Laste ned presentasjonen
1
Hilde Berg Bentsen og Rune Myrmell
Mandal kommune Livsglede for eldre 19. desember 2013 Hilde Berg Bentsen og Rune Myrmell
2
Bakgrunn Eldreplan 2020 Bystyrevedtak desember 2010
Begrunnelse for ønske om å innføre Livsglede for eldre. Fakta om Mandal sykehjem: 5 sengeposter Ca. 230 ansatte 128/118 pasienter Bygningsmessige utfordringer
3
Hva har vi gjort? Kick off – august 2011
Økonomisk støtte fra Fylkesmannen Ansatt livsgledekonsulent – 20% stilling Sertifiseringsprosessen Ca 2 år Stort sykehjem Første Livsgledesykehjem i Vest-Agder og det 9. i Norge. Det er av vesentlig betydning at vi scorer riktig. Verdiene vil vise hvilket hjelpebehov pasientene har på sykehjemmet. Statistikk kan brukes for evt. å synliggjøre et behov for mer ressurser. Kan gi oss en pekepinn på om vi har truffet med tiltak iverksatt på korttidsopphold.
4
Informasjon til pasient/bruker
Pasient/bruker skal informeres om IPLOS-registeret: ”Brosjyren: ”Informasjon om IPLOS-registeret” (IS-1441) er utarbeidet for å ivareta informasjonsplikten, og skal gis til søker/tjenestemottaker. Når søker/tjenestemottaker ikke er i stand til å forstå slik informasjon, skal den gis til den som ivaretar personens interesser.”
5
Livsgledekriterier I Alle ansatte på sykehjemmet skal vite hva sertifiseringsordningen er, og hva det innebærer. Virksomheten skal legge til rette for at beboeren får mulighet til å opprettholde sine hobbyer og fritidssysler. Virksomheten skal legge til rette for samarbeid med skoler, barnehager eller andre organisasjoner Virksomheten skal legge til rette for at beboerne får komme ut i frisk luft en gang pr uke.
6
Livsgledekriterier II
Virksomheten skal legge til rette for kontakt med dyr. Virksomheten skal legge til rette for sang, musikk og kultur i hverdagen Virksomheten skal legge til rette for å skape en hyggelig ramme rundt måltidet Virksomheten skal legge til rette for god kommunikasjon med pårørende Virksomheten skal trekke inn årstidene som en naturlig del av sykehjemmets hverdag 5 stillinger driver med oppsøkende virksomhet ut mot brukernes boliger. 3,2 stillinger har som hovedoppgave å bemanne et bokollektiv
7
Hva betyr dette for de ansatte?
Bevissthet Livsglede Rutiner Dokumentasjon ”Usynlig” holdningsendring – ligger i ryggmargen ”Det enkle er ofte det beste” Anne Kari Fosshaugen - Åshild Naglestad Walvick - Solveig Ask Hansen - Line Henriette Broberg - Siri Lund - Ella Kristin Jack - Ingebjørg Øyre - Turid Pedersen - Inger Spikkeland Grasmo - Inger Lise Skoie - Elisabeth Kjølberg - Inger Hanson - Marit Høyland Støle - Mariann Ekrem Tellefsen - Anne Line Hinderaker Holte - Laila Merete Lindland - Steinar Larsen - Lise Pedersen - Irene Engeland Nøding - Randi Christensen - Cecilie B. Ro - Tone-Lill Grøvan - Lise Grøvan Røyland - Mette Martinsen - Inger-Helene Vestel Haga - Hilde Berg Bentsen -
8
Hva betyr dette for pasientene?
Individrettet kartlegging Mer livsglede i hverdagen jf. livsgledekriteriene Fornøyde ansatte smitter over på pasientene Trolig mer fornøyde pasienter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.