Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf. 900 45 082
Hva er kommunikasjon? Mål: Sette deltakerne bedre i stand til å bruke kommunikasjonsfaglige virkemidler for å nå målet med virksomheten sin. Ole Kristian Åsgård, tlf

2 Agenda Mål, målgrupper, vinkling, kanal, medium Målgruppevurderinger Nettverkskommunikasjon Dominante faktorer Effekttapsmodellen Planlagte og ikke planlagte effekter Profilering

3

4 Kommunikasjon er………. anvendt samfunnsforskning.
systematisk tenkning omkring målgrupper, budskap, formidling og hvordan informasjon skal kombineres med andre virkemidler for å øke effekten.

5 Gro Harlem Brundtland:
Suksess ute i felten er alle tings målestokk.

6 Hvordan er kommunikasjon som virkemiddel og fag forankret i samfunnet?

7 Kommunelovens §4: Informasjon om kommunens og fylkeskommunens virksomhet Kommuner og fylkeskommuner skal drive aktiv informasjon om sin virksomhet. Forholdene skal legges best mulig til rette for offentlig innsyn i den kommunale og fylkeskommunale forvaltning. aktiv

8 Statens informasjonspolitikk Kommunikasjonsprinsippet Prinsippet om aktiv informasjon Helhetsprinsippet Linjeprinsippet Prinsippet om informasjon som lederansvar Fem prinsipper:

9 Ikke et mål i seg selv: Kommunikasjon er aldri et mål, men et middel for å nå målet.
Informasjon kan aldri løse andre problemer enn der mangel på informasjon er årsaken til problemet.

10 Integrert: Kommunikasjon skal være en integrert del av virksomheten og vurderes som et virkemiddel på lik linje med juridiske, økonomiske og andre virkemidler for å nå mål.

11 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

12 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

13 Målet Definer målet! Å definere målet er en forutsetning for å kunne planlegge en kommunikasjonsprosess. Hvis du ikke har definert målet, kan du heller ikke vite om du har nådd det.

14 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

15

16 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

17 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

18 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

19 Målgruppevurderinger:. Hvem ønsker vi å snakke til
Målgruppevurderinger: Hvem ønsker vi å snakke til? Hva karakteriserer målgruppene våre? Hvordan når vi fram til dem?

20 MODERNE ENDRINGSORIENTERT
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

21 Norsk Monitor: Norsk Monitor
Måler nordmenns oppslutning om sosiokulturelle verdier Måler verdienes samvariasjon, dvs. hvilke verdier som hyppig prioriteres av de samme personer og hvilke som sjelden gjør det. Kartlegger sammenhengen mellom verdioppslutning og atferd på ulike områder. (Samme respondenter) Deler befolkningen inn i sosiokulturelle segmenter som beskrives med verdiprofiler. Skaper forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan - tilpasse seg prosessene - påvirke prosessene Måler endringer i verdioppslutning over tid (sosiokulturelle trender).

22 Definisjon av sosiokulturelle verdier:
Norsk Monitor Definisjon av sosiokulturelle verdier: Grunnleggende og dypt forankrede oppfatninger av hva som er rett og galt i livet. Altså våre overbevisninger om riktige mål og aktverdige midler for vårt levesett. Verdiene blir derfor i denne sammenhengen førende krefter på våre handlingsvalg og kan forklare våre motiver for atferd.

23 Norsk Monitor: Norsk Monitor
Måler nordmenns oppslutning om sosiokulturelle verdier Måler verdienes samvariasjon, dvs. hvilke verdier som hyppig prioriteres av de samme personer og hvilke som sjelden gjør det. Kartlegger sammenhengen mellom verdioppslutning og atferd på ulike områder. (Samme respondenter) Deler befolkningen inn i sosiokulturelle segmenter som beskrives med verdiprofiler. Skaper forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan - tilpasse seg prosessene - påvirke prosessene Måler endringer i verdioppslutning over tid (sosiokulturelle trender).

24 MODERNE ENDRINGSORIENTERT
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

25 En fin høstdag på Ullevaal stadion .
Jeg har verdiene: - hedonisme - status - forbruk - osv.

26 Et Norge i miniatyr.....

27 MODERNE ENDRINGSORIENTERT
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

28 Norsk Monitor: Hva forteller den oss? Hva kan vi bruke den til?

29 MODERNE ENDRINGSORIENTERT
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Bil Musikk Litteratur Landsdeler Alder Kjønn Utdanning akademisk grad -Reiser/ferie - Mat Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

30 Reise- og feriemotiver
Norsk Monitor Reise- og feriemotiver Moderne, endringsorientert Ikke masseturisme, kultur, opplevelse, stemning, mat, nye steder, annerledes, unorsk-utland Sol, spenning, fest, drikke, sex, underholdning, action Materialistisk Idealistisk Billig/tilbud, masseturisme, pakketurisme, norsk mat, turer med guide Kvalitet, natur, kultur, kjente og kjære steder, familievennlig, fred og ro, trygghet Tradisjonell stabilitetsorientert

31 stabilitetsorientert
Norsk Monitor Mat- og spisevaner Moderne, endringsorientert Alkohol, lite fiber, fast food, pølser, mexikansk, Cola, søtsaker, pasta, spiser ute, potetgull, ikke ofte fisk, kjøper lunsj på jobb. Gresk, nye retter, utenlandsk mat, sunt, fancy pasta, rødvin, hvitvin, hvitløk, ris, salat, variasjon, hvitt kjøtt, te, juice. Materialistisk Idealistisk Kjente retter, helmelk, ikke utenlandsk, flatbrød, ”sunn mat er god”, norsk og lokal mat, rødt kjøtt, fisk, ikke variasjon, kulturmelk, kokekaffe, kokte poteter. Ikke alkohol, syltetøy, hjemmelagde kaker, norske råvarer, ikke utenlandsk, fiber, fisk, dessert, brunost, lokal mat, tran, ikke E-nummer, kvalitet, miljøvarer, fersk frukt til dessert. Tradisjonell stabilitetsorientert

32

33

34 MODERNE ENDRINGSORIENTERT ”For kirke og fedreland”
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling ”Lev i nuet” Følelser ”Vær deg selv” Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet ”Først meg selv” Optimisme Politikertillit ”Alt med måte” Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme ”Ikke vær annerledes” ”For kirke og fedreland” Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autotitet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

35 Subkulturer i Norsk Monitor
Moderne endringsorientert Forbruker- kulturen 68’er- kulturen Materialistisk Idealistisk Tradisjonell industrikultur Førindustriell bondekultur Tradisjonell stabilitetsorienter

36 MODERNE ENDRINGSORIENTERT
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Feilkilder Periodeeffekter Behovssituasjonen Ressurssituasjonen Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

37 Jo større avstanden i oppfatning faktisk er mellom sender og mottaker, desto mer skråsikker er ofte budskapsutformeren på at han/hun kjenner målgruppens motiver og tenkemåte.

38 ”På seg selv kjenner man andre” kan lett bli en katastrofe i informasjons-sammenheng.

39 Utfordringer: legevisitten skrankebesøket

40 Det psykodynamiske tyngdepunkt

41 ”Vi tror deg. Det er du som vet hvordan det kjennes for deg.”
Servicekulturen: ”Vi tror deg. Det er du som vet hvordan det kjennes for deg.”

42 MODERNE ENDRINGSORIENTERT
Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autotitet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

43 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

44 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

45 Mål Målgrupper Medium Innhold God huskeregel
Mål, målgrupper og medium før innhold Mål Målgrupper Medium Innhold

46 Kommunikasjonsmodell?
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

47 Informasjons- og kommunikasjonsmodell
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

48 Målet Definer målet! Å definere målet er en forutsetning for å kunne planlegge en kommunikasjonsprosess. Hvis du ikke har definert målet, kan du heller ikke vite om du har nådd det.

49 Dokumenterbar: Behov for dokumenterbare effekter av informasjons-tiltak kan være nødvendig for å fastslå informasjons-fagets betydning og nødvendighet for helhetlige resultater.

50

51

52 Nettverkskommunikasjon

53 Nettverkskommunikasjon
? Beholde

54 Dominant påvirkning Dominante personer Dominante faktorer
Hvem er mest dominant person i forhold til barn mellom syv og 12 år?

55 Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse
Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

56 Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse
Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

57 Effekttapsmodellen Eksponering 100% Oppmerksomhet 100% Interesse 100%
Forståelse 100% Tilegnelse 100% Overbevisning og aksept 100% Atferdsbeslutning 100% Atferdsendring 100%

58 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

59 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

60 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

61 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

62 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

63 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

64 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

65 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

66 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

67 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

68 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

69 Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20%
Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

70 Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse
Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

71 Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse
Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

72 Forenkling: Skal vi få oppmerksomhet, må vi være villige til å velge bort noe. Skal vi nå fram, må vi være villige til å ikke la alt være like viktig. Hva er viktig for målgruppen? (ikke avsender)

73 Visdom for vår tid? Viggo Johansen og en kollega er i Barcelona og betrakter Gaudis arkitektur. Dette vil de vite mer om. Viggo J.: Kjøper barneboken om Gaudi. Kollegaen: Kjøper en 300 siders bok om Gaudi. Viggo Johansen er ferdig med sin bok når kollegaen er ferdig med forordet i sin. Viggo har nå hele storyen. Kollegaen vet foreløpig ingenting om Gaudi – men vet gjennom forordet mye om hvem som har bidratt til å lage den 300 siders boken. Visdom for vår tid?

74 Triggerord Finn søkeord som øker brukernes mulighet for å finne det de søker etter - både på nettet og i brosjyrer.

75 Triggerord Finn søkeord som øker brukernes mulighet for å finne det de søker etter – både på nettet og i brosjyrer. Briller Porto

76 Internett

77 Over 3,2 millioner nordmenn hadde Internettilgang i Norge pr
Over 3,2 millioner nordmenn hadde Internettilgang i Norge pr. desember 2006:

78 Web – raskere enn noe annet medium
I en brosjyre låses informasjonen. På web kan den endres og oppdateres etter behov. Fullført saksbehandling på nettet sparer ressurser.

79 Positive Forutsette Positive Uforutsette Negative Forutsette Negative
Resultater av kommunikasjonstiltak: Positive Forutsette Positive Uforutsette Negative Forutsette Negative Uforutsette Negative Uforutsette

80 Profilering

81 Vi profilerer oss hele tiden.
Det går ikke an ikke å profilere seg

82 Man profilerer seg hele tiden gjennom:. produkter/tjenester
Man profilerer seg hele tiden gjennom: produkter/tjenester omgivelser/bygninger kommunikasjon opptreden/personale

83 Man profilerer seg hele tiden gjennom:. produkter/tjenester
Man profilerer seg hele tiden gjennom: produkter/tjenester omgivelser/bygninger kommunikasjon opptreden/personale Viktig at disse fire elementene kommuniserer det samme.

84 Viktig å komme over synsestadiet Vi må vite hva vi ønsker å profilere

85 Hvilken profil ønsker vi å ha?
Grunnverdier

86 Grunnverdier: Verdier som du kompromissløst holder fast på.

87 Eksempel: Grunnverdier, tjenesteyting:
brukerorientering redelighet engasjement respekt

88 Eksempel: Grunnverdier
familieverdier fantasi

89 Grunnverdier: Kan gjerne ha grunnverdier som kan komme i konflikt med hverandre. Men da må prioriteringsrekkefølgen være klart definert.

90 Grunnverdier: sikkerhet punktlighet

91 Førstelinjetjenesten: Brukerorientering: De ansatte i førstelinjetjenesten har en nøkkelrolle. Det er de som møter brukerne og som skal tilfredsstille deres individuelle forventninger. De ansatte i førstelinjen er skapere av service-tjenesten. De må derfor settes i stand til å yte service ved å kunne ta ansvar og å opptre fleksibelt.

92 Hva er en kommunikasjonsmedarbeider?

93 Kommunikasjonsmedarbeideres hverdag?
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

94 Kommunikasjonsmedarbeideres hverdag?
MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

95 Bruk av byråer Reklamebyråer Kommunikasjonsbyråer Etiske normer

96

97

98 Informatørroller: opplysningsmedarbeidere informasjonsutøvere kommunikasjonsstrateger

99 Per Hetland: ”Taus kunnskap” ”Profesjonell kunnskap”

100 Taus kunnskap: Vi (etter)utdannes til et visst punkt med faktakunnskap
Taus kunnskap: Vi (etter)utdannes til et visst punkt med faktakunnskap. Men i yrkeslivet møter vi den tause kunnskap. Allmennfaget gir grunnlag for en livslang læring.

101 Vi har gjennomgått: Mål, målgrupper, vinkling, kanal, medium Målgruppevurderinger Nettverkskommunikasjon Dominante faktorer Effekttapsmodellen Planlagte og ikke planlagte effekter Profilering

102 Viktig å se sammenhengen i det vi har gjennomgått.
Vi har gjennomgått: Mål, målgrupper, vinkling, kanal, medium Målgruppevurderinger Nettverkskommunikasjon Dominante faktorer Effekttapsmodellen Planlagte og ikke planlagte effekter Profilering Viktig å se sammenhengen i det vi har gjennomgått.

103 Teori og praksis Teori er når man vet alt, men intet fungerer. Praksis er når alt fungerer, men ingen vet hvorfor. Noen steder er teori og praksis forenet: Intet fungerer og ingen vet hvorfor.


Laste ned ppt "Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google