Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av læringsstrategier på 7.trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av læringsstrategier på 7.trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av læringsstrategier på 7.trinn
Tema: Sjøfugl, fagtekst fra Yggdrasil 7, Aschehoug 2008 Strategier: VØL, Venn-diagram, Tankekart Fokus på både før-, underveis- og etterlesing Målsetting: Aktive, engasjerte elever Modellere læringsstrategien VØL Bruke tankekart og Venn-diagram for å øke læringsutbyttet Synliggjøre læringsutbyttet for elevene når de bruker læringsstrategier Framtida nå - les og forstå!

2 Framtida nå - les og forstå!
De færreste elevene Reflekterer over hva teksten handler om, og hva de vet fra før Får oversikt over teksten (ser på bilder, nøkkelord, overskrifter, blar gjennom kapittelet) Stiller spørsmål ved formålet (Mortensen- Buan 2006) Framtida nå - les og forstå!

3 Framtida nå - les og forstå!
Forkunnskaper ” Hva en elev får ut av en bestemt tekst, er langt på vei bestemt av hva eleven vet om tekstens innhold fra før, det vil si av hans eller hennes forkunnskaper. Ja, antakelig er det ingen annen enkeltfaktor som har så stor betydning for hva personer forstår og husker av det de leser, som de forkunnskaper de bringer med seg til teksten.” (Bråten 2007) Bråten, Ivar (red.) 2007: Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk Framtida nå - les og forstå!

4 Bildebank Hva vet vi fra før?
Framtida nå - les og forstå!

5 Framtida nå - les og forstå!
VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn V Dette vet vi Ø Dette ønsker vi å få vite noe mer om L Dette har vi lært Framtida nå - les og forstå!

6 Framtida nå - les og forstå!
Modellering Framtida nå - les og forstå!

7 Framtida nå - les og forstå!
VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn V Dette vet vi 7.9 Ø Dette ønsker vi å få vite noe mer om L Dette har vi lært -oljelekkasje kan skade sjøfugl -vindmøller kan drepe sjøfugl -merker fugler for å forske -de legger egg i fjæra -sjøfugl kan vaskes -fargerike nebb -måneformede, spisse rette, krokete lange og korte nebb -måker kan angripes av ørn -spiser fisk , skjell og krabber - lettere å fly i flokk -havørn, lundefugl,hettemåke,alke -lever i fuglefjell -fredete områder -knuser skjell ved å slippe dem ned -lever påskjær -Hva slags fugl sitter og slapper av med vingene til tørk? -Hvor mange typer sjøfugl finnes? - Hvor dypt dykker de? -Navn på flere sjøfugl? -Er det bilde av en albatross i bildesamlingen? Framtida nå - les og forstå!

8 Framtida nå - les og forstå!
Underveislesing Framtida nå - les og forstå!

9 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå!

10 Framtida nå - les og forstå!
Etter-lesing Framtida nå - les og forstå!

11 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå!

12 Framtida nå - les og forstå!
VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn V Dette vet vi 7.9 Ø Dette ønsket vi å få vite mer om L Dette har vi lært -oljelekkasje kan skade sjøfugl -vindmøller kan drepe sjøfugl -merker fugler for å forske -de legger egg i fjæra -sjøfugl kan vaskes -fargerike nebb -måneformede, spisse rette, krokete lange og korte nebb -måker kan angripes av ørn -spiser fisk , skjell og krabber - lettere å fly i flokk -havørn, lundefugl,hettemåke,alke -lever i fuglefjell -fredete områder -knuser skjell ved å slippe dem ned -lever påskjær -Hva slags fugl sitter og slapper av med vingene til tørk? Topp skarv -Hvor mange typer sjøfugl finnes? - Hvor dypt dykker de? Opptil 100 meter -Navn på flere sjøfugl? Alke, lomvi, svartbak, krykkje, gråmåke, fiskemåke, havsule, skarv, Havørn, tyvjo, vandrefalk, tjeld, makrellterne, rødnebbterne, lundefugl, ringlomvi, rødstilk, toppskarv -Er det bilde av en albatross i bildesamlingen? Det er en havsule havørn var utrydningstruet, nå 4000 par, rovfugl, 2 meter vingespenn”slår byttet” på bakken – alle fugler letter når den kommer og tar byttet på vannet -lundefugl, legger fisk 2.hver hode hale for å holde balansen, mothaker i nebbet, legger egg i tunneler en meter under bakken, ruger lenge, slutter brått å mate ungene -vadefugler terner jakter i strandkanten, småkreps, fisk og tjeld -alkefugler er gode dykkere ned til 100 meter, lomvi er svart og hvit og utrydningstruet, bena langt bak på kroppen med korte kraftige vinger for å være god svømmer og dykker, smalt nebb -vandrefalk rovfugl stuper med 300 km/t, liten og ett kompenserer med å slå byttet ut av balanse for så å angripe, verdens raskeste -krykkje er måkefugl, reir på hylle i fjellet svarte bein -tyvjo stjeler mat erter de andre til de mister fangsten sin, tar også fisk, fugleunger og egg -vindmølleparker – farlig, flere er planlagt -makrellterne og rødnebbterne er like men har svart nebb ytterst -mindre fugler i fuglefjell – fuglefjell helst i nord-Norge -fuglefjell beskytter fuglene - rødlista betyr utrydningstruet -hekke betyr å legge egg Framtida nå - les og forstå!

13 Erfaringer/refleksjon
Målsetting: Aktive engasjerte elever Modellere VØL Synliggjøre læringsutbyttet for elevene når de bruker læringsstrategier Framtida nå - les og forstå!

14 Framtida nå - les og forstå!
Aktivitet, mange på banen, engasjement Bildebank, trygghet noe konkret VØL skjema – LÆRT delen ble omfattende, et visuelt bevis Klar sammenheng mellom gode tankekart og resultater på naturfagtest Framtida nå - les og forstå!

15 Læringsstrategier og min undervisning
Systematikk – ingen hokus pokus Bevissthet - bruk i alle fag - bedre læringssamtaler Høyere kvalitet på undervisningen i teoretiske fag – mer varierte arbeids – og undervisningsformer Framtida nå - les og forstå!

16 Framtida nå - les og forstå!
” Jeg synes ikke jeg bruker så mye læringsstrategier jeg. Jeg synes ikke jeg kan det godt nok - måten å lære på liksom. Nøkkelorda gir ikke mening . Forresten BISON bruker jeg, men det tenker jeg jo ikke over lenger.” (Jente 7. trinn, etter et år i prosjektet) Framtida nå - les og forstå!


Laste ned ppt "Bruk av læringsstrategier på 7.trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google