Laste ned presentasjonen
1
Presentasjon av ResPunch - Fagdelen
2
Intro Kort om ResPunch Hensikt med ResPunch Oppgaven
Problemer underveis Vårt produkt, PunchSim
3
ResPunch teknologien Sandskjerm utviklet av firmaet ResLink
Har aldri blitt brukt før Gulltopp med ResPunch Et alternativ til konvensjonelle skjermer
4
Hensikt med ResPunch Regulere innstrømning fra formasjon
Likt trykktap i hver sone Jevn forflytning av vannfront Lavere vannkutt og høyere utvinningsgrad
5
Oppgave Beregne trykktap ved bruk av ResPunch
Optimalisere plassering i reservoaret Antall moduler Antall hull pr. modul Total strømningsrate fra reservoaret Program i JAVA som sluttprodukt
6
Trykktapsberegninger
7
Trykktap Tap gjennom formasjon Tap gjennom ResPunch
Tap gjennom tubing til GFA
8
Formasjonstap Darcy’s lov: Antar homogen bergart
Neglisjerer effekt fra gravitasjon Dreneringsradius 200 m
9
Ness strukturen 3 soner; Ness 1-2-3. Ulik permeabilitet
Ulik permeabilitet horisontalt og vertikalt Ulik tykkelse Ulikt tap av trykk
10
Ness 1 Pres = 313 bar P0 = Pres - ΔPres Swellpacker Ness 2
11
Trykktap i Respunch Hastighetsprofiler Antagelser Utledninger
12
Hastighetsprofiler - Radiell skjermhastighet - Radiell punchhastighet
- Horisontal skjermhastighet - Horisontal punchhastighet U(x)
13
Antagelser Støttepilarer mellom screen og produksjonsrør
Ingen radiell strømning i ringrom Stasjonær strømning Enfase Porøsitet
14
Utledning Lineær approksimasjon Innstrømning Utstrømning
15
Strømningsrate for Respunch
Utledning Strømningsrate Bernoulli: Innstrømming Utstrømming Strømningsrate for Respunch
16
Utledning Total systemligning Navier-Stokes
Kontinuitet gir strømningshastigheter - Innstrømningsseksjon - Punchseksjon: Total systemligning:
17
Løsning av problemet Tabell med tubingtrykk som variabel Iterasjon
Optimalisering Løses i MS Excel
18
Tap i produksjonsrør Hydrostatisk trykktap Friksjonstrykktap
Leveringstrykk Kriterium ved iterasjon, avhengig av produksjonsraten q.
19
Vårt produkt Programmet PunchSim simulerer strømning og trykktap ved bruk av ResPunch Brukergrensesnitt Input fra bruker
20
PunchSim i JAVA Forstudium Krav Konstruksjon Implementering Testing
Ferdig produkt Systemutvikling består av ulike faser.
21
Forstudium Problemstilling Terminologi Samarbeid Muligheter
Felles løsning Hva er det essensielle. Hva er mulig å implementere.
22
Krav Krav til det ferdige produktet Brukergrensesnitt
Riktig bruk av formler Generelle problemstillinger Testing Problemstilling forstått. Dette dokumenteres i krav. Skal få fram hvordan programmet skal fungere, ikke hvordan det skal implementeres.
23
Konstruksjon Hensikt:
Ønsker å modellere de ulike delene av programmet og hvilke relasjoner de har seg i mellom. Unngå dobbeltarbeid, øke forståelsen. Sile ut feiloppfatninger
24
Klassediagram
25
Sekvensdiagram
26
Implementering Oppbygning rammeverk Brukergrensesnitt
Ivaretakelse av input fra bruker Formler og funksjonalitet
27
Testing Beregninger i MS Excel Testing av hver enkelt metode
Testing av iterasjon Feilmeldinger til brukergrensesnitt
28
Kjøring av programmet
PunchSim Kjøring av programmet
29
Problemer underveis Trykktapsberegninger
Konstruksjonen og oppbygningen av ResPunch’en Klassediagram Samkjøring av variabler Datatrøbbel
30
Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.