Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klamydia – strategier og lokale tiltak

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klamydia – strategier og lokale tiltak"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klamydia – strategier og lokale tiltak
Arild Johan Myrberg, rådgiver, faggruppe for seksuell helse

2 Nasjonal strategier - klamydia
ungdom og unge voksne < 25 år kjønns- og aldersspesifikke tiltak (kultur og atferd) bevisstgjøring og endrede rammebetingelser |

3 1: lett tilgjengelig kunnskap om SOI
mål: økt kunnskap om og fokus på klamydia tiltak: nasjonale infokampanjer (nett, sms, annonser, plakater, postkort, radio og opplysningstelefoner) hovedbudskap: ”Klamydia – vanskelig å merke, men enkel test og behandling” (nå også for gutter!) |

4 2: lett tilgjengelige kondomer
mål: økt kondombruk blant ungdom og unge voksne tiltak: gratis kondomer på ungdomsarenaer: helsestasjoner, skolehelsetjenesten, studenthelsetjenester, utekontakter, organisasjoner mv |

5 3: lett tilgjengelig test og behandling
mål: økt rekruttering av ungdom og unge voksne for test og behandling tiltak: standard prosedyre med urintest over hele landet lokale rekrutteringskampanjer ”on site” fokus på gutter og unge menn |

6 |

7 Interaktive kampanjer
Slagord sendes på SMS – vinnere kåres av ungdomsjury: "Elsk med måte - fød en bråte. Klamydia kan gjøre deg steril" "Fjong med dong" "Vis sexvett! Kle deg etter forholdene" "Med kondom på snuppen, når du skal dupp`n, slipper du å havne i klamydiasuppen" |

8 Konkurransen ”Kle opp kondomet”
”Jeg er helt skjelven, tror ikke det har gått opp for meg ennå. Utrolig fett!” Vinneren Wilhelm Grieg Teisner, 23 år, til Bergens Tidende på Verdens Aidsdag 1. desember. |

9 ”Kondom-skole” med MSO
|

10 Annonser: Klamydiaquiz |

11 Klamydiabudskaper på ulike språk
|

12 Kondomforbruk Forbruk SHdirs kondomordning: 2000 2001 2002 2003 2004
2005 Kilde: RFSU, CEFEM, SHdir Generell økning i kondomsalget i Norge i perioden Kilde: RFSU 2005 |

13 Kjennskap til kondomordningen
92% av jentene og 90 % av guttene kjente til gratisordningen 73 % av guttene og 62 % av jentene hadde benyttet seg av ordningen best kjent og mest brukt av aldergruppen < 20 år Kilde: Spørreundersøkelse UNG 2003, SHdir |

14 Kondombruk seksualvaneundersøkelsene tyder på mindre kondombruk (Træen et al 2003) 75 % i alderen år: positive til kondombruk. Men kun 17 % hadde brukt kondom ved siste samleie (GFK Group for RFSU 2004) gutter og unge menn har blitt flinkere kondombrukere (Breidablikk et al 2004, Heltef 2004) samme tendens hos gutter i Sverige (Folkhälsoinstituttet 2005) |

15 Høyest prevalens – unge voksne
mange i målgruppen i ny livsfase - ung voksen, student, borteboere, dårlig økonomi vanskeligere tilgjengelighet på prevensjon mindre tilgang på helsetjenester - fastlege |

16 Trondheim, Oslo, Volda, Ålesund og Nord-Trøndelag i 2005
styrke/etablere studenthelsetjenester med lav terskel for test, behandling og rådgivning Trondheim, Oslo, Volda, Ålesund og Nord-Trøndelag i 2005 Tromsø, Bergen, Sogndal og Lillehammer i 2006 ”vakumprosjekter” i kommunene – smidig overgang og bevisstgjøring i overgangen mellom ungdom og ung voksen |

17 Utfordringer forutsigbarhet mht egenbetaling
gratis undersøkelse, behandling og veiledning forutsetter at pasienten har ”grunn til å anta seg smittet” /legens mistanke under konsultasjon < 25 år: er et ubeskyttet samleie (med ny partner) god nok grunn til å anta? |

18 hvordan få guttene til å bli enda flinkere kondombrukere?
hvordan få jenter som bruker hormonell prevensjon til også bruke kondom - i situasjoner der de trenger det også? hvordan få guttene til å bli enda flinkere kondombrukere? |

19 Genital klamydiainfeksjon meldt MSIS 2000-2004
n = antall positive prøver pr år. Tilfeller i % av antall tester 2000 2001 2002 2003 2004 2005 n % 14 631 6.2 14 901 6 15 261 16 356 6.5 17 558 6.7 19 973 7,3 Kilde: Folkehelseinstituttet – MSIS |

20 Hva gjøres fremover? bedre tilgang til test og behandling
mer effektiv smitteoppsporing/partnervarsling økt satsing på rekruttering av menn og gutter til test og behandling – spesielt aldersgruppen (studenter) stadig økt fokus mot nord engasjere målgruppene selv! |


Laste ned ppt "Klamydia – strategier og lokale tiltak"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google