Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne
– forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn – gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie

2 Jordbruk: Hva – hvorfor – hvor – når − hvordan?
– Mennesker begynner å dyrke planter og temme dyr Hvorfor? – På grunn av overbefolkning måtte sankere og jegere finne nye måter å livnære seg på Hvor? – Det første jordbruket oppstod sannsynligvis i Den fruktbare halvmåne i Midtøsten

3 Jordbruk: Hva – hvorfor – hvor – når − hvordan?
– Mer enn år siden, til Norge for 6000 år siden Hvordan? – Svibruk, husdyrnomader, plogbønder

4 Jordbrukets konsekvenser
Demografiske: – Flere mennesker Sosiale: – Nye yrkesgrupper Økonomiske: – Større mulighet for overskudd, privat eiendomsrett, større forskjeller på folk Religiøse: – Fruktbarhetskultus

5 Jordbrukets konsekvenser
Biologiske: – Først flere sykdommer, så bedre immunitet Økologiske: – Større planter og mindre dyr, arter utryddes, jordsmonn forringes Politiske: – Tributtsamfunn (kapittel 5)

6 Eurasias fordeler – Det største kontinentet med flest planter og dyr som lot seg dyrke og temme – Øst-vest-aksen gjorde at mennesker, dyr og planter lettere kunne spre seg


Laste ned ppt "Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google