Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?
Denne presentasjonen handler om lokal synlighet. Hva? Hvorfor? Hvordan?

2 Synlighet i lokale medier og i nærmiljøet skaper en mer rettferdig verden!
Hva er dette for en påstand??? Jo, lokal synlighet er ekstremt viktig. Både for at vi skal lykkes med fasteaksjonen og for at vi skal samle inn solide summer til vårt arbeid for en rettferdig verden.

3 Innhold Hva er lokal synlighet? Hvorfor er det så viktig?
Hvordan oppnår vi lokal synlighet? Case: Stunt Hva ER egentlig lokal synlighet? Hvorfor i alle dager skal vi jobbe med lokal synlighet? Hvordan oppnår vi lokal synlighet? Vi ser nærmere på ”stuntet” som et virkemiddel for å skape synlighet både i nærmiljøet og i media. Her håper vi å bidra med helt konkrete tips og verktøy som dere kan bruke i arbeidet med å løfte Kirkens Nødhjelp-aksjonen 2010 til nye høyder!

4 HVA er lokal synlighet? Oppslag i lokale medier (lokalaviser, radio, menighetsblad, nettsider osv) Leserinnlegg Plakater i nærmiljøet/butikken Støtteannonser Radiojingle ”Stunts” i nærmiljøet Andre ting? (spør gjerne gruppen før du viser punktene) Lokal synlighet kan være statisk informasjonen (eks. plakat, annonser, radiojingle) som fungerer som en påminner om at noe skjer Og det kan være den dynamiske informasjonen (eks. oppslag i lokal media, artikler, leserinnlegg, stunts som gir medieoppslag) som gir bakgrunnskunnskap til temaet og interesse for å delta/støtte Begge deler er viktig, og de støtter hverandre!

5 HVORFOR lokal synlighet er så viktig!
Økt kunnskap om at klimaendringene rammer fattige hardest Positivt omtale av aktivitet i menigheten Gir en følelse av nærhet/identifikasjon Folk i nærmiljøet forberedes på aksjonen Gir bøssebæreren ryggdekning Muligheter for økt innsamlingsresultat Lokal synlighet er viktig! Folk som har hørt om aksjonen på forhånd, er i større grad villige til å støtte. Når folk er forberedt og har Kirkens Nødhjelp oppe i bevisstheten, er det lettere å få dem til å gi eller engasjere seg. Dette kan nesten ikke understrekes godt nok!  Å vise fram lokalt initiativ/aktivitet/engasjement (for eksempel i form av stunt) er viktig for å gi folk en følelse av nærhet til aksjonen. Det angår dem! Deres menighet! Deres by! Deres bygd! Kunnskap om temaet er også viktig. Et annet pluss er at det er fint for menigheten å få positiv omtale om seg selv i nærmiljøet. I tillegg er det viktig å ”backe” bøssebærerne, slik at de føler at de er med på noe stort når de går med bøsse for Kirkens Nødhjelp-aksjonen 2010.

6 HVORDAN gjør jeg det? Plakater i nærmiljøet
Pass på at menigheten har bestilt inn mange nok (evt last ned og print ut fra nettsidene) Annonser (både til papir og internett) Både i lokalmedia og nettsider til lokale bedrifter, kommunen og lignende (NB må være gratis) Plakater og annonser er lavterksel-inngangen til lokal synlighet. Alle kan klare dette. Plakater bør henge på alle nærbutikkene den siste uken før aksjonen, og helst flere steder. De kan sendes med konfirmantene for å henge opp én hver, samt blant de ansatte i menigheten. TIPS: Plakatene har et hvitt område på bunnen  dette kan brukes til lokal informasjon. Eks. ”Møt opp som bøssebærer i Nes Kirke, 23.mars kl 17”, eller ”klimakonsert med Pelle Saxofonist og barnekoret i Nes Kirke. 50 kr inngang går uavkortet til Kirkens Nødhjelp” Annonser – ta kontakt med menighetsblad, lokalavis etc. Kanskje de har plass til en gratis annonse? Lokalbutikken har kanskje plass til en annonse i en av sine reklameflyers de skal sende alle husstander? Annonsen kan også brukes på nettsider. Kanskje kommunen kan gi dere en plass? Butikker og firma i nærmiljøet som har en nettside folk bruker kan gjerne også spørres om de kan ha annonsen på sin side. NB! – dette MÅ være gratisplasser. All betalt annonsering må gå gjennom Kristin H. Tobiassen i Kirkens Nødhjelp. Har du fått noen tips om noe du synes er et veldig godt tilbud, kan du sende en mail til Ikke svar ja til betalt annonsering uten å ha fått klarsignal.

7 HVORDAN gjør jeg det? forts…
Pressemelding: Forhåndsomtale og etteromtale - Bruk ferdig utkast eller lag din egen vri - Interessevekkende tittel + hvem, hva, hvor, når + kontaktinfo - Ring på forhånd! Leserinnlegg - Tittel som vekker interesse - Kortfattet, poengtert, personlig, argumenterende - Klart budskap, gjerne en oppfordring til slutt Har du kontakter? Bruk dem!  Pressemelding: Vi har ferdiglaget pressemeldinger til bruk både før og etter aksjonen. Disse finner du på våre nettsider. Men lag gjerne din egen vri. Det er positivt om du klarer å lage en lokal vri med fokus på lokalt engasjement samtidig som du beholder toppbudskapet fra Kirkens Nødhjelp. Lag en tittel som fenger, og skriv kort om hva saken gjelder. I tillegg er det svært viktig at du fører opp telefonnummer, gjerne også e-post, på den/de som journalisten kan kontakte. Info om tid og sted er også essensielt. Utkast finnes på nettet her: Leserinnlegg: Tittel som vekker interesse, Kort, Personlig, Argumenterende, Klart budskap, lag gjerne en oppfordring til slutt, for eksempel Støtt opp om Kirkens Nødhjelp-aksjonen 2010! (Eller liknende) ”Innsalg”: Lokale medier jakter på ”den gode historien” i lokalmiljøet. De blir sannsynligvis glad for å få et tips av deg til noe de kan lage sak på, for eksempel et stunt, en lokal ildsjel, en lokal aktivitet eller liknende.

8 HVORDAN gjør jeg det? forts…
Innsalg av lokale aktiviteter, konfirmantopplegg, ildsjeler, stunts etc. - Ring og/eller lag pressemelding om saken Tenk bildemuligheter Tren til intervju – tenk ut hva du/dere vil få fram Faksimilen til høyre er fra Vikebladet Vestposten. Hva tror dere er viktige grunner til at journalisten laget en sak om dette? (Svar: Gode bildemuligheter med telt, lokal forankring – dette handler om ungdommer i bygda, noe uvanlig/kuriøst: de har bygd en slum-by)…. For øvrig: Regionskonsulent Bente Hjertenæs er intervjuet. Legg merke til at bildene er kreditert til Kirkens Nødhjelp. Her har DK eller RK selv tatt bilder og sendt inn. Dette var viktig for å få saken på trykk, ettersom bildene her er så gode! Artikkelen i Vikebladet Vestposten er bare ett av MANGE flotte eksempler lokaloppslag i fjor! I 2010 ønsker vi å jobbe for å få ENDA flere oppslag i lokale medier!

9 Stunt: Hva er det? Hvorfor lage stunt?
Hva er et stunt? La forsamlingen komme med innspill! (aksjon, visuelt, happening, samle folk, for eksempel overlevere noe, invitere kjendiser/politikere, gjerne plakater, sang, utkledning, noe uvanlig/overraskende….) Hvorfor? La forsamlingen komme med innspill! Hovedsaken er at man her både oppnår lokal synlighet der aksjonen gjennomføres, for eksempel på torget i byen, + at man kan få mediesynlighet. Bildene: I år er flaskepost et viktig element i den politiske kampanjen… Her ser dere bilder fra et stunt som Changemaker hadde for noen år siden. Og her kan vi kanskje hente inspirasjon til liknende stunt?!? Pressen har svært dårlig hukommelse, så det vil ikke være noe problem å ”resirkulere” et slikt stunt. Heller ikke noe problem å gjennomføre samme stunt i flere regioner! (Jeg kan love dere at de som leser Fædrelandsvennen ikke har anelse om hva Bergens Tidende skriver om!) I dette stuntet var temaet en Stillehavsøy som er i ferd med å drukne – i et hav av flaskepost. Med seg på aksjonen hadde man Sonja Dahl (på bildet til venstre). Hennes mor er fra Stillehavsøya Tuvalu som er i ferd med å drukne i havet. Hun er svært god til å danse, og bidro med Stillehavsdans. Stuntet fikk svært god pressedekning. Vis gjerne filmsnutt fra fjorårets husflyttingsaksjon på Karl Johan! Dette er i stor skala. Og vi fikk en rekke oppslag, for eksempel på God Morgen Norge og i NRK Morgennytt. Lokalt kan man gjøre slike stunt i mindre skala.

10 Stunt-eksempler Flaskepost-øy Brødaksjonen
Konfirmanter som tagget prestens bil Ungdommer som vasket biler i lyskryss Dansegalla Andre ideer/eksempler? Prøv å få forsamlingen med på en idédugnad her. Noter gjerne ned alle gode ideer!

11 Å lykkes med et lokalstunt
Helhetlig konsept: Aviser vil ha bilder, radio vil ha lyd, tv vil ha action Tydelig/utfordrende budskap Lokal forankring: Lokale politikere? Lokale ungdommer? Lokal aksjonsleder? Gjerne kjente personligheter! Praktisk gjennomføring: Standtillatelse, utstyr og organisering Timing: Tett opptil aksjonsdato – folk har dårlig hukommelse Helhetlig konsept: Viktig at et stunt er VISUELT. Stort. Fysisk. (Eks i fjor flyttet vi et dukkehus nedover Karl Johan – og kom på Frokost-tv). For å komme på radio, er det ofte et pluss med illustrerende lyd av noe slag. Hva er lyden av naturkatastrofer? For eksempel storm? Eller det kan være en sang om klimaendringer…. Tv vil gjerne ha action av noe slag. At det skjer noe, for eksempel noen som danser, overrekker noe eller liknende. Budskapet er viktig! Ofte slår det an å utfordre noen i media. For eksempel kan man utfordre lokale politikere. Lokal forankring er viktig for å nå inn i lokale medier. Bruk gjerne kjente lokale personer, eller lokale konfirmanter/ungdommer, evt lokal aksjonsleder, lokale politikere. Dette er viktig for å lage en link mellom det globale/mennesker i fattige land og folk her hjemme.

12 Disse ressursene finner du på nettet
Utkast til pressemeldinger (til bruk før OG etter aksjon) Utkast til leserinnlegg Menighetsblad-artikler, bilder og logo Radiojingle (kommer) Annonser til nettsider og papiraviser Plakater Tips til stunts og arrangementer for å skape synlighet

13 Vi står til din disposisjon!
Sindre Stranden Tollefsen Seksjonsleder Tlf: E-post: Cathrine Bøe Gjesti Tlf: E-post: Agder og Telemark Arne Grieg Riisnæs Tlf: E-post: Hedmark og Oppland + Nordland, Troms og Finnmark Bjarte Lien Tlf: E-post: Vestfold og Buskerud + Oslo, Asker og Bærum Henriette Bjerke Tlf: Trøndelag Jorunn Strand Askeland Tlf: E-post: Rogaland + Akershus og Østfold Dette er siste side i presentasjonen på de regionale samlingene Kristoffer Sævre Tlf: E-post: Hordaland og Sogn og Fjordane + Møre og Romsdal

14 De følgende slide-ene inneholder flere tips til hvordan du kan oppnå synlighet i lokale medier (presenteres ikke på regionsvis samling) Denne siden og de påfølgende skal ikke bruke i de regionale samlingene, men er inkludert slik at de som printer ut presentasjonen i etterkant av seminaret kan få med seg disse ekstra tipsene.

15 Intervju om Kirkens Nødhjelp-aksjonen
Skal alltid sies: Naturkatastrofer rammer alltid fattige hardest. Klimaendringene fører til mer flom, tørke og ekstremvær i fremtiden. Vår innsats gjennom Kirkens Nødhjelp-aksjonen 23. mars kan redde liv neste gang katastrofen rammer. Annet: Innsamlede penger gir oss fleksibilitet til å starte arbeid og være raske når behov dukker opp. … Pengene vi samler inn gjør oss fleksible til å sette inn nødhjelp raskt når katastrofen rammer….

16 Pressemelding og innsalg
Ring først, vær selger, si det enkelt Send e-post med pressemelding HVEM? HVA? HVOR? HVORFOR? NÅR? KONTAKTINFORMASJON Én sak = én pressemelding Husk alltid en god overskrift! Vær konkret og kort – to the point. Tenk som en selger. Hvordan kan du overbevise journalisten om at dette er interessant for ham/henne? Det er lurt å følge opp en telefonhenvendelse med en mail der du noterer ned viktig info om tid og sted og hva saken gjelder (gjerne med en pressemelding også). Tittelen er viktig, den bør vekke interesse.

17 Leserinnlegg Tittel som vekker interesse Kort Personlig Argumenterende
Klart budskap Leserinnlegget bør ha en god tittel som vekker interesse. Det bør ikke være for langt. Kontakt gjerne redaksjonen før du går i gang med skrivingen for å finne ut hvilken lengde de ønsker. Husk å lage en personlig vri, gjerne også med et lokalt blikk. Presenter argumentene dine og avslutt med en oppfordring til slutt. For eksempel ”Støtt opp om Kirkens Nødhjelp-aksjonen”.

18 Å bli intervjuet Forbered 2-3 poenger du ønsker å få fram
Hva Kirkens Nødhjelp gjør Hvordan folk kan bidra En god, personlig historie …du kan få uventede spørsmål. Forbered deg på dette også! Intervjuobjekter: Deg selv, konfirmanter, bøssebærere, deltakere i lokale aktiviteter Det er lurt å være forberedt når du skal bli intervjuet. Tenk nøye gjennom hva du ønsker å få fram, øv gjerne inn et par setninger som kan passe i flere sammenhenger. Det er lov å bruke huskelapp, også på tv og radio. Dersom det er intervju til avis/nettavis, kan du be om å få sitatsjekk, dvs at journalisten lar deg få lese gjennom sitatene før de trykkes. Da kan du endre faktiske feil eller misforståelser. Tenk ut hvem som kan være gode interjvuobjekter.

19 Nyhetskriterier: Hva gjør en nyhet til en nyhet?
Kort Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Aktuelt Konflikt/kuriøst I lokale medier er det særlig den lokale vinklingen som er viktig, for eksempel en lokal aktivitet, person eller liknende. Saken bør være vesentlig for de som bruker mediet, og de bør kunne kjenne seg igjen (identifisere seg) med noen av personene i saken. Sensasjoner regnes ofte som nyheter, det samme gjelder aktuelle saker. Saker som inneholder et konfliktelement slår gjerne an i pressen. Og ikke minst kuriøse saker passer fint i lokale medier. Har for eksempel noen i lokalmiljøet gjort noe kuriøst/annerledes/oppsiktsvekkende for å samle inn penger til Kirkens Nødhjelp-aksjonen?


Laste ned ppt "Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google