorterer ut i fra egen vurdering. Eget miljøkrav. Økonomi. Myndighetskrav? Har til nå ikke opplevd at nytt regelverk har hatt noen betydning.
6
2 prosjekter i Bodø Kunde A Kunde B 52 tonn trevirke.
5,5 tonn eternitt. 1,4 tonn glass. 27,2 tonn rest sortering. 19,5 tonn rest deponi. Sorteringsgrad 56% 30,7 tonn trevirke. 2 tonn metall. 1 tonn Renas. 20 tonn rest sortering. 34,2 tonn rest deponi. Sorteringsgrad 39%
7
Utfordring for mottak av sorterte fraksjoner
Utsortert ja, men gjenvunnet……..? Gips, glass, betong Har ikke store nok mengder til å foreta investeringer i utstyr for mottak, behandling og gjenvinning Lang transport til avsetningsledd
8
Kan sorteringsgraden bli bedre?
Ja litt Men…… Er det noe poeng i å få opp sorteringsgraden dersom det som sorteres ut sluttbehandles sammen med det som det sorteres ut i fra? Nytt regleverk har i liten grad påvirket sorteringsgraden.
9
Hva sier kunde B om tiltak for bedre sortering
Mer manuell sortering må til Økte kostnader For store kostnader med videre håndtering av sorterte fraksjoner Hva blir miljøeffekten?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.