Laste ned presentasjonen
1
Modell for analyse av elevtekster
2
Skjelbreds ulike nivå Teksten i kontekst Tekstnivået Setningsnivå
Sjanger Komposisjon Sammenheng mellom tekstelementer Setningsnivå Ordnivå Oppsummering og videre arbeid
3
Teksten i kontekst Skrivesituasjonen? Mottakerbevissthet? Tema?
Hva vet vi om skriveren? Hvem skriver han for? Formålet? Arbeidsprosessen? Mottakerbevissthet? Tema?
4
Tekstnivå Sjanger Komposisjon Formålstjenlig? Sjangerbeherskelse?
Sjangerblanding? Komposisjon Strukturerende prinsipp ( tid, årsak/virkning …) Innledning, hoveddel, avslutning?
5
Tekstnivå (fortsetter)
Sammenheng mellom tekstelementene Avsnittsinndeling? Hybridavsnitt? Sammenheng mellom avsnittene? Sammenheng mellom setningene? Hvilke tekstband er brukt? Referansebinding og setningsbinding Tidsmarkører Gjentakelser Frampek
6
Setningsnivå? Setningsforståelse?
Fullstendige/ufullstendige setninger? Sideordning eller underordning (paratakse eller hypotakse)? Leddsetninger? Leddrekkefølge/ variasjon i forfeltet? Setningsadverbial?
7
Ordnivå Ordforståelse – sær- eller sammenskriving? Ordklasser?
Ordtyper abstrakte – konkrete generelle – presise slang dialekt fremmedord Språklige bilder? Hoved- og sideformer? Rettskriving
8
Oppsummering og videre arbeid
Hva mestrer eleven godt? Hva er han i ferd med å få til/ i ferd med å utprøve? Hvilke problemer har han? Hva bør han arbeide med? Hvordan bør han arbeide?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.