Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009"— Utskrift av presentasjonen:

1 Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009
Gunnar Mathisen Geelmuyden.Kiese

2 Egenmelding - byråkraten som gikk ut i markedet
Partner og seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialkompetanse innen energi og miljø samt myndighetskontakt Statsviter fra Universitetet i Oslo Bred arbeids- og ledelseserfaring fra myndighetsapparatet: Olje- og energidepartementet Næringsdepartementet Miljøverndepartementet OECD i Paris Europakommisjonen og Den norske EU-delegasjonen i Brussel Den norske ambassaden i Beijing Journalist og forfatter av fagbøker Eier av en karaokemaskin som synger på siste verset

3 Kampanjemålsetninger – Den nye opplysningstiden
Samle inn mest mulig småelektronikk 2. Økt kunnskap i befolkningen

4 Hvor mange Eiffeltårn skal vi samle inn?
TO HELE TÅRN MED EE-AVFALL TONN

5 Tar tid å oppnå ønsket endring….
Stor Handling Holdning Krav til endring Motmakt Kunnskap Kjennskap Liten Tid

6 Småelektronikkampanjen november 2009

7 Nasjonal innsamlingskampanje første uken i november
Operasjon duppeditt Hva er en duppeditt? Alt som går på strøm eller batterier Nasjonal innsamlingskampanje første uken i november Bidragsytere fra politikken, det offentlige, næringslivet, kommunene, skoler, lokale lag og folk flest

8 Lokale renovasjonsselskap + Operasjon duppeditt = sant
God kommunikasjon flytter makt!

9 Kampanjeregi Kunnskapen om innsamlingen Milepæl Operasjon duppeditt!
Rapportere innsamlingen Operasjon duppeditt! PR-aktiviteter, informasjonsarbeid og mobilisering Kampanjestrategi tiltakspakke Intern alliansebygging og materiellproduksjon Milepæl Forberedelse Kampanje-forberedning 1.3 – 15.5. Mobilisering Kick-off – 8.11 Rapportering

10 De lokale renovasjonsselskapenes rolle
Hvordan kan vi rulle ut Operasjon duppeditt på lokalt plan? Hvilke tiltak vil fungere best lokalt og nasjonalt? Hvordan kan vi sikre god kommunikasjon mellom arbeidsgruppa sentralt og kommunikatørene lokalt?

11 GK-hjulet: Hvilken rolle har de lokale renovasjonsselskapene?

12 Hvordan oppfattes de lokale renovasjonsselskapene?

13 De lokale renovasjonsselskapene er rollehjulets helter
LOKAL RENOVASJON FORHANDLERE

14 Kampanjebudskap Småelektronikk som går på batteri og strøm inneholder miljøgifter Miljøgiftene kan skade mennesker, dyr og natur når de havner i restavfallet Småelektronikk leverer du gratis til alle butikker som selger tilsvarende produkt uten krav om å kjøpe ny Duppeditter kan også leveres til kommunale mottak for avfall gratis

15 Løfte problemstillingen nasjonalt
Grep: Ta hele Norge i bruk! Lokale innsamlingstiltak Lokale PR-tiltak Lokale aktører i front Avfallsselskap/forhandlere/kommuner Løfte problemstillingen nasjonalt Nasjonale PR-tiltak Nasjonale undersøkelser Nasjonal kampanje

16 Dugnad og mobilisering av alle sterke krefter
Grep: Dugnad og mobilisering av alle sterke krefter Forhandlere Workshop gjennomført 3.4. Egne møter med de største forhandlerne og kjøpesenterkjeder Lokale renovasjonsselskap Workshop 12.5. Brev sendt Utdanningsdirektoratet Brev sendt Erik Solheim – kan bli kampanjens beskytter Miljøorganisasjoner Møter avholdt med LOOP, Ella miljøbil og Miljøagentene

17 Hvor godt kjenner du disse?
Grep: Hvor godt kjenner du disse? Må bygge relasjoner til: Fylkesmenn/-politikere Ordfører(e) Lokalmedier Skoler Lokale forhandlere Idrettslag og frivillige organisasjoner

18 Grep: Vellykket mediehåndtering
Forutsetninger for vellykket mediehåndtering Relevans Fagkunnskap Medieforståelse Rolleforståelse Språk Intervjuteknikk Samt grundig forberedelse og en åpen, offensiv holdning, om mulig krydret med erfaring og talent

19 Hva er en nyhet? KVISA-kriteriene
Konflikt Motsetninger, temperatur, bevegelse i storyen, dilemmaer utløsende faktor Vesentlighet Konsekvenser, overordnet betydning, historiske begivenheter, relevans Interesse, relevans Det majoriteten er opptatt av Sensasjon Først, størst, nytt, uventet, usannsynlig Aktualitet Det som skjer nå. Tariffoppgjør, påske, jul, statsbudsjett

20 PLANLAGTE TILTAK

21 Lokale aktiviteter - støtte sentralt
Tiltakene: LOKAL UTFØRELSE SENTRAL UTARBEIDELSE SENTRAL BUDSKAPSKOORDINGERING

22 Duppedittposen Duppedittposen til alle norske hjem Denne kan bli din –distribuer posen og sett ditt preg på den Utdeling på lokale arrangementer, f.eks fotballkamper

23 Skoleaktiviteter Kunnskapsbygging om avfallshåndtering i undervisningen. En skoleklasse kan komme på besøk til lokale mottak eller forhandler med sine duppeditter

24 Kunnskapsmåling i befolkningen
Hvordan står det til med nordmenns kunnskapsnivå? BEFOLKNINGSUNDERSØKELSE GJENNOMFØRES

25 Duppeditt-kåringer Ordføreren er med og kårer den lokale duppedittdronningen og duppedittkongen Kåring av den skolen eller klassen i kommunen som klarer å samle inn mest Kåring av den forhandleren i kommunen som tar mest miljøansvar Andre spektakulære funn; ”Hadde 43 hårfønere på loftet..” Alle store funn rapporteres videre sentralt til nasjonale medier

26 ”Den store krølltangaksjonen”
Eldre-Norge må med! Bruke frivillige organisasjoner og idrettslag til å komme på døra hos eldre og samle inn duppeditter Duppeditter mot Napoleonskake?

27 Eksempel på kunnskapsbyggende tiltak
Informasjon i DMer, annonser og på nettsted Om aksjonen og innsamlingen Om returretten Kunnskapsbygging internt Ansatte informasjon ved ansettelse Eget notat/brosjyre Kurs

28 Operasjonduppeditt.no Informasjon til målgrupper: Privatpersoner
Lokal renovasjon Forhandlere Skoler Presse Informasjon og materiell som kan lastes ned

29 Verktøykasse – tilgjengelig på web
Medieplan, utarbeidelse av: Sentrale aktiviteter som kan tas ut nasjonalt Lokale aktiviteter Forhandleropplegg Samarbeidsopplegg med ee-forhandlere Lanseringsopplegg Nasjonal aktivitet Annonser Maler til annonser som kan brukes lokalt Brosjyrer Maler til brosjyrer som kan brukes lokalt Løpende bistand Arbeidsgruppen er tilgjengelig for sparring og bistand

30 Verktøykasse – tilgjengelig på web
Standardbrev til ordfører(e), skolerforhandlere… For å få i gang samarbeid Standardartikler Til nettsider osv Medierigg til hvert tiltak, pressemelding, generelle snakkepunkter budskapsnotat Lansering 13. august Kick off 1. november Ulike kåringer Kunnskapsmåling Andre tiltak

31 Er det andre ting dere ønsker bistand til?

32


Laste ned ppt "Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google