Laste ned presentasjonen
1
Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk
EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver Hørsel NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal
2
Hvilke behov innenfor telefoni skal
”Ånden i lampen” oppfylle?
3
Retningslinjer for stønad til telefonihjelpemidler
9. Januar 2004 Retningslinjene i forhold til å kunne gi stønad til telefoner for hørselshemmede er at de må være spesial(om)bygde telefoner og/eller individuelt tilpasset ekstrautstyr som er nødvendig for å kunne benytte telefonen. Vi kan ikke gi stønad til telefoner som er å få kjøpt på det åpne marked som dermed regnes som brunevarer. Ved vurderingen skal det tas utgangspunkt i om brukeren kan benytte en butikkjøpt telefon, eventuelt etter ombygging eller ved hjelp av individuelt tilpasset ekstrautstyr som da kan dekkes av NAV.
4
Hvilke hjelpemidler finnes i forhold til telefoni?
5
Har brukeren høreapparat?
Halsslynge? FM-sender m/bluetooth? Trådløs telefon? Systemtelefon? Hva må vi vite for at brukeren skal få rett hjelp? Nummervisning? Bluetooth? Streamer? ISDN? Flere som skal benytte telefonen? IP? Telekroker? Telespole i høreapparat? Gjelder det mobiltelefon?
6
Sjekklistens første del:
Har brukeren høreapparat (HA)? Nei q Ja q 9 Foretrekker brukeren å høre i telefonen: Uten høreapparat? (Tar det av/bruker det ikke) q Med høreapparat på ”T”? q Med høreapparat på ”M”? q Har tilleggsutstyr m/tilkoblingsmuligheter som ønskes benyttet? q 9 Type:____________________________ (for eksempel streamer/FM-utstyr) SJEKKLISTE
7
Sjekklistens andre del:
Hva trenger brukeren hjelp til å høre? Mobiltelefon : Har/vil benytte bluetooth-løsning q Har ikke/ønsker ikke benytte bluetooth-løsning q 9 Type mob.tlf. (f.eks. Nokia 5800): ____________________
8
Sjekklistens andre del forts.
Fasttelefon-abonnement: Analog linje? (”vanlig”) q IP-/bredbåndslinje? 9 Kan det benyttes analog telefon? q Må det være spesialapparat for IP-telefoni? q Evt. leverandør av IP-abonnement? ____________ ISDN-linje? q Systemtelefon? (koblet opp mot et sentralbord) q - ofte tilfelle i arbeidsplassaker Stasjonær telefon? q Trådløs telefon? q
9
Sjekklisten vil bli lagt ut på nav.no
Under ”lokale skjemaer” på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal’s sider
10
Takk for meg!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.