Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?"— Utskrift av presentasjonen:

1 HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?
Åpenhet ? Ærlighet ? Informasjon ? Kommunikasjon?

2 Terminologien er viktig
Problemer Komplikasjoner Feil Avvik Uheldige hendelser En komplikasjon betyr ikke nødvendigvis at noen har begått feil.

3 HVA ER EN UHELDIG HENDELSE ?
Når er hendelsen stor/alvorlig nok? Er en feil begått? Er det noen som føler skyld?

4 HVA GJØR VI NÅR NOE HAR SKJEDD?
Ta godt vare på pasienten Hvem skal behandle videre? Overføre ansvar til andre? Støtte de involverte Informasjon Korrekt rapportering

5 HVA FORVENTER PASIENTEN HVIS NOE ALVORLIG HAR HENDT?
Noe alvorlig – uventet har hendt Hva hendte? Hvorfor? Hva skjer nå? Evt. Beklagelse/unnskyldning Hvordan unngå gjentagelser DE FORVENTER ÅPENHET OG ÆRLIGHET Arch Intern Med 2005;165;1819

6 HVORFOR BLIR HELSEPERSONELL SAKSØKT?
227 pasienter som anla sak mot leger - 70 % var utsatt for alvorlig skade Begrunnelse: - noen må ta ansvar/ansvarsplassering - Vil ha skikkelig forklaring - økonomisk kompensasjon - fokus på kvaliteten i sykehuset Lancet 1994; 343; 1609

7 Hvordan føles det å ha gjort feil?
Angst (61%) Tap av selvtillit/svekket selvbilde (44%) Søvnvansker (42%) Redusert jobbtilfredshet (42%) Tap av anseelse (15%) Bare 10% følte de fikk støtte i miljøet! Waterman AD et al Jt Comm J Qual Patient Saf 2007;33:467-76

8 HVORDAN HJELPE DE INNVOLVERTE?
Skyld, skam, sorg, selvrespekt, anseelse Samtaler og støtte over tid Åpenhet i miljøet MÅ GJØRES AV DE RETTE PERSONER.

9 BARRIERER MOT FULL ÅPENHET
Ubehag – angst – mangel på trening Tidkrevende prosess Manglende kunnskap om pasientens forventinger Frykt for rettslig forfølgelse Tap av ansikt/prestisje Negative reaksjoner fra avdeling/sykehus - mangel på støtte Acta Anaesthesiol Scand. 2005;49;728

10 GUNSTIGE EFFEKTER AV ÅPENHET
Pasientens behov Egen selvrespekt og profesjonalitet Mindre sannsynlig rettslige skritt Kanskje blir man tilgitt VI FÅR ET BEDRE HELSEVESEN

11 TRENGER HELSEPERSONELL UTDANNELSE I Å FORMIDLE DÅRLIGE NYHETER?
Ubehagelig – vanskelig Hvordan ordlegge seg Takle negative emosjoner – osv. Takle pressen

12 UTDANNELSE OG TRENING Åpenhet er vanskelig og stressende
Lær om hva som forventes Kommunikasjon – rollespill m/debriefing

13 BØR ALLE AVDELINGER HA EN KOMITÉ – SOM GÅR GJENNOM ALLE SAKER?
Hva skjedde – hvorfor – årsaker Hva har man lært Hvordan blir pasient og pårørende ivaretatt Hvordan blir de involverte ivaretatt? Rapport - konklusjon

14 ER DET RISIKABELT Å VÆRE ÆRLIG?
Hvilken risiko løper den enkelte helsearbeider? Innrømmer man automatisk ”skyld”? Skader profesjonelt selvbilde – anseelse? Redd for jobben? Redd for å bli saksøkt?

15 Hvem skal varsle? Whistleblower

16 HVORDAN BYGGE EN GOD AVDELINGSKULTUR
For ærlighet, åpenhet, kommunikasjon, gjensidig forståelse og omsorg ”We are all in this together” ”Problems happen to good people”

17 Ambulansesaken i Oslo VI GJORDE EN DÅRLIG JOBB VI BEKLAGER STERKT
Det ble gjort en dårlig profesjonell jobb Utrolig dårlig taklet VI GJORDE EN DÅRLIG JOBB VI BEKLAGER STERKT UNNSKYLD!

18 it can make things worse. talking can be powerfully productive!”
” An apology is a complicated thing. If done poorly – it can make things worse. Just ask Bill Clinton! But when done right – talking can be powerfully productive!” Frenkel DN, Liebmann CB Editorial, Ann Intern med 2004; 141; 482

19 Disclosing medical errors to patients
Disclosing medical errors to patients. A status report in 2007 (USA & Canada) ”Klimaet” endrer seg nå dramatisk Åpenhet/ærlighet lovbestemt (?) Helsepersonell må få støtte i arbeidet for åpenhet. Åpenhet og ærlighet må være rutine. Et sterkt bidrag til et bedre helsevesen. Levinson W, Gallagher TH CMJA 2007;177:265-7

20 TAKE HOME MESSAGE Åpenhet/ærlighet Høflighet Vennlighet Trygghet
FOLKESKIKK

21


Laste ned ppt "HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google