Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barnelitteraturen som sjanger?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barnelitteraturen som sjanger?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Barnelitteraturen som sjanger?

2 Hva er en sjanger? Grupper av tekster med:
Fellestrekk i innhold, form og struktur Fellestrekk i person- eller miljøskildring Fellestrekk i stil, fortellerforhold og kontekst omkring skriving og lesing av litteraturen

3 Klassiske hovedsjangrer
Episk diktning (epos=ord) Heltefortellinger eller læredikt i verseform, til resitasjon

4 Dramatisk diktning (drama=handling)
Tragedier eller komedier Kor og musikk-innslag Lyrisk diktning (sangbar diktning til lyrespill) Metrisk oppbygning Framført av en sanger eller av kor

5 Når oppstår en sjanger? Når tilstrekkelig mange mennesker oppfatter at en gruppe tekster har vesentlige felles egenskaper  Når tekstene er gitt en felles betegnelse

6 «Faglitteratur er nyttelitteratur og dens språk må derfor være klart, logisk og brukervennlig» E Newth, s 51

7 Sjangrer i sakprosaen ”sakprosa er tekster som adressaten har grunn til å oppfatte som direkte ytringer om virkeligheten”  Litterær sakprosa Funksjonell sakprosa

8 Sakprosa for barn Gis ofte ut i serier med gjenkjennelig lay-out

9 Sakprosa for barn – organisering av stoffet
Kronologisk organisering Norheim: Potetboka (1993) Ordning av kunnskap i nivåer Hierarkisk. Commenius: Orbis sensualem pictis (1658) Frøstrup: barnas bok om sjøfiske (1999) Fra kjent til ukjent Den fantastiske kroppen vår (2009)

10 Sakprosa for barn - formidlingsform
Blande fakta og fiksjon Eks. Ersland/Auestad: Onkel Arne: moderne fiskerier (2008) Dialogisk form, spørsmål til leseren Eks.Dahl: Detektivboka (1994), Gaarder: Sofies verden (1991) Humor Eks. Osland: Skarpe tenner (2005)

11 Potetboka

12 Sortland, Elling

13

14

15

16 Biblioteket og sjangrene
Kategorisering av samlingene Sjangerinndeling Formelinndeling Systemopprør?

17 Nodelmann: Barnelitteraturen som sjanger
Hvilke fellestrekk finnes i barnelitteratur? Struktur Hjemme - borte – hjemme Repetisjoner Lykkelig slutt Person- eller miljøskildring Antropomorfe dyr Sjonglering med menneskestørrelse

18 Nodelmann, forts. Didaktisk preg Stil, fortellerforhold og kontekst
Holdningsinnlæring Stil, fortellerforhold og kontekst Synsvinkel nær barnets (voksenkonstruksjon) Handlingsorientert

19 Kritikk av Nodelmann Fokuserer utelukkende på fortellende tekster
Imerslund peker på barnepoesi uten didaktikk Overdrevet fokus på fellestrekk Innrømmer at man finner det man leter etter Ser kun få tekster barnelitteratur blir statisk Hindrer kritikk


Laste ned ppt "Barnelitteraturen som sjanger?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google