Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk
EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver Hørsel NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal

2 Hvilke behov innenfor telefoni skal
”Ånden i lampen” oppfylle?

3 Retningslinjer for stønad til telefonihjelpemidler
9. Januar 2004 Retningslinjene i forhold til å kunne gi stønad til telefoner for hørselshemmede er at de må være spesial(om)bygde telefoner og/eller individuelt tilpasset ekstrautstyr som er nødvendig for å kunne benytte telefonen. Vi kan ikke gi stønad til telefoner som er å få kjøpt på det åpne marked som dermed regnes som brunevarer. Ved vurderingen skal det tas utgangspunkt i om brukeren kan benytte en butikkjøpt telefon, eventuelt etter ombygging eller ved hjelp av individuelt tilpasset ekstrautstyr som da kan dekkes av NAV.

4 Hvilke hjelpemidler finnes i forhold til telefoni?

5 Har brukeren høreapparat?
Halsslynge? FM-sender m/bluetooth? Trådløs telefon? Systemtelefon? Hva må vi vite for at brukeren skal få rett hjelp? Nummervisning? Bluetooth? Streamer? ISDN? Flere som skal benytte telefonen? IP? Telekroker? Telespole i høreapparat? Gjelder det mobiltelefon?

6 Sjekklistens første del:
Har brukeren høreapparat (HA)? Nei q Ja q 9 Foretrekker brukeren å høre i telefonen: Uten høreapparat? (Tar det av/bruker det ikke) q Med høreapparat på ”T”? q Med høreapparat på ”M”? q Har tilleggsutstyr m/tilkoblingsmuligheter som ønskes benyttet? q 9 Type:____________________________ (for eksempel streamer/FM-utstyr) SJEKKLISTE 

7 Sjekklistens andre del:
Hva trenger brukeren hjelp til å høre? Mobiltelefon : Har/vil benytte bluetooth-løsning q Har ikke/ønsker ikke benytte bluetooth-løsning q 9 Type mob.tlf. (f.eks. Nokia 5800): ____________________

8 Sjekklistens andre del forts.
Fasttelefon-abonnement: Analog linje? (”vanlig”) q IP-/bredbåndslinje? 9 Kan det benyttes analog telefon? q Må det være spesialapparat for IP-telefoni? q Evt. leverandør av IP-abonnement? ____________ ISDN-linje? q Systemtelefon? (koblet opp mot et sentralbord) q - ofte tilfelle i arbeidsplassaker Stasjonær telefon? q Trådløs telefon? q

9 Sjekklisten vil bli lagt ut på nav.no
Under ”lokale skjemaer” på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal’s sider

10 Takk for meg!


Laste ned ppt "Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google