Laste ned presentasjonen
1
Systematisk arbeidsmodell
2
Sosialpedagogisk arbeid/miljøterapi: En systematisk og gjennomtenkt tilrettelegging
av miljøets psykologiske, sosiale og materielle/fysiske betingelser i forhold til individets og gruppas situasjon og behov.
3
Primære og sekundære arbeidsprosesser
Erik Larsen (2004) Primære og sekundære arbeidsprosesser Den primære arbeidsoppgaven er å legge til rette miljøet slik at barnet/den unge gis anledning til å arbeide med sin forandring og utvikling (jf. klientmål - Grønvold s25)
4
Den systematiske arbeidsmodellen
Den sekundære arbeidsoppgaven er å legge til rette for/å sikre de administrative og organisatoriske prosessene som skal til for at de primære arbeidsprosessene skal bli mulige.(jf. tilretteleggingsmål - Grønvold s25) Den systematiske arbeidsmodellen
5
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
6
Likner på målstyringsopplegg (New
Public Management – NPM) - et styringsverktøy for ledelsen/administrasjonen. DSA er derimot ment å være et hjelpemiddel for barnevernpedagogen til å klargjøre og tydeliggjøre hovedtrekk i det mylder av inntrykk, tanker og refleksjonsprosesser som kjennetegner barnevernpedagogens arbeidssituasjon.
7
For at DSA skal være nyttig, må den ”eies”, utvikles og styres av barnevernpedagogen/personalgruppa.
Den systematiske arbeidsmodellen (DSA) er ment å være et redskap for barnevernpedagogen i sitt løpende arbeid – skape mening.
8
Kartlegging Å undersøke saken (å opplyse saken) Kartlegging
Innhente informasjon Sette sammen informasjon Observere og samtale
9
Observasjon Observasjon er god metode for kartlegging i miljøterapeutisk arbeid Mye eller lite organisert
10
Data Data ER ikke virkeligheten
Arthur Koestler: ”…the collection of data is a discriminating activity, like the picking of flowers, and unlike the action of a lawnmower” Å gi data mening
11
Posisjon Deltakende Skjult Åpen Utafor
12
Metode for observasjon
Fortløpende observasjon Situasjonsobservasjon Minuttobservasjon Kategorisert observasjon Registrering
13
Metode for observasjon (forts.)
Selvobservasjon Intersubjektiv korreksjon Observasjon som endringsmetode
14
Validitet - gyldighet Reliabilitet – pålitelighet (til å stole på)
15
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
16
Problemformulering Hvem skal definere problemet?
Problemdefinisjon er et normativt spørsmål
17
Øvelse: Definer problemet
På barnehjemmet der du er i praksis skal dere arbeide med Peter, som slår de andre barna. Foreslå hva problemet er.
18
Problemdefinisjon Hva er et problem? Fokus på årsaker
Fokus på atferd/symptom Fokus på konsekvenser
19
Moralsk Sykdom Juridisk Frivillig? Ansvarlig? Endring?
Sosial-pedagogisk Frivillig? Ansvarlig? Endring? Egen vilje Ufrivillig Egen vilje Ufrivillig Ansvarlig Ansvarlig Ansvarlig Uansvarlig Ny læring Utstøting/ fordømmelse Behandling Straff
20
Normalitet/avvik Statistisk normalt Teoretisk normalt
Kulturelt definert normalitet
21
Kvalitative/kvantitative forskjeller på normalitet
Normalitetsbegrepet bestemmes ut fra faglig/teoretisk perspektiv
22
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
23
Hvorfor være opptatt av målformulering?
1. Åpne, kjente mål - Vi kan kommunisere omkring mål - med klient - og personalet seg imellom 2. Valg av mål - etiske betraktninger, prioriteringer, klientens motivasjon, kontrakt
24
3. Mål forenkler - noe er i fokus - annet holdes utafor
4. Mål gir retning - kreftene konsentreres/samles 5. Mål forplikter - alle er klar over hva det dreier seg om
25
6. Valg av målformulering gir ulike muligheter for endring
7. Mål gir mulighet for å lage en plan, et program 8. Mål gir grunnlag for evaluering
26
Ulike inndelinger av mål
Tidsdefinerte mål – kortsiktig – langsiktig Omfangsdefinerte mål - helmål – delmål Mål ut fra forholdet mellom delene –overordna - underordna
27
Øvelse – Definer mål Peter slår fremdeles. Han skal ikke i fosterhjem ennå, det er vanskelig å finne et fosterhjem som passer. Ut fra det dere vet, sett opp Tidsdefinerte mål Omfangsdefinerte mål Mål ut fra forholdet mellom delene
28
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
29
Planlegging av tiltak Å beslutte blant et mangfold av mulige tiltak
Eksperimenterende programmatisk planlegging Administrative planleggingsmodeller Termostatplanlegging osv
30
Beslutninger i miljøterapi
Løpende beslutninger Beslutningsfase Klienters medvirkning Terapeutisk miljø Motivasjon Kompetanse Ansvarliggjøring
31
Noen beslutningsformer
Analytisk Politisk Anarkistisk Sjefsavgjørelse Delegert
32
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
33
Planlegging av tiltak Hindringer for iverksettelse
Planstyrt – prosesstyrt Generelle og spesielle tiltak
34
Sammenheng planlegging og iverksetting
Å være forberedt, også på det man ikke kan forberede seg på Tvil og vegring
35
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
36
Evaluering Vurdering – løpende vurdering Evaluering – sluttvurdering
Evaluering og vurdering – ikke bare som feilretting
37
Evaluering Synonymt med vurdering – dagligtale
Vurdering basert på faglig skjønn og ekspertise Vitenskapelig eller forskningsbasert evaluering
38
Evaluering Formativ Summativ
39
Fem mulige evalueringsmodeller
Arbeidsprosessanalyse Handlingsanalyse Sammenligningsanalyse Måloppnåelsesanalyse Kostnad-utbytteanalyse
40
Arbeidsprosessanalyse
41
Handlingsanalyse
42
Sammenlikningsanalyse
43
Måloppnåelsesanalyse
44
Kostnad-utbytteanalyse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.