Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?

2 Flyplassen Losen ved Ler ca 2.5 mil sør for Trondheim
E6, Oslo E6, Trondheim Brakke + hangar

3 Historisk Stiftet 1995 Formål: Drive seilflyging i lokalmiljøet
Et annet nedslagsfelt enn NTHF. Satse på bredden i alle aldersgrupper. Også etablerte seilflygere Startmetode: I utgangspunktet slep med innleid materiale 1998 PIK-20E 2000 Falke SF-25C ren motorgliderclubb 2001 Falke SF-20E Medlemsmasse: Endel ”voksne mannfolk”. Men også NTHF tilknyttede Skoletillatelse allerede ved oppstart

4 Flyene våre SF-25C Falke SF-25E Falke PIK-20E

5 Selveste drømmen! DG-505MB

6 Hvorfor motorseilfly? Støyrestriksjoner NB! NB!
Kan fly når vi vil – booking Billig, spesielt Falken Kan fly i næromådet til Trondheim – Melhus Behøver ikke stort bakkemannskap Falken svært driftsikker

7 Dagens driftsmodell 47 medlemmer, ca 21 aktive
Mangler klubbhus men utrolig hvor trivelig vi kan ha det i hangaren Sosialt interesserte medlemmer men også endel ”fly mæ en tur” holdninger Dugnader: Ikke nødvendig for å kunne fly – men absolutt nødvendig for å kunne drive klubben. Frivillighet. Falke: Brukes mye som skolefly, koseturer, nav-turer Lite som ”seilfly” med motoren avslått Klubbfly PIK-20E: Krevende fly. Brukes lite men godt seilfly. Andelslag DG-505 MB (se egne slides)

8 Skoling 5 instruktører (en slutter, en IK-1) 6 nye elever
Falke som skolefly Hele skoleprogrammet med motorglider med unntak av sleping på Tynset og noen som også er medlem av NTHF Tett samarbeid med Gauldal folkehøgskole Omfattende utsjekkprosedyrer på DG-505 MB

9

10 Hvorfor kjøp av DG 505MB STØY!!!
Fraksjonen: ”Ønsker et godt seilfly med strekkmuligheter uten motor” ble vinner Ikke mange alternativer Motorpålitelighet var fryktet Se vurderingsmatrise neste slide

11 Vurderingsmatrise Kriterier/forutsetninger Støy viktig
Setekonfigurasjon Vedlikehold Touring Seilflyegenskaper Rask å få i lufta Beholde Falken Godkjenning Sikkerhet Pris/kostnad pr. time Risiko ved salg Bruksområder: Lokal skoling Strekkflyging Bølgeflyging Akroflyging Turflyging Utleie Fly under vurdering: Taurus (mikroseilfly?) DG 505 MB ASK 21Mi Grob-Twin III Stemme Super Dimona Super Ximango

12 Finansiering DG 505 MB Full lånefinansiering, 1.2 mill Eid av klubben
Kausjon 10 medlemmer, a kr 25000 Krav minimum 10 medlemmer med a kr årskort. Dette årskortet dekker alle flyene. Bindingstid 2 år. Sikrer inntekt uansett antall timer til å dekke låneutgiftene. Lav tachopris-kr 10 pr min.

13 Erfaringer første driftsår DG 505MB
Fantastisk som seilfly (flapsen usikker) Opplever ”ekte seilflyging” med flyet. Et savn for mange Falkeflygere Omfattende utsjekkprosedyrer Lett å håndtere motor men mange motorproblemer ”som tar driftstid” Merk at motoren var tilnærmet nullstilt og vi hadde garanti Trur fortsatt dette er barnesykdommer og vi til neste år kommer oss opp på flere timer Så langt ca. 60 starter


Laste ned ppt "Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google