Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grønt omdømme Er det viktig?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grønt omdømme Er det viktig?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Grønt omdømme Er det viktig?
Handelshøyskolen BI 12.Oktober 2007 Dagny M. Nome Engagement Manager

2 Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

3 Reputation Institute are thought leaders in reputation management
6 offices and partnerships in 15 countries Knowledge base through publications, network seminars and conferences RepTrak: Global database on reputation performance

4 Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

5 DR-dokumentar: Når tilbud dræber
Billige tekstiler solgt i skandinaviske butikker produseres i India under umenneskelige forhold JYSK Dansk Supermarked Cheminova POINTE: Case eksempel på at Cheminova: kemikalievirksomhed. Pres på fra pensjonskasser / mindretallsaksjonærer – farligste produkter bliver tatt av markedet. JYSK kommentar: Vi har lært at tillid er godt, men kontroll er bedre. (Kim Nøhr Skibssted, direktør for kommunikation, HR og social ansvarlighed). Kilde: Global Økonomi feb 07 Tjek noter fra Mette Morsing foredrag

6

7 You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time
BUT you can’t fool all the people all the time

8 Omdømme handler om forholdet til omverdenen
Nærhet Hvor tette er båndene mellom virksomhet og stakeholder? Profil Virksomhetens styrker og utfordringer Støtte Kjøpe eller anbefale produkter Investere Søke jobb Omtale positivt Godt omdømme Dårlig omdømme En verden av venner En verden av fiender EKsempler

9 Reputation Institutes omdømmemodell
Utvikling av modellen Pulse - kjernen Dimensjoner og attributter – det operative og beskrivende. Tre områder – se Pulse rapporten

10 Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

11 Hva er ansvarlighet?

12 Noen dimensjoner er viktigere enn andre
Global RepTrak Pulse Befolkningen 60,000 deltagere 1000 virksomheter 29 land Vektene viser hvor mye den enkelte dimensjon betyr - på tvers av land og industrier Ansvarlighet er aller viktigst for energiindustrien 10.4% 18.2% 11.5% 13.5% 18.7% 14.0% På tvers av alle virksomheter og land betyr ansvarlighet og etikk ca. en tredjedel av det samlede omdømmet. Energibranchen: de to dimensjonene har større betydning - + 5% opp til nesten 40% - på bekostning av produkter og tjenester 13.7%

13 Et grønt omdømme er en del av virksomhetens samfunnsansvar og etiske profil
Tar miljøansvar Støtter gode formål Bidrar til samfunnets utvikling Etikk Åpen om virksomhetens drift Etisk ansvarlig Redelig i måten å drive på I 2005-studiet spurte vi skaninavene hva de mente var viktigst for sosial ansvarlighet. Her så vi at ansvarlighet starter innefra – det viktigste var hvordan virksomheten behandlet medarbeiderne sine. Miljøet fant vi på en sterk annenplass – både i Danmark, Sverige og Norge.

14 2007: Status for grønt omdømme i Norge
Resultat for ’Tar miljøansvar’ IKEA Synnøve Finden COOP Tine Gilde

15 2007:Status for grønt omdømme i Sverige
Resultat for ’Tar miljøansvar’ Apoteket IKEA COOP ICA Nokia

16 I Sverige og Danmark ligger grønne virksomheter på toppen

17 2007: Status for grønt omdømme i Danmark
Resultat for ’Tar miljøansvar’ Grundfos Danfoss VELUX Novo Nordisk COOP Av de fem topplasseringene har kun èn beste score på miljøansvar.

18 Grønt er viktig

19 Agenda Om omdømme Det grønne omdømme Å fortelle om grønne handlinger

20 Skal virksomhetene fortelle om sosial ansvarlighet?

21 Omdømmeledelse er ikke spin – det skal forankres i virkeligheten
Ta utgangspunkt i egen forretning og industri DO before SAY Delte meninger om hvor mye virksomhetene skal fortelle om ansvarlighet Credible communication (indirect)

22 Sosial ansvarlighet starter innefra

23 Hvordan fortelle om sosial ansvarlighet

24 Grønt omdømme. Er det viktig?
Grønt handler om ansvarlighet Hele verdikjeden Miljøansvar er en del av virksomhetens sosiale ansvarlighet Det er viktig Sosial ansvarlighet har stor betydning for omdømme Sammen med etikk og produkter utgjør de over halvdelen av omdømme Innenfra og ut – og ikke omvendt Fortell om grønn ansvarlighet - på den riktige måte

25 Takk for oppmerksomheten
Dagny Nome Reputation Institute

26 Greenpeace and McDonalds in the Amazon to protect the environment (soy bean farming)

27 Back-up

28 Check Henriks slides 18.2% 13.5% 14.0% 13.7% 18.7% 11.5% 10.4% Hey Dagny! Jeg har lige lavet et nyt slide af det forgående (slide nr. 13), hvor denne model er på norsk! Ved ikke om du vil have det, så har derfor ikke slettet det andet slide, så husk derfor enten at slette dette eller det forgående slide!!!

29 2007 – the year big business bought out the environmental movement?
GE / Jeff Immelt receives ”Courage to Lead Award” from World Resource Institute Examples of corporate initiatives: McDOnalds has teamed up with Greenpeace Project Big Green: IBM spends 1 billion a year to help customers reduce enegy usage General Motors and ConocoPhillips (US) supports mandatory ceiling on greenhouse gas emissions

30 Industriens betydning
17.9% 11.8% 15.3% 14.1% 22.7% 9.0% 9.2% 15.9% 14.4% 12.2% 14.0% 23.8% 11.1% 8.6% Energy COnstruction % engineering

31 xxx Kilde: RepTrak 2005

32 En times fjernsyn – hva så?
JYSK ”Vi har lært at tillid er godt men kontroll er bedre.” Salgsnedgang i en kort periode Større krav til leverandører Cheminova Farlige produkter tas av markedet Fornyet fokus fra storaksjonærer

33 We can afford to lose money.
Hvordan håndtere stigende forventninger? We can afford to lose money. But we can’t afford to lose our reputation — not a shred of reputation. Warren Buffet CEO, Berckshire Hathaway, investor, philantropist Filmen – vekker oppmerksomhet om et område vi Dong Energy You can fool some people sometimes – but you can’t fool all the people all the time (Bob Marley) Full quote – to be used as explanation: “We can afford to lose money. But we can’t afford to lose our reputation—not a shred of reputation. Therefore I ask the managers to judge every action they take not just by the legal standards but what I call the newspaper test. How would they feel about any given action if they knew that it was to be written up the next day in their local newspaper read by their family, their friends, their neighbors? If it passes that test, it’s okay, and I tell them if anything is close to the line, then it’s out.” Warren Edward Buffett (b. August 30, 1930, Omaha, Nebraska), often called the "Sage of Omaha" or the "Oracle of Omaha"[3], is an American investor, businessperson and philanthropist. Buffett has amassed an enormous fortune from astute investments managed through the holding company Berkshire Hathaway, of which he is the largest shareholder and CEO. With an estimated current net worth of around US$52 billion,[2] he was ranked by Forbes as the second-richest person in the world as of September 2007, behind Bill Gates.[4] In June 2006, he made a commitment to give away his fortune to charity, with 83% of it going to the Bill and Melinda Gates Foundation.[5] The donation amounts to approximately $30 billion. Buffett's donation is said to be the largest in U.S. history. At the time of the announcement the donation was enough to more than double the size of the foundation. Despite his immense wealth, Buffett is renowned for his unpretentious and frugal lifestyle.[6] When he spent $9.7 million of Berkshire's funds on a corporate jet in 1989, he jokingly named it "The Indefensible" because of his past criticisms of such purchases by other CEOs.[2] He continues to live in the same house in the central Dundee neighborhood of Omaha, Nebraska that he bought in 1958 for $31,500[7] (although he also owned a more expensive home in Laguna Beach, California which he sold in 2004). The current estimated value for his Omaha house is around $700,000.[8] His 2006 annual salary of about $100,000 [1] is tiny by the standards of senior executive remuneration in other comparable companies. CEOs in S&P 500 constituent companies averaged about $9 million compensation in 2003.[9] In 2007, Buffett was listed among Time Magazine's 100 Most Influential People in The World.

34 Et grønt omdømme er en del av virksomhetens samfunnsansvar og etiske profil


Laste ned ppt "Grønt omdømme Er det viktig?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google