Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest som følge av dårlig forberedelse og innflyging til landing. Derfor er landinger den viktigste delen av seilfly-utdannelsen. Men etter at sertifikatet er tatt, er faren at man flyr mer og mer på gammel vane. Tilbakemeldingen fra havarirapporter, instruktørkurs og skolesjef-samlingen er at det ser ut som vi er blitt dårligere til å lande. Vi må på nytt sette fokus på dette.Trygge landinger er derfor et satsningsområde for Fly Trygt 2003. Alle ulykker kunne vært unngått! Havarier er en stor trussel mot hele vår virksomhet. Fokus hjelper.

2 På kort finale så jeg at en IDIOT sperret banen.
Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke fungerte ble det virkelig vanskelig! Hvem har egentlig skylda? En god landingssjekk burde vel gitt et annet utfall? Bare mine gode flyferdigheter og raske reaksjonsevne gjorde at vi begge fortsatt er i live! Ikke rart at jeg glemte hjulet!

3 Fakta 70% av ulykkene skjer ved landing.
45% skjer på hjemflyplass, 45% ved utelanding og 10% ved utilsiktet landing nær hjemflyplass. 45% skjer på finalen og 50% i selve landingen. 100% av ulykkene under landing skjer på grunn av pilotfeil. 70% under landing 20% under start 5% under flyging 5% på bakken 30% er dårlig kontroll over innflyging 20% skyldes dårlig planlegging 20% feil i selve landingen 10% treffer hindringer i innflygingen 10% skyldes dårlig valg av jorde 5% opplever at landingsbanen tar slutt 5% treffer hindringer på flyplassen Erfarne piloter (>50 timer`) står for 50% av ulykkene En-seter havarerer 75%, men står for 45% av landingene. I utflatingen under utelanding i en enseter har du altså oddsene mot deg!

4 Introduksjon Vi skal gå gjennom: Planlegging Landingsrunde Bremsebruk
Utflating Landingssjekk Landingsdistanse Utelanding spesielt

5 Planlegging Planlegge flygingen slik at vi alltid har gliavstand til landbart område. Planlegge flygingen slik at vi kan innordne oss i forhold til annen trafikk. Planlegge landing slik at vi har nok høyde (= tid) der landingsrunden begynner. Hvor høyt bør vi være når vi tar ut hjulet? Hvor lang bane trenger vi? Hvordan vet vi at området er landbart? Hvem lander først hvis to eller flere er like høyt? Hvor lander den som lander først? Hvor høyt vi bør være når vi tar ut hjulet avhenger av fly, pilot, vær og vind, bane, annen trafikk osv. Poenget er: HØYT NOK! Hvor lang bane som trengs kommer vi tilbake til. Dann deg et bilde av vind og flyforhold du vil møte under innflyging og landing. Juster høyde, hastighet og landingsrunde etter dette. Er medvinds-landing en hendelse? Når kan det lønne seg å lande medvinds?

6 Landingsrunden Landingsrunden justeres etter forholdene, slik at man får like lang TID på hver legg hver gang. Tid er viktig for å observere, reflektere og justere. ”Riktig” høyde på merket er avhengig av pilot, flytype, flyforhold, 200m ut for merket er minimum. Ved sidevind må eventuell sideslipp utføres slik at nesen peker i baneretningen.

7 Bremsebruk Halv brese-effekt gir marginer begge veier.
Det optimale er halv bremse-effekt, da har vi marginer begge veier. På de fleste flytyper tilsvarer dette ca. 1/2 brems. Er det mulig å sidegli med flytypen kan man komme enda brattere inn. Ballistisk innflyging: Tidlig på finalen settes 1/3 brems. Etter hvert øker vi til halv brems, og på slutten til 2/3 brems. Alternativt fly inn uten brems til vi kan sette halv brems hele veien ned.

8 Vindgradient på kort finale?
Utflating Vindgradient på kort finale? Det viktigste i utflatingen er å flytte blikket fra siktepunktet og framover i riktig øyeblikk. Enklere å begynne tidlig og mykt, enn sent og brått. Er det forskjell på høy-vingede/lavvingede fly, og T-hale kontra vanlig hale? Ved sidevind må crab gå over til en forsiktig sideglidning inn i vinden mens vi flater ut. Vanskelig?

9 Bare seks bokstaver? BBBHHH
Landingssjekken Bare seks bokstaver? BBBHHH

10 Landingssjekken Sjekkliste i kortform.
Det ”skjuler” seg mer en et ord bak hver bokstav. Hva skal vi sjekke for de forskjellige bokstavene? De tre B-er og tre H-er er bare en rask og enkel huskeliste for å være sikker på at en får med seg de nødvendige punkter. For hver bokstav er det flere ting som skal sjekkes. For eksempel ved bokstaven B for Bane er det ikke bare banen som skal sjekkes. Rekkefølgen kan generere mye diskusjon. 3*B+3*H eller 3*H+3*B? Jeg er tilhenger av 3*B+3*H, da eneste argument jeg har hørt for det motsatte er at det er dumt å vente med Hjul til slutt. Dette har kun betydning dersom man venter med å ta ut hjulet til man er på bokstaven i lista. Det mener jeg er feil. Jeg mener man skal gjøre det man skal, så skal man etterpå sjekke at ting er som de skal. For meg er det å ta ut hjulet det samme som å sette meg i landingsmodus. Høyden har jeg som regel BEVISTGJØRE meg for lenge før jeg er på medvinds-leggen. Jeg kan da ikke vente med det til jeg når frem til H i landingssjekken. Det er viktig å la folk tenke igjennom hva man skal sjekke på hver bokstav. Det er viktig å understreke at landingssjekken IKKE er noe man vokser i fra. Dette er IKKE en fasit, men en hjelp til å begynne å tenke.

11 Bane Hva er bane i bruk? Hva er vinden?
Er banen klar (når jeg kommer dit)? Er det andre i landingsrunden? Er noen på vei ut på banen? Hva gjør jeg dersom banen plutselig blokkeres? Hva med landingsmerke? Vindpølse? Vindforholdene? Vindskjær Erfarne piloter har mer ledig kapasitet og bør være enda grundigere i sjekken enn de som har mer enn nok med å fly.

12 Belter Er alle skikkelig fastspent? Er det løse ting i cockpit?
Er pedaler i riktig stilling? Hvor legger jeg ting rundt meg? Er noe blokkert?

13 Brems Fungerer luftbremsene? Hva gjør jeg dersom de IKKE fungerer?
Kan flyet sidegli? Kan jeg sidegli trygt? Riktig håndtak!

14 Høyde Er jeg på riktig sted med den høyden jeg har?
Er landingsrunden passe stor? 200m på merket? Husk at av og til må vi ha 700m på merket!

15 Hastighet Har jeg riktig hastighet? Har jeg lagt på riktig for vind?
Hva slags fly er det jeg flyr? Flyets håndbok angir kun landingshastighet i rolige forhold. Har jeg lagt på riktig for vind? Er det vindgradient? Tommelfingerregel: Stall x 1,5 + 0,5 x vind Eks: Vind 30 km/t og stall 60 km/t 60 x 1,5 + 0,5 X 30 = = 105 km/t ++++ Vann på vinger Vindskjær Turbulens…..

16 Hjul Er hjulet UTE? Se på merkingen, ikke stol på ryggmargen!
Dette punktet er trolig det eneste på landingssjekken som IKKE har potensial til å drepe deg om du skulle glemme det! Trolig glemte du noe mer, og kunne fort såret mer enn stoltheten. Har noen av deres fly akustisk varsel på hjulet? Hvordan fungerer det?

17 Landingsdistanse Vi skal kort se på hvordan nødvendig landingsdistanse blir påvirket av forskjellige faktorer: Vindretning og -styrke. Hindringer i innflygingen. Skråning på jordet.

18 Vindstille A B C Innflygning Utflating Utrulling A B C Tot
Flatt, uten hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

19 10km/h medvind A B C A B C Tot + Flatt, uten hinder 0 90 65 155 25
Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

20 20 m hinder A B C A B C Tot + Flatt, vindstille 100 80 50 230 100
Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

21 1:10 unnabakke A B C A B C Tot +
1:10 unnabakke, vindstille uten hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

22 1:10 unnabakke og 20 m hinder A B C A B C Tot +
1:10 unnabakke, vindstille 20 m hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

23 Landingsdistanse A B C A B C Tot +
Vindstille, flatt, uten hinder 10km/h medvind 20m hinder 1:10 unnabakke 20m hinder+1:10 unnabakke Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

24 Når er det på tide å avbryte?
Tidligere erfaringer med utelandninger Aktuell flytrening / ”Varm i trøya” Flytype Type terreng Hva har jeg å vinne eller tape

25 Det viktigste med jordet er...
Tilstrekkelig langt Ingen hindringer (ledninger m.m.) Fri innflygning Ikke unnabakke Jordets overflate Ikke skråbakke Vindretning

26 Det viktigste med landingsrunden...
Tid til rekognosering En fullstendig landingsrunde innklusiv landingssjekk (Hjulet skal alltid være ute!) Prioriter en lang og god finale Riktig hastighet!

27 Det er ikke viktig å... Sette halesporen i grøftekanten ved jordets begynnelse Fly med for høy fart Lande eksakt mot vinden Lande nær veien

28 Du skal ikke... Fly uten å hele tiden vite hvor du skal lande
Lage en mindre landingsrunde en hjemme Slurve med landingssjekken Svinge til du står på jordet

29 Tenk også på at... Flyet stopper fort i høyt korn
Ledningsstolper kan være gjemt i skogen Land ikke i nærheten av tydlige merker på jordet Sterk vind og turbulens Stol på deg selv! Du må ta ansvaret for din flyging og ditt fly!

30 Vannlanding Land langs strandlinjen Hjullanding er ønskelig
Skru av all strøm Ikke kav etter landingen Flyet flyter opp Driver du mot land? Må du svømme – husk at klær skaper motstand!


Laste ned ppt "Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google