Laste ned presentasjonen
1
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Praktiske tips og råd innenfor personalområdet. Allmennleger – 2014
2
Hovedpunkter Personalansvar Avtaler Lønnsplassering Registrering
Forsikringsordninger
3
Hovedpunkter forts. Arbeidsinstruks Lønnsjusteringer
Medarbeidersamtaler Konflikter Oppsigelser
4
Personalansvar Legens interesse ? Legens fagområde ?
Ivareta personalområdet Ansatte den viktigste resurs Formelle regler Muligheter og utfordringer
5
Personalansvar Åpenhet Informasjon om regler og praksis Synlighet
Klarhet Tilgjengelighet
6
Ansettelsesavtaler Skriftlige avtaler
Minimumskrav til innhold AML § 14-6 Partenes identitet Arbeidssted Hva slags arbeide og stilling Tiltredelsestidspunkt el. varighet
7
Ansettelsesavtaler Eventuell prøvetid
Ferierettigheter el henvisning til lov Oppsigelsesfrister Opplysninger om lønn og pensjon Arbeidstid / særlige ordninger Lengde pauser Eventuelle tariffavtaler
8
Taushetserklæringer Helsepersonelloven kap 5 Egen taushetserklæring
§ 21 til 29 Egen taushetserklæring Andre enn helsepersonell
9
Lønn og ansiennitet Utdannelse Adekvat erfaring Lønn etter tariff
Organisert Kolleger på senteret Kolleger i området Spesialoppgaver
10
Formell registrering Enhetsregisteret Arbeidsgiverregister
Arbeidstakerregister Pensjonsordning Fagorganisasjon Andre ?
11
Formell registrering Edag 2015 Elektronisk Dialog med arbeidsgiver
Skatteetaten NAV SSB Innrapportering i en kanal
12
Forsikringer Yrkesskade OTP Andre ordninger Ny ordning fler muligheter
Ytelse / innskudd KLP Andre ordninger
13
Arbeidsinstruks Arbeidsområde Ansvarsområde Arbeidsrotasjon Prosedyrer
Enighet om hva skal gjøres og hvordan og ikke minst når
14
Lønnsjusteringer Årlig lønnsoppgjør Organisert / tariff
Følge sentrale forhandlinger Egne lokale forhandlinger Individuelle forhandlinger
15
Medarbeidersamtaler Toveis kommunikasjon
Hvordan er den ansatte tilfreds Hvordan er arbeidsgiver tilfreds Utvikling Realisering Innfrielse Skriftlig referat – målsetninger ?
16
Organisasjonskart legesenter
Ansatt 1 Ansatt 2 Ansatt 3
17
Konflikter Leger i ett nivå – kan ha konflikt
Hjelpepersonell i ett nivå – kan ha konflikt Kan ha konflikt mellom de to nivåene
18
Konflikt Åpenhet Dristig – tørre å ta grep Løsningsorientert
19
Permitteringer Ikke konfliktvirkemiddel Endrede forutsetninger
Endret drift Midlertidig karakter
20
Oppsigelse To delt : Oppsigelse fra den ansatte
Oppsigelse fra arbeidsgiver
21
Oppsigelse Lovregulert Saklighet Ivaretar den ansatte
Lønn i forhandlingssituasjon Stå i stillingen i forhandlingssituasjon Erstatning
22
Avskjed Streng reaksjon Grovt pliktbrudd Grov tjenesteforsømmelse
Hurtig reaksjon nødvendig Ender ofte i rettssystemet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.