Laste ned presentasjonen
1
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Christine Korme Kommunikasjonsdirektør, Microsoft Norge
2
Burde vi ikke ha hatt no’ sånn PR på dette her’a?
3
Betalt markedsføring Du bestemmer teksten.
Noen andre bestemmer prisen. Publiseres på angitt sted og dato
4
PR Publisering er gratis, derfor har PR en risikofaktor.
Du bestemmer ikke teksten, men du kan be om sitatsjekk. Du kan ikke kontrollere hva andre sier i samme saken. Du vet ikke om eller når saken blir publisert eller på hvilken plattform.
5
Har du en sak? Hund biter mann. Hørt det før Skjer hele tiden
Hadde jeg giddet å lese den saken?
6
Mann biter hund. Å faen! Hva var det med han da? Hvorfor gjorde han det? Hvor ofte skjer det? Hvordan gikk det med hunden?
7
Fire gode spørsmål: Hvem hjelper denne løsningen? På hvilken måte da?
Hva er det vi IKKE vil snakke om? Basert på 1, 2 og 3 er dette riktig tidspunkt?
8
Hva er en god mediesak? Her er noen eksempler på type saker/innhold som kan være interessant: Nye kunder/kontrakter Lansering/implementering av løsning Dokumenterte resultater (knyttet til økonomi, ressursbesparelser, effektivisering, brukervennlighet, brukertall, etc) Utvikling og implementering av ny teknologi/helt nye løsninger Nye prosjekter som har samfunnsnytte/angår mange/gjør hverdagen enklere for våre oppdragsgivere og/eller deres kunder Prosjekter/arbeid som kan knyttes til aktuelle temaer/saker/sesonger som media er opptatt av Kan jeg forklare på 30 sekunder hva som er helt unikt ved denne saken/løsningen?
9
Eller som VG ville ha sagt det :
Naken greve jager neger med øks
10
Mal for forhåndsarbeid til PR
Navn på kunde/produkt/løsning: Navn/kontaktdetaljer til ansvarlig hos XX: Navn/kontaktdetaljer til ansvarlig hos kunde: Kort beskrivelse av saken, inkludert hva som konkret skal leveres: Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for sluttbruker? Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for kunden?
11
Hvorfor er avtalen/løsningen viktig for XX?
På hvilken måte vil løsningen skape verdi for kunden, og for deres ansatte/sluttbrukere? Hvorfor valgte kunden XX? Kan vi si noe om kundens målsettinger for løsningen? For nye kontrakter – kan vi oppgi tall (avtalens verdi, lengde, antall brukere, etc)?
12
Utover XX og kunden selv – hvilke målgrupper vil ha interesse av å høre om denne saken?
Hvem ser dere som den primære målgruppen for nyheten? Får kontrakten direkte positive ringvirkninger/konsekvenser for XX (f eks nyansettelser, ny kompetanse, geografisk spredning, etc)?
13
Lag en pressemelding/pitch
Basert på informasjonen i malen lag en pressemelding på maks 1 side Lag en overskrift Lag en introduksjon Det mest oppsiktsvekkende må være med i overskrift eller introduksjon Hvem, hva, hvor, når, hvordan og hvorfor Husk kontaktinformasjon navn, tittel, og telefon Ring journalisten Ettersend pressemeldingen hvis vedkommende er interessert
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.