Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?

2 Bakgrunn Inaktivitet er et økende helseproblem
Symptomer Mulige problemer Dårlig motorikk/koordinasjon >> lærevansker Sosial tilpasningsvansker >> dårlig psykisk helse Generell dårlig fysisk form >> livsstilsykdommer

3 Økende antall ungdom på ”C-laget”
A – laget = barn og ungdom som er aktive innen idrett og/eller friluftsliv C – laget = barn og unge som sitter mye i ro, gjerne foran en skjerm Problem: Hvor er B-laget? Vi er i ferd med å få et klasseskille med aktive og inaktive unge.

4 Fysisk aktiv i forrige friminutt (Bjelland og Klepp, 2000)

5 Vektøkning 33.5 62.4 2.5 58.0 Gutter 9 år 15 år 32.9 56.0 29.2 53.8
Jenter 2000 1975 5.Oktober 2002 (Data fra Klason Heggebø)

6 Norske barn er klossete (Rapport: 10-åringer i Midt-Norge, 2004)
ABC-TESTEN: 1.Manuelle ferdigheter - flytte rader - skru muttere - sporingsoppgave 2.Ballferdigheter - mottak - kast/treff 3. Balanse - stå på en fot - hoppe - balansere gjenstand

7 Forskning Forskning tyder på en halvering av risikoen for de
største folkesykdommene, dersom en er fysisk aktiv

8 Født til bevegelse Utvikling av motorikk, styrke, bevegelighet og utholdenhet skjer gjennom bevegelse Leiken med jevnaldrende gi muligheter for å prøve ut fysiske og sosial ferdigheter De motorisk flinke barna utvikler en god selvfølelse og har har bedre forutsetninger for å bli mentalt sunne voksne Barn og unge bør ha minimum 1 time fysisk aktivitet hver dag (Jfr. Undersøkelser: Per Egil Mjaavatn, Gunnar Breivik m.fl.)

9 Spreke barn er populære barn Aktiv barn er glade barn www. idrett
Spreke barn er populære barn Aktiv barn er glade barn – Barn og ungdom - prosjekter- Rapport BBO- prosjektet

10 Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen
Aktiv Oppvekst Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Målgruppa: Ungdom 13 – 19 år Forutsetninger: Idrett og skole skal samarbeide om tiltak tilpasset lokalmiljøet Ungdom skal ha med bestemmelse og ansvar i planlegging og gjennomføring

11 Aktivitetstimulerende tiltak
Aktiv Oppvekst Fysisk miljø: Aktive møtesteder Omorganisering av skolehverdagen: Mer tid til idrettslig aktivitet i skoletiden Kompetanseheving/holdningsendring

12 Viktig å se helheten! Skolens hovedmål er trygghet og trivsel for alle = Miljøverkstedet

13 Utetimen Aspåsen skole, Bodø
340 elever, byskole Inspektør koordinerer utetimen Utetime hver dag, egen plan Lærere/assistenter ute FAU involvert Endret aktivitet blant ungene, mobbing så godt som borte

14 Aspåsen skole eks. plan uke 22
Aktiviteter Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Fotball på kunstgresset (3.-7.kl) Møt v/Varden Konkurranser/ballspill møt v/enden av fotballbanen Lek i skolegården Aktiviteter på storsiden (dans, tautrekking, stylter) Friidrett på Bankgata Fri aktivitet/gå rundt

15 Aktivitetstimen Gruben ungdomsskole, Mo i Rana
Idrettslig aktivitet, drama og musikk i aktivitetstimen flere dager i uka Lærere og elever er aktivitsledere Lederopplæring av elever Elevstyrt aktivitet (Aktiv ungdom) Samarbeid IL - skole

16 BBO-modellen, Kristiansand Kristiansand, www. idrett
BBO-modellen, Kristiansand Kristiansand, – Barn og ungdom - prosjekter 1.- 4.klasse Tilrettelegging for variert frilek i friminutt Variert kroppsøving Uteskole 1 dg/uka Uteskole 1 dg/uka på SFO Bevegelseslek i sal/vann 1-2 gg uka eller idrettskole samarbeid SFO -IL

17 Utfordringer ! ”Ting tar tid”
”Mer og bedre idrettslig aktivitet” er et av mange prosjekt på skolen – skolen glemmer helheten Inngrodde mønster, eks. skolebussen styrer skoledagen Ungdom er forskjellige. Hva vil C-laget ha? Vi er engasjert. Hvordan få andre engasjert?

18 Tilrettelegging for fysisk aktivitet
Skolegårder og uteområder må invitere til fysisk aktivitet og lek Barn beveger seg dobbelt så mye av tiden når de er uten voksne Barn og ungdom må få et eierforhold til uteområdene. Blant annet kan de være med å planlegge bygging og vedlikeholde disse

19 Frilek eller organisert aktivitet ?
Frilek skjer på barnas premisser I leken er det selvlæringsprosessene som dominerer Leken er viktig for barn og unges sosiale utvikling

20 Organisert aktivitet Noen inaktive må stimuleres til variert aktivitet. Idebanker: - Barn og ungdom Alt om barneidrett – Tips og ideer til aktiviteter : ”Fra lek til friidrett” : ”Skilek” : ”Gymlek” Uteskole - stedsbasert undervisning


Laste ned ppt "Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google