Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011

2 Mediehåndtering Medias rolle Vær varsom-plakaten Journalisten
Pressemeldingen

3 Foredragsholdere Helga Strand Vestbø Knud Helge Robberstad
politisk rådgiver, ordførerens kontor Knud Helge Robberstad kommunikasjonsrådgiver, kultur og byutvikling

4 Pressens rolle i et demokrati
?

5 Pressens rolle i et demokrati
Pressen = trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner ”Den fjerde statsmakt” Indirekte kontroll av de tre statsmaktene Informasjon, debatt og samfunnskritikk Skal la ulike syn komme til uttrykk

6 Pressens rolle i et demokrati
Pressen skal verne om: ytringsfriheten trykkefriheten offentlighetsprinsippet

7 Vær varsom-plakaten Pressens etiske normer
Vedtatt av Norsk Presseforbund Fra 1936, siste versjon fra 2007 Ingen lov, men pressens egne regler Internett: søk på Vær varsom-plakaten Den enkelte redaktør og medarbeider har ansvar for å kjenne pressens etiske normer og plikter å legge disse til grunn for sin virksomhet. Presseetikken gjelder hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av det journalistiske materialet.

8 Hvem er journalisten? Vet hva som er interessant for folk flest
Kan ofte litt om mye – men ingen ekspert Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder Noen kjennetegn: Ekspert på hva som er interessant for folk flest Har som oppgave å forenkle og formidle virkeligheten Ikke ekspert på alle saksområder – kan ofte litt om mye/alt Ute etter ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Bestemmer hvordan han vil prioritere temaene og vinkel stoffet, og har ofte vinklingen klar før intervjuet Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder Vil nødig la seg påvirke av kildene Setter pris på god service og tilgjengelighet Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhangig av et åpent og realt samarbeid

9 Hvem er journalisten? Vil nødig la seg påvirke av kildene
Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhengig av et åpent og realt samarbeid Noen kjennetegn: Ekspert på hva som er interessant for folk flest Har som oppgave å forenkle og formidle virkeligheten Ikke ekspert på alle saksområder – kan ofte litt om mye/alt Ute etter ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Bestemmer hvordan han vil prioritere temaene og vinkel stoffet, og har ofte vinklingen klar før intervjuet Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder Vil nødig la seg påvirke av kildene Setter pris på god service og tilgjengelighet Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhangig av et åpent og realt samarbeid

10 Journalistens rolle Skal forenkle og formidle virkeligheten
Søker ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Prioritere temaene og vinkler stoffet Har ofte vinklingen klar før intervjuet

11 Hvordan jobber journalisten?
Korte tidsfrister til neste avis eller sending Nettet har fortløpende frister Morgenmøte: saker foreslås og fordeles Saker i nyhetsbildet prioriteres Ønsker å sette dagsorden med egne saker Kontakt: Gunstig før morgenmøtet, eller mellom kl og Ikke seint på dagen før frist eller vaktskifte Ta kontakt med journalist, redaksjonsleder eller vaktsjef Pressekonferanse kun for store saker Sak: må på eller tåler å vente?

12 Hva er en god sak? Eksklusivitet Stor nyhetsverdi Allmenn interesse
Opplysningsverdi

13 Hva er en god sak? Informasjon, bakgrunnsstoff
Journalisten vil ha saker med klare nyhetskriterier

14 To typer redaksjonelt stoff
Nyhets- og reportasjestoff Kommentaren lederartikler kronikker leserbrev, etc.

15 Presse- og nyhetsmeldinger
Kortfattet melding fortalt på en journalistisk måte Hvorfor fortjener DIN sak spalteplass? Tittel, ingress, brødtekst Pressemeldingen skal: Informere om en vesentlig og aktuell nyhet Kortfattet med tittel, oppsummerende ingress og brødtekst Ett hovedpoeng Det viktigste først Fallende viktighet Sitater gjør meldingen levende Skriv kort – én A4-side er nok Skriv enkelt og klart norsk – vær nøyaktig Kontaktpersoner Oppfølging: Ringe redaksjonen eller journalisten Følg hvordan media tar saken Påpek alltid faktafeil - raskt

16 Presse- og nyhetsmeldinger forts.
Kort og lettfattelig Det viktigste først Sitat(er) Kontaktpersoner

17

18 Skriv en pressemelding!
Oppgave: Støttekonsert for Metropolis Hvorfor arrangeres konserten? Hva er viktigst å fortelle i saken? Sitat Maks 150 ord Tekstene skal leses opp etterpå

19 Presentasjon av pressemeldinger
Hva var bra her? Hva kunne vært gjort bedre? Andre innspill?

20 Oppsummering og spørsmål
Hva lurer dere på?


Laste ned ppt "Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google