Laste ned presentasjonen
PublisertOscar Christiansen Endret for 9 år siden
1
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Barns språkutvikling Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
2
dflafjdkjfdgjjgødjgdkjgakdjgdkjgadkjg
Hva er lesekompetanse? Lesing som avkoding x forståelse x motivasjon Lesing som ferdighet Lesing som kulturell kompetanse Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold SENDER MOTTAKER dflafjdkjfdgjjgødjgdkjgakdjgdkjgadkjg
3
Sjangerskjema Det var en mørk og stormfull aften
Det var en mørk og stormfull aften En pølse i brød med ketchup, takk! I dag skal vi ta for oss kapittel 6, 10 og 11 i Høigård J blir litt sein:) Med dagens vektlegging av at barna sjøl skal utforske skrift på datamaskin og gjennom tekstskaping og skriftspråkstimulerende rolleleik, kan barna få et personlig forhold til skriften Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
4
NYE MÅTER Å LESE PÅ Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
5
Hvordan vite hva som er viktig i en tekst?
Lesevei = motivert rute gjennom teksten vektorer menyer, pekere, innholdsfortegnelse farger, fonter, STØRRELSE bilder, grafikk, layout , innramming plassering Maja Michelsen, HiØ
6
Leseutviklingsfaser Lesing av kontekst Helordslesing
Lesing av kontekst Helordslesing Fonologisk lesing (indirekte vei) Ortografisk lesing (direkte vei) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
7
Innfallsvinkler til leseopplæring
Syntetisk metode Analytisk metode LTG Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
8
Lese- og skrivevansker
Årsaker kan være nedsatt hørsel hjerneskade motoriske problemer omsorgssvikt Talevansker Artikulasjonsvansker Stemmevansker Stamming Språkvansker (forståelsesproblemer) Semantiske, morfologiske, syntaktiske og pragmatiske Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
9
Tekstmestring Muntlig sjangre: fortellingen og vitsen
Muntlig sjangre: fortellingen og vitsen Fortellingsgrammatikk (jf. Labov og Waletzky) Innledning (tid, sted, personer) Hoveddel (komplikasjon, høydepunkt) Avslutning (løsning, evaluering) Samtalefortelling Egentlig og refererende fortelling Egentlig fortelling følger reglene for fortellingsgrammatikken Refererende fortelling mangler komplikasjon (og så-struktur) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.