Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring

2 Litt om meg… Førsteamanuensis på BI Siviløkonom MSc
PhD i industriell markedsføring fra Manchester Business School Forsker på relasjoner og nettverk i sjømatnæringen Norsk laks i Japan Sild og makrell i Russland, Tyskland, Polen og Japan

3

4

5 Tsukiji år 2012

6 Tsukiji år 1700

7 Tsukiji Layout

8

9 Tsukiji – noen nøkkeltall
Regnes som verdens største fiskemarked 450 fiske-/sjømatslag omsettes daglig Håndterer 15% av Japans totale behov for fersk og frossen fisk mennesker arbeider på Tsukiji 7 autoriserte primær-grossister (98 totalt i Japan) 900 sekundær-grossister (3800 i Japan) kjøpere (tradere, kjøpere, detaljister, restauranter, konsumenter) Bestor (2004)

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32 Hvorfor denne organiseringen?
Markedet omstrukturert på 50-tallet Tradisjonelt opptatt av kvalitet og ferskhet Japanerne spiser mange små retter - eks. sushi Små leiligheter – ikke kjøleskap Kvinner hjemme – god tid til å handle Mange små butikker (5 største har kun 20% markedsandel)

33 Hvordan havner fisken dit?
Exporter Japanese importer/trader Freight Wholesaler at fishmarket Second wholesaler/distributor Processor Retail Restaurant

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47 Hva skjer nå? Etablert struktur sees på som tungvint
Hindrer sporbarhet Mange mellomledd øker kostnadene Vestlige spisevaner Flere kvinner i arbeid Kjedekonsentrasjon og maktforskyvning

48 Nye distribusjonsformer
Exporter Japanese importer/ wholesaler/ processor Airline Processor Retail Restaurant Storage

49

50

51 51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62 Dette medfører Press på mellomledd fra to kanter
Tsukiji vurderer (fremdeles) å flytte Ulike distribusjonsnettverk medfører ulik markedsadgang Hvor endringsvillig er markedet egentlig? Markedet gjenspeiler kulturen!

63

64 Et kulturmøte ”Tungvint system” ”Vi ser etter mer profitable markeder”
”Mønster etter vestlig distribusjon” ”Dere forstår ikke den japanske kulturen” ”Dere er illojale” ”Effektivt for japanske forhold”

65

66 Vil du vite mer?

67

68 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google