Laste ned presentasjonen
1
Globale mattrender 1
2
Globale og nasjonale mattrender
Økende mattrender De globale mattrendene Dagens forbrukere i Norge/Skandinavia Trender i HoReCa Utfordringene 2
3
Definisjoner Trend er en utvikling eller en tendens en gruppe mennesker skaper eller følger Signaler: Påvirker små grupper av mennesker Mikrotrender: Påvirker større, men begrensede grupper av mennesker Makrotrender: Påvirker mer eller mindre alle mennesker innenfor et gitt område 3
4
Serveringsbedriftenes utfordringer
Ingredienser og arbeidskostnader er høye Kunsten er å omdanne billige ingredienser til dyre retter Norge har en lite utbredt kultur for å spise ute Restaurant kritikere Kokken har bare én sjanse til å imponere gjesten En misfornøyd gjest vil aldri komme tilbake Stor pågang i helgen og rolig i ukene 4
5
Gjennomsnittsgjesten
Alder 25-45 Bor i eller nær byene Over gjennomsnittsinntekt Spiser gjerne forretningsmiddager ute Måltider med familie og venner i helgene God kompetanse om og stor interesse for mat Middag på restaurant kombineres med tur på byen Prøver ut nye restauranter og konsepter 5
6
I de nordiske landene Frokost alene, lunsj med kolleger og middag med familien Svenskene er mest moderne Danskene er mest sosiale og bruker mest tid på å spise i sammen Finnene er mest tradisjonelle Nordmenn holder på sine spisevaner Måltider på restaurant er bare 4-6% i de nordiske landene (mer er økende) 6
7
Hva påvirker våre matvalg?
Ernæring og energi (biologiske behov) Helse Opplevelse Sosial status/anledning Økonomi Religion Klima Trender Tidspunkt/årstid Råvaretilgang 7
8
Globale mattrender Forbrukermarkedet - sikker og ren mat
Functional food Home meal replacement Økologisk mat Vegetarmat Ingredienser og produkter med identitet Lavkarbohydrat-dietter Budsjett i ukene, kvalitet og dyrere varer i helgene Sunn mat 8
9
Globale mattrender - makrotrender HoReCa
Regional mat Middelhavsmat Mat inspirert av spanske kokker/restauranter Mer fokus på lokale kvalitetsingredienser Fisk, sjømat og andre sunne alternativer Slow food Viktig å være «foran» konkurrenter og supermarkeder Komplette menyer, vin og mat pakker Performance food 9
10
Oppsummering makrotrender
Mer internasjonal og rendyrket mat Mer lokal og regional mat også i fast food Kokken og kjøkkensjefen mer fram i matsalen Mennesker spiser mer ute Suksess for restaurantene som kan kombinere billige ingredienser med kreativitet og faglig kompetanse Opplevelse 10
11
Stikkord for trender Enkelthet Helse Praktisk Lokalt Globalt 11
12
Mikrotrender Functional food Garbage food Vegetarian food
Performance food Tapas Vin og mat i kombinasjon Organisk og økologisk mat 12
13
Hvor hentes inspirasjon?
Kjøkkensjefer og restauranter Bøker og magasiner Konkurranser TV/media Seminarer Reiser og arbeid i utlandet 13
14
«Oppdagelsen av en ny rett tilfører menneskene mer lykke enn oppdagelsen av en ny stjerne.»
Brillat Savarin
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.