Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor HELFO 10.05.2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor HELFO 10.05.2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder”
Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor HELFO 1

2 Presentasjon av HELFO Selvstendig refusjonsrett Direkte oppgjør
Innlegg for NTpF 10. mai 2012 Presentasjon av HELFO Selvstendig refusjonsrett Direkte oppgjør HELFO 2

3 HELFO = Helseøkonomiforvaltningen
Organisasjonen Hvem er HELFO? Hvor kommer HELFO fra? Hva gjør HELFO? Hvorfor er HELFO til? HELFO HELFO = Helseøkonomiforvaltningen

4 HELFO – Norge rundt Tromsø Lenvik Harstad Kirkenes Beiarn Meløy
Mo i Rana Nærøy Levanger Orkdal Ørsta Vågå Gloppen Brumunddal Dokka Voss Kongsberg Bergen Eidsvoll Oslo Sola Fredrikstad HELFO Tønsberg Risør Kristiansand

5 HELFO pasientformidling HELFO region Midt-Norge
HELFO Organisering Helsedirektoratet HELFO hovedkontor Tønsberg HELFO pasientformidling Fredrikstad HELFO servicesenter Tønsberg HELFO utland Oslo HELFO region nord Mo i Rana Stab og seksjoner HELFO region Midt-Norge Ørsta Stab og seksjoner HELFO region vest Sola Stab og seksjoner HELFO region sør Tønsberg Stab og seksjoner HELFO region Oslo Oslo Stab og seksjoner HELFO region øst Fredrikstad Stab og seksjoner HELFO 5

6 Målrettet helseøkonomi
VISJON Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder HELFO

7 HELFOs kjerneverdier Serviceorienterte Profesjonelle Dynamiske
Redelige HELFO

8 Stønadsrett Hovedregel vs unntaksregel
14 ”innslagspunkter” i forskriften Stønaden er knyttet til takster: Honorartakst = Egenandel + Refusjonstakst Fri prissetting på tannhelseområdet Pasienten har rett til stønad Behandler må identifisere stønadsrett HELFO

9 (Selvstendig) refusjonsrett
Hva betyr ”refusjonsrett”? Hva betyr ”selvstendig”? Gjeldende regel: behandling hos tannlege Foreslått regel: behandling hos tannpleier Hensiktsmessig oppgavefordeling Likeverdig tilgjengelighet til behandling Administrative forenklinger HELFO

10 Hva omfatter forslaget?
Behandling av marginal periodontitt Undersøkelse Diagnostikk Rtg Lab.prøver Foto Anestesi Systematisk periobehandling Etterkontroll HELFO

11 Avtale om direkte oppgjør
Folketrygdloven er en rettighetslov Loven åpner for ”direkte oppgjør” De fleste tannleger (ca 3900) har avtale om direkte oppgjør Direkte oppgjør innebærer: Pasient betaler kun egenandel (+ egenbetaling) til tannpleier Tannpleier krever takster direkte fra HELFO Tannpleier kan ikke kreve pasient for det som HELFO dekker HELFO

12 Fordeler ved direkte oppgjør
For tannpleier: elektronisk innsending til HELFO fortløpende regningsinnsending elektronisk tilsendt vedtak raske utbetalinger sikker betaling ingen skjemaer (ett unntak!) For pasienten: slipper å legge ut for behandling som dekkes fra folketrygden kan velge raskere behandling når den økonomiske belastningen blir mindre For HELFO: Redusert antall krav / færre enkeltregninger HELFO

13 Hvordan inngå avtale om direkte oppgjør?
Kontakt HELFOs regionkontor! Dokumentere formalia; autorisasjon, HPR-nummer, personnummer, kontonummer Mønsteravtale Kontaktinformasjon m.m. Tannlegeforeningen Nextsys Opus HELFO

14 Takk for meg! HELFO


Laste ned ppt "Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor HELFO 10.05.2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google