Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArnfinn Ellingsen Endret for 9 år siden
1
Noen tanker om Hamarregionens muligheter og utfordringer
HRU’s årsmøte 23. april 2007 Svein E. Skorstad SES Consulting AS
2
Erfaringsgrunnlag fra
Nasjonal, regional, lokal Nasjonal, regional, lokal Nordisk, nasjonal, regional, lokal Nordisk, nasjonal, regional, lokal SES Consulting AS
3
Forutsetninger for næringsvirksomhet
Råstoff; Moelven/NOPO/Gilde Teknologi; Moelven/NOPO Logistikk; Moelven, NOPO, Gilde Kunnskap; Moelven, NOPO, Gilde Miljø/Tradisjon/Erfaring; Gilde, NOPO, Moelven Naturen; Opplevelser, OL Befolkningsbasert; Coop Evne til å forutse fremtidige behov SES Consulting AS
4
Hva skaper gode og livskraftige bedrifter med trygge arbeidsplasser?
God forretningside Gode rammebetingelser Fokus på kjernevirksomhet God styring og kontroll med økonomien Enige eiere Behov i markedet for varen/tjenesten Nødvendig endringsvillighet SES Consulting AS
5
3 viktige forutsetninger for å lykkes langsiktig
God fagkompetanse Kostnadseffektiv; minst på høyde med konkurrentene Sterkt varemerke SES Consulting AS
6
Kombinasjonen sentral samordning lokal konkurransekraft
Oppnå stordriftsfordeler Dele baklandskostnader Lettere for å tiltrekke seg nødvendig spesialistkompetanse Dele beste praksis-erfaringer Kunne markedsføres under felles varemerke Koster for mye for den enkelte mindre bedrift Kan i fellesskap levere et konkurransekraftig sortiment SES Consulting AS
7
Spesialisering dvs best på noe kontra å satse bredt og være bra på mye
Gilde Hed-Opp slakting/skjæring - foredling på råvareoppstrøm Terina, Gilde Spekematproduksjon Tynset Hoff Norske Potetindustrier Brumundal-potetmel og glykose Moelven Mjøsbruket - ordreproduksjon trelast Moelven Byggmodul – god gammel ide i modernisert utgave SES Consulting AS
8
Hva er Hamarregionen gode på?
SES Consulting AS
9
Lokaliseringskvotient for jordbruk
Lokaliseringskvotient for skogbruk Lokaliseringskvotient for jordbruk SES Consulting AS
10
Lokaliseringskvotient for næringsmiddelindustri
trelast- og trevareindustri SES Consulting AS
11
Lokaliseringskvotient for forretningsmessig tjenesteyting
Lokaliseringskvotient for transportmiddelindustri Lokaliseringskvotient for forretningsmessig tjenesteyting SES Consulting AS
12
Lokaliseringskvotient for privat tjenesteyting
SES Consulting AS
13
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Mjøsa som attraksjon Sea Side Masi 8-meterplanet Jernbanen Hamarregionen bør kunne innta innlands-Norges posisjon som sommerferiested jfr Piteå i Sverige SES Consulting AS
14
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Rorbu med hotel innenfor som f. eks i Svolvær Godt egnet for stor variasjon mellom ”flo og fjære” Servering i hotel og på kai Tilpasset innlandets arkitektur La folket komme nærmere Mjøsa og ta den i bruk komersielt SES Consulting AS
15
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Veistriden Behovet for forbedringer for -Næringslivet og logistikkostnadene -Folket som bor her -Redusere antallet ulykker -Miljøet SES Consulting AS
16
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Kampen mellom sykehusene i regionen For små enheter Redusert evne til å tiltrekke seg/holde på nødvendig kompetanse Når alle skal gjøre alt, mister regionen oppgaven Spesialisere seg/dele på arbeidsoppgavene I tillegg almenpraktiserende Satse på opplæring innen sykehussektoren SES Consulting AS
17
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Transport tilpasset framtidas miljøkrav Hagen Transport Hamar LITRA Lillehammer Bekkevoll Transport Elverum LRN Transport, Gjøvik Toten Transport, Raufoss Jernbanen SES Consulting AS
18
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Knoppskyting ut fra kompetansen Norsk Tipping har bl.a. om nettsalg SES Consulting AS
19
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Knoppskyting ut fra kompetansen Eidsiva Energi og Moelven Industrier har på bioenergi SES Consulting AS
20
Hva bør Hamarregionen bli bedre på på?
Utdanning med bakgrunn i de naturlige forutsetningene som regionen har Skog Bioenergi Miljø Helsesektoren Næringsmiddler SES Consulting AS
21
Hva bør Hamarregionen bli bedre på?
Slutte å krangle lokalt Finne bedre arbeidsdelinger innen regionen Lære seg å gi noe for å få på andre områder Tenke mer langsiktig La de som vil satse offensivt få mulighetene SES Consulting AS
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.