Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS

2 Den norske banknæringen
Innledning: Banknæringen i Norge pr 31/12-05 Terra Gruppen AS

3 Terra har et utbredt filialnett
Terra Gruppen AS

4 Størst i antall kunder – stor på privat kunder
Terra Gruppen AS

5 Stor på utlån til personmarkedet
Terra Gruppen AS

6 Strukturendringer Terra Gruppen AS

7 Strukturendringer - Norden
Norske og utenlandske bankers markedsandeler i Norge - Andel etter forvaltningskapital Kilde: Norges Bank og Sparebankforeningen Terra Gruppen AS

8 Det nordiske finansmarkedet integreres
NORGE DnB NOR 37,1% Nordea 12,9% Danske Bank (Fokus) 5,9% Sparebank 1 11,3% Storebrand 1,4% Terra Gruppen 5,5% SVERIGE FSB 20,2% Nordea 19,6% SHB 17,7% SEB 17,7% Danske Bank 7,0% Skandia Bank 2,0% DANMARK Danske Bank 50,1% Nordea 17,8% Jyske Bank 6,7% Sydbank 4,2% Spar Nord 1,9% The SDC banks 8% Terra Gruppen AS

9 Den norske banknæringen - fremtiden
Hva er de lokale sparebankenes fremtid? Terra Gruppen AS

10 Vårt utgangspunkt for strategisk tenkning
Det er de samme tyngdekreftene i bank som i andre næringer Et marked av mindre i kjeder/allianser og de veldig store Mellomstore vil kunne få problemer – for små og for store Marginfall krever fortsatte tiltak - raskt Allianse og kjedetenkning vil forsterke seg Lokalbankene outsourcer internfunksjoner Styrker fokus på kunden, salg og sine komparative fortrinn Alliansene forenkler samarbeidsproblematikken på infrastruktursiden Vi er en ”bank” på 120 mrd – ikke 81 på 1,5 mrd Terra Gruppen AS

11 Banker med stort potensial for andre driftsinntekter
Terra Gruppen AS

12 Det er ikke bare størrelsen det kommer an på
Terra Gruppen AS

13 Kostnadseffektivitet: Bankens størrelse ikke avgjørende
De 10 mest kostnadseffektive bankene i 2005 Større banker har gjennomgående noe lavere kostnadsprosent enn mindre banker, men man trenger ikke å være stor for å drive kostnadseffektivt. Terra Gruppen AS

14 Hva skjer? Fokus på andre driftsinntekter, distribusjonskraft og kostandsreduserende tiltak 58 nye Terrabank kontorer er etablert eller under etablering 90 eiendomsmeglerkontorer gir rom ytterligere vekst, 16 nye i 2006 Nye kjedekonsepter for distribusjon og salg kommer Terra BoligKreditt Outsourcing av flere av bankenes internfunksjoner SDC - et nordisk IT samarbeid som sikrer kontroll og lavere priser Sparebanken Finn og Sparebanken Gripen kommer 2007 Samtale med flere andre grupperinger i Norden Sikrer kontroll på verdikjeden med nye strategiske produktselskaper Terra Kort og Terra Liv Terra er også leverandør og partner på produkter og tjenester til andre enn Terrabanker – vi må samarbeide med mange Helgeland, Pluss, Fana, Flekkefjord, Ya Bank, Bank 2, Hardanger Spareskillingsbanken, Møre osv. Terra Gruppen AS

15 Fortsatt stort potensial og mange muligheter
Fortsette bankenes kostnadsreduksjon – mye gjennom stordriftsfordeler og innkjøp i alliansen Beholde kjernevirksomheten og kundenærhet i bankene - alliansen påtar seg øvrige oppgaver Øke andre inntekter gjennom økt fokus på lokal rådgiving av kunden Tettere samarbeid for å sikre utvikling av kompetanse og bedre løsninger Alliansen og bankene overtar hele verdikjeden Terra Gruppen AS


Laste ned ppt "Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google