Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norturas satsing på spesialiteter og regionmat

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norturas satsing på spesialiteter og regionmat"— Utskrift av presentasjonen:

1 Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Rolf Gjermund Fjeldheim Nortura SA Norturas satsing på spesialiteter og regionmat

2 Nortura øker satsingen på Råvarebaserte Spesialiteter, Regionsmat og Økologi
Råvarebaserte Spesialiteter, Regionsmat og Økologi er ett av flere viktige satsningsområder for Nortura. etablere dette som en egen kategori med et resultatansvar. For å skape vekst, samt å ikke «forstyrre» andre vekstiltak etableres dette som en egen kategori. Kategorien solgte i 2011 for ca .150 mill kroner, og skal i løpet av en 3 års periode stå for 500 mill. kroner Avhenger av konseptvalg og inndeling Viktige fokusområder i 2012 er: Implementere ny økologistrategi for Egg Planlegge implementering av ny økologistrategi for Gilde og Prior Vekst strategi regionsmat Nord-Norge Linjeutvidelse Gourmet Lam fra Sirdalssheiene Videre vekstplaner i 2013

3 Nortura ønsker å ha en tydelig strategi på regionmat
Økende forbrukertrend om mer kortreist og regional(lokal) mat, knyttet til lokal opprinnelse og tradisjoner Politisk og markedsmessig forventning om at Nortura støtter en satsning med klar regional retning Forventing om satsning fra store eiergrupper Forutsetning for en satsning er tilstrekkelig lønnsomhet

4 Mange er interessert i ”Norske matspesialiteter” fra ulike distrikter i Norge Eldre er mer interesserte enn unge Merk at Oslo befolkningen og personer med høy inntekt og personer med høyest utdannelse er mer enn gjennomsnittlig interessert

5 Kvinner, alder 40+, og de med høyest utdannelse er mest villige
Den uttalte betalingsviljen for ”kortreist mat” har imidlertid økt betydelig Kvinner, alder 40+, og de med høyest utdannelse er mest villige

6 Etter langvarig nedgang ser betydningen av norsk opprinnelse på landbruksprodukter ut til å øke igjen Andelen som er ”helt enig” i påstanden: ”Jeg foretrekker kjøttvarer som er merket med at de er produsert i Norge” økte fra 34% i 2009 til 37% i 2011 Samtidig økte andelen som er helt/delvis enig i påstanden ”Utenlandsk mat er minst like trygg å spise som norsk mat” Fra 66% i 2009 til 70% i 2011

7 Arktiske Produkter – en del av Norturas strategi
Nortura satser på regionmat Vi ser et potensiale i å fremheve Nord-Norske produkter basert på trenden etter region-mat/lokale mattradisjoner Egen spesialitetskategori for området i Nortura Arktisk landbruk Den arktiske fordelen… Nortura Målselv skal bli senter for regionmat

8 Hva skjer ellers i Norge på spesialiteter?
Stort fokus på regionale produkter og spesialiteter: Gourmet Lam Hallingskarvet, Trollheimen, Jostedalsbreen, og Sirdalsheiene Gourmet Kalv Kjøttfe basert på ulike raser Gårdskylling fra Smålenene Hå kylling Med mer. Vi ser at totalmarkedet for spesialiteter øker betydelig og forventer at veksten fortsetter

9 Thulefjord Hvor er Nortura i dag ifht. Arktiske produkter: Dagligvare
Pålegg skivet og i bit (8 stk) Gourmet Lam fra Vesterålen NNS-pølsen Horeca Nortura Proff

10 Arktiske Produkter – et fremtidig markedssegment?
Nortura ser et økt potensiale i markedet for Nord – Norske produkter. Et markedssegment vi vil satse videre på. Vi har en brei råvareoppstrøm som vi ønsker å benytte – basert på produksjonen fra mange dyktige bønder i regionen

11 Hva må til lykkes? Vi trenger mer råvarer produsert i Nord - Norge – først og fremst storfe og småfe Lønnsomhet i primærproduksjonen Lønnsomhetskrav må ligge til grunn for videre satsing i sluttmarkedet

12 Takk for oppmerksomheten!
Målselv


Laste ned ppt "Norturas satsing på spesialiteter og regionmat"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google