Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kreative prosesser og teknikker

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kreative prosesser og teknikker"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kreative prosesser og teknikker
Gro Ellen Mathisen, UiS

2 Hva er en kreativ prosess?
Prosessen der en kommer frem til en kreativ idé eller løsning Foregår delvis ubevisst hos den enkelte: forberedende fase inkubasjon illuminasjon verifisering Eller som en styrt, bevisst prosess ved bruk av kreative teknikker.

3 KREATIV PROBLEMLØSNING (KPL)
DIVERGERE PROBLEMDEFINISJON KONVERGERE IDÉGENERERING EVALUERING OG VALG AV IDEER IMPLEMENTERE IDEER

4 DIVERGERING Målet er å skape flest mulig og mest mulig varierte ideer

5 Retningslinjer for divergering
Aldri kritisere ideer Finn så mange ideer som mulig Slipp deg løs og la hemninger fare Bygg på andres ideer

6 Hvorfor bruke divergente teknikker?
De enkelte teknikkene har spesifikke funksjoner Overkomme fastlåste tankemåter Mener kvantitet fører til kvalitet Tillate ville ideer som kan inspirere til gode løsninger Kognitiv effektivitet – en tankemåte om gangen Gøy/humor Fellesskap

7 Eksempler på divergente teknikker
Brainstorming i ulike varianter Presentasjon av tilfeldige elementer SCAMPER (RAFFTEK) Gradvise abstraksjoner

8 BRAINWRITING Problem: Hvordan forbedre sengekvaliteten? Idé A Idé B
Idé C Rad: Velge mellom 10 madrasser Gyngende seng Hoppende seng 1 Myk madrass på en side, hard på andre Utvalg av voggeviser Berg og dalbane seng 2 Valg av favoritt pute Varm madrass om vinter Seng med hjul 3 Privat pute for stamgjester Kald madrass om sommer Flyende seng 4 5 6

9 PRESENTASJON AV TILFELDIGE ELEMENTER:
Problemformulering: Stimulus: Assosiasjoner: Ideer relatert til assosiasjonene: Stimulus: Assosiasjoner: Ideer relatert til assosiasjonene:

10 RAFFTEK (SCAMPER): R - Reversere, gjøre om på
A - Alternative bruksområder F - Fjerne F - Forstørre, Forminske T - Tilpasse E - Erstatte K - Kombinere En trenger selvsagt ikke å gå gjennom hele listen, men kan gjerne velge ut et par av ordene og kan også selv finne på flere spørsmål relatert til ordet. Dersom en velger ordet “erstatte” kan vi f.eks. lage følgende spørsmål: Andre personer? Andre objekter? Andre materialer? Andre situasjoner? Andre plasser? Andre ingredienser? Andre tider? I andre hus? Eksempel: Problemet er hvordan en kan forbedre utsjekkingsprosedyrene ved et hotell: R: Bygge om utesjekkingsområdet, endre på utfyllingsskjemaer A: Arrangere underholdning mens gjestene venter på å sjekke ut, be dem fylle ut spørreskjema angående trivsel under hotelloppholdet mens de venter, gi dem et lite måltid eller en drink mens de venter F: Kutt ut hele utsjekkingsprosedyren, kutt ut trinn i prosedyren, la gjesten i minst mulig grad ta del i utsjekkingsprosedyren F: Forstørre: Ansett flere personer til å gjennomføre utsjekking, la gjestene bli fraktet til flyplassen i hotellets svære limousin, lag en stor, tung utsjekkingsdisk som oser av kvalitet og høy prisklasse. Forminske: få unnagjort mest mulig før utsjekkingsprosedyren slik at det tar mindre tid, bruk computere for å sette ned utsjekkingstiden T: E: Fortsett som ovenfor K: Vurdering av metoden: Denne metoden kan være nyttig å bruke når en trenger mange og gjerne originale ideer. Den er nyttig å ta frem når en begynner å slippe opp for ideer under brainstorming. Metoden kan like gjerne brukes individuelt som i gruppe.

11 GRADVISE ABSTRAKSJONER
Ny problem formulering Ny problem formulering Ny problem formulering Hvorfor? Andre grunner? Andre grunner? Problem formulering Andre fremgangsmåter? Eksempel: Vår problemformulering er "Hvordan forbedre sengene på hotellrommene" og spør hvorfor, vil vi få nye formuleringer som "hvordan bedre søvnen til gjestene" og videre "hvordan få mer fornøyde gjester" o.s.v. Dersom vi med samme problemformulering spør "hvordan" vil vi få nye formuleringer som "hvordan øke madrasskvaliteten" og videre "hvordan produsere en madrass som tilpasser seg individet". Se neste ark for eksempel Hvordan? Andre fremgangsmåter? Ny problem formulering Ny problem formulering Ny problem formulering

12 KONVERGERING Utvalg og evaluering av fremkomne ideer

13 Retningslinjer for konvergering
Finn først positive elementer ved løsningene Ikke glem å vurdere nye og originale ideer Vær systematisk Pass på at ideene er knyttet til den opprinnelige problemstillingen

14 Eksempler på konvergente teknikker
Selvklebende prikker Sammenligningsanalyse

15 Sammenligningsanalyse
Sum skårer B C D E F G H I A= 2 A b3 c1 d2 e1 f2 g2 a1 a1 Ikke over 4000 pr. seng B=13 B b2 d2 b3 f1 b2 b2 b1 Øke konkurransedyktighet C=2 C d2 e2 f3 g3 h2 c1 Golvplass igjen på rommene D D=13 d2 f1 d1 d3 d1 Økt belastning på rengj.pers E E=5 f2 e1 e1 i1 Ikke skifte ut oftere enn 3. år F f1 f2 f2 F=14 Samsvar med lover og regler Målgruppen fornøyd G g2 g1 G=8 H h1 H=3 Økt komfort I I=1 Vurderingsskala: 1 = LITT viktigere 2 = ENDEL viktigere 3 = MYE viktigere Løsningen er praktisk


Laste ned ppt "Kreative prosesser og teknikker"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google