Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

På mulighetenes marked

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "På mulighetenes marked"— Utskrift av presentasjonen:

1 På mulighetenes marked
Maria Vetleseter Bøe Åpen dag – Universitetet i Oslo 8. mars 2012 Valg og bortvalg av realfag © Dreamstime

2 Hva er greia?

3 Klar kjønnsfordeling Jenteflertall på Gutteflertall på
Samfunnsfaglig matematikk Kjemi Biologi Geofag Gutteflertall på Realfaglig matematikk Fysikk IT Teknologi og forskningslære Men S-matte tar flere og flere fra R-matten. Utdanningsdirektoratet (2011); SSB (2011)

4

5

6 Forskningsgruppa re:K:rutt…
Hva motiverer ungdoms valg av utdanning? Hvordan flere kan bli motivert til å velge realfag? This is exactly the task that our research group here at the University of Oslo and the National Centre for Science Education has taken on. We are currently around 6-8 persons more or less actively involved in this group, and you will hear from most of us during today. Our research group is involved in two large umbrella projects, the Norwegian Lily and the European/international IRIS. In addition, we are involved in a number of smaller-scale, related projects, notably ”write your choice” where female STEM students give their ”life stories” related to choice of STEM education.

7 Det nasjonale fakultetsmøtet for realfag
FISKERI- OG HAVBRUKSNÆRINGENS FORSKNINGSFOND

8 Forskning på realfagsvalg
Er jeg interessert i faget? Kommer jeg til å få jobb? Vil utdanningen hjelpe meg å nå MINE mål i livet? Kommer jeg til å synes det er meningsfullt? Hva vil det koste meg av tid og krefter? Kommer yrket til å kle meg? Er jeg god nok?

9 Det viktigste ungdom søker i utdanning og yrke, er å gjøre noe interessant, utviklende og meningsfylt

10 Bruke mine talenter og evner
Veldig viktig Ikke viktig jenter gutter

11 Jobbe med noe jeg interesserer meg for
Veldig viktig Ikke viktig jenter gutter

12 Utvikle meg selv Veldig viktig Ikke viktig jenter gutter

13 And “identity” is a key term In modern youth’s educational choices
And “identity” is a key term In modern youth’s educational choices. Just as they choose music, friends and clothing to signal who they are, they choose an education that they see as compatible with the kind of person they want to be. It has been argued that the traditional question 'What do you want to be when you grow up?' today addresses a more far-reaching issue than before: 'Who do you want to be when you grow up?' «Hva vil du bli når du blir stor?» «Hvem vil du være når du blir stor?»

14

15

16

17

18 «Hvem vil du være når du blir stor?»
Taconis & Kessels (2009) Int J Sci Educ Fysikkeleven Ikke attraktiv Ikke sosialt kompetent Ikke kreativ Svært intelligent og motivert Språkeleven Attraktiv Sosialt kompetent Kreativ Ikke spesielt intelligent og motivert Hvem er jeg? «Hvem vil du være når du blir stor?» Research has pointed out that when youth choose and education, they also choose an identity. When asked to describe a typical physics student, respondents in a study by Taconis and Kessels described a not very attractive, not very socially competent, not creative, BUT Very intelligent and motivated person. When asked to describe a language student, on the other hand, they pictured someone attractive, socially competent, creative – but NOT very intelligent and motivated. And who did the students feel that they themselves resembled the most? I can tell you it was NOT the physics student…. This illustrates that students choose school subjects after matching themselves to subject stereotypes … BOTH IMAGES: CLIP ART Taconis, R., & Kessels, U. (2009). How choosing science depends on students' individual fit to "science culture". International Journal of Science Education, 31(8), Redbaron/ Dreamstime

19 Hva teller for valg av realfag i videregående skole?

20 Analyser

21

22 Interesse «Naturfag og matte har alltid vært de fagene som jeg har hatt størst interesse for.»

23 Språkfag, samfunnsfag og økonomi
Ikke viktig Veldig viktig Språkfag, samfunnsfag og økonomi Realfag

24 Identitet og selvrealisering
«Egenskaper. Matematikkforståelse, trang til å forklare verden rundt meg, vise hva jeg kan.»

25 Mestringsforventning
«Har alltid følt at jeg får til matte og andre realfag, så var ikke særlig aktuelt med noe annet.»

26 Nytteverdi for studieopptak
«Eneste grunnen til at jeg har valgt å ta matte R1 og Kjemi 2 er fordi jeg trenger det til min videre utdanning.»

27 Språkfag, samfunnsfag og økonomi
Ikke viktig Veldig viktig Språkfag, samfunnsfag og økonomi Realfag

28 Arbeidsmengde og vanskegrad
«Realfagtimene på VG1. For vanskelig.»

29 ©dreamstime

30 Jobb i sportsklubben Man U
Vet ikke Lege Ingeniør Arkitekt Data Veterinær Tannlege Fysioterapeut Farmasøyt Pilot Advokat Lærer Psykolog Økonom Politi Sykepleier Forsvaret Journalist Jordmor Kiropraktor Flygeleder Marinebiolog Skuespiller Meteorolog Astronom Entomolog Fysiker Energiforsker Etterforsker Plattformsjef President Jobb i sportsklubben Man U Rockestjerne Alle realister

31 Operasjonssykepleier Jobb i sportsklubben Man U
Vet ikke Lege Ingeniør Data Veterinær Tannlege Fysioterapeut Pilot Advokat Lærer Psykolog Økonom Politi Operasjonssykepleier Forsvaret Journalist Kiropraktor Flygeleder Astronom Fysiker Energiforsker Entomolog Plattformsjef President Jobb i sportsklubben Man U Rockestjerne Biolog Arkitekt Bare gutter

32 Vet ikke Lege Ingeniør Veterinær Arkitekt Psykolog Fysioterapeut Lærer
Data Meteorolog Skuespiller Psykolog Advokat Optiker Arkitekt Lege Økonom Jobbe med mennesker Ingeniør Bare jenter Jordmor Sykepleier Fysioterapeut Journalist Etterforsker Pilot Flygeleder Lærer Skal inn i militæret Barnevernspedagog Farmasøyt Politi Tannlege Marinebiolog

33 Når elever velger realfag pga nytteverdien for studieopptak, må fagene gi dem mer enn strategiske grunner til å fortsette.

34

35 Fra intervjuer med ”frafalne” realfagsstudenter:
«Jeg sleit, fikk ingen mestringsfølelse, for abstrakt, strøk.» «Selv om jeg har 3mx, ble det minst en divisjon høyere enn videregående.» Fra Helge Brovold, Renate-senteret

36 «Trivselen var stor, men matematikken var større!»

37 Når ryktet om vanskelig og tidkrevende stoff bidrar til bortvalg, må vi sørge for at det er hjelp å få, og – ikke minst – framheve det positive ved utfordringene.

38

39

40 «Jeg har alltid likt matte og naturfag
«Jeg har alltid likt matte og naturfag. Jeg valgte det jeg liker, pluss ekstra gym slik at jeg skulle orke alt.» Takk for meg! Maria Vetleseter Bøe


Laste ned ppt "På mulighetenes marked"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google