Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Har RiksTV endret tv-markedet i Norge?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Har RiksTV endret tv-markedet i Norge?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Har RiksTV endret tv-markedet i Norge?
Samferdselsdepartementets presseseminar Trondheim, 24. og 25. april Espen Thorsby Adm.dir i RiksTV

2 Agenda Hvor vellykket har teknologiskiftet vært så langt?
Hva slags betydning har RiksTV hatt for konkurransen i tv-markedet? Hvordan skal RiksTV klare å være konkurransedyktig på sikt? / 2

3 Erfaringer fra analog slukking i Rogaland
/ 3

4 Slukking i Rogaland var ny verdensrekord
Rogalendingene fikk bare et halvt år på seg fra lansering av digitalt bakkenett til slukking av det analoge nettet Dette skapte behov for massive informasjonstiltak fra Norges televisjon, RiksTV, NRK, TV 2, Medietilsynet og en rekke andre Informasjonen nådde fram. Kunnskapen om overgangen blant antennebrukere i Rogaland ble målt til hele 97 prosent Rogalendingene handlet i tide. Det oppsto aldri køer eller panikk Fasit er at dette gikk over all forventning - og mye bedre enn ved første analoge slukking i Sverige Det ble nesten ikke svarte skjermer i Rogaland / 4

5 Selv forbrukermyndighetene gir ros i etterkant
”– Jeg kan faktisk ikke se at vi har fått en eneste henvendelse” Bjørn Erik Thon, forbrukerombud / 5

6 Svært få hadde behov for hjelp
Det var rikelig med mottakere tilgjengelig hos våre 70 forhandlere i Rogaland Under 1 prosent av våre kunder har bestilt installasjonshjelp Det var nesten ikke økning i antall henvendelser til informasjonstelefonen eller vårt kundesenter i forbindelse med analog slukking NRK og TV 2 fikk nesten ingen henvendelser Det store flertallet handlet i god tid / 6

7 Mediene utropte RiksTV til vinner
/ 7

8 Fasit for Rogaland Antall husstander i Rogaland som bare bruker vanlig antenne * RiksTV-kunder i Rogaland til nå: * Kilde: SSB statistikkbank 2007 og Gallup multimediaundersøkelse, ca intervjuer / 8

9 RiksTV har skapt økt konkurranse og valgfrihet
/ 9

10 RiksTV har så langt vært en suksess
7 måneder kunder / 10

11 Tilgjengelighet er en viktig grunn til vår suksess
RiksTV er trådløst og tilgjengelig nesten over alt 98 prosent av husstandene 87 prosent av hyttene Hele kysten Nesten alle campingplasser Vi har mer enn 900 forhandlere over hele landet Alle de store elektronikk-kjedene Frittstående forhandlere Vi dekker allerede mer enn 80 prosent av landets husstander. I høst er utbyggingen ferdig i hele landet / 11

12 Dessuten har vi truffet godt med kanaltilbudet
/ 12

13 Vi gir også forbrukerne flere valg på utstyrssiden
Det er etablert en godkjenningsordning for å sikre forbrukerne utstyr som fungerer Alt godkjent utstyr er klart for HDTV Det er allerede mye utstyr å velge mellom: 5 basismottakere fra Sagem, Grundig, Thomsen og Triax 9 flatskjermer med innebygd mottaker (IDTV) fra Sony En mottaker for digital tekst-tv fra Grundig Flere produsenter har nå mottakere og IDTV inne til godkjenning Den første PVR-mottakeren kommer i løpet av våren RiksTV jobber med løsninger for mediesenter-pc / 13

14 RiksTV har bidratt til et vesentlig endret tv-markedet
Viasat og Canal Digital har ”byttet” kanaler Viasat og Canal Digital har lansert nye, mindre tv-pakker til lavere pris og lagt til flere nye HD kanaler Flere nye norske kanaler er etablert på grunn av det digitale bakkenettet Tv-distribusjon har fått betydelig medieoppmerksomhet, med mye forbrukerjournalistikk om tilbudene folk nå kan velge mellom Den store vinneren er tv-seerne! / 14

15 Konkurransen har aldri fungert bedre
/ 15

16 Konkurransen har aldri fungert bedre
/ 16

17 Før RiksTV ble lansert var det….
Mindre konkurranse Mindre valgfrihet Større kanalpakker Høyere priser Lite produktutvikling og innovasjon Flere eksklusivitetsavtaler Det er viktig for markedet at RiksTV er konkurransedyktig / 17

18 Vår konkurranse- kraft i fremtiden
/ 18

19 Vil vi klare å være konkurransekraftige i fremtiden?
Mye avhenger av oss selv, men vi er også veldig avhengig av myndighetene Vi trenger mer kapasitet for å opprettholde tilbudet og få plass til nye nisjekanaler og HDTV Antall kanaler eks. NRK-kanalene / 19

20 Get gjør narr av kapasiteten vår
Illustrasjon fra Gets presentasjon på deres presse-konferanse 06. mars 2008 / 20

21 Et HD skrekkscenario I dag har vi bare kanaler i standarddefinisjon (SD) / 21

22 Et HD skrekkscenario Skulle de største norske kanalene blitt sendt i HD-kvalitet i det digitale bakkenettet nå… / 22

23 Et HD skrekkscenario …så måtte vi samtidig tatt ut 10 vanlige kanaler
Da hadde vi vært out of business / 23

24 Det er heldigvis ikke så helsvart
Både bakkenettet og alt RiksTV godkjent mottaksutstyr er klart for HDTV. NRK skal teste HD-sendinger i bakkenettet allerede i august. Da skal åpningssermonien fra OL i Beijing sendes i HD Det tar fortsatt flere år før de største tv-kanalene i Norge går over til HD-sendinger. Vi tror HDTV først kommer for fullt i Det skjer en utvikling på komprimeringsstandard som gjør at det blir plass til mer innhold i bakkenettet etter hvert Uansett, HDTV på mer enn NRK vil kreve at RiksTV får mer kapasitet! / 24

25 Hvor mye kapasitet skal RiksTV få? (det avhenger av myndighetene)
NTV disponerer etter konsesjonen fem riksdekkende signalpakker for fjernsyn. Tre av disse er allerede i bruk, de siste to (signalpakke 4 og 5) tas i bruk i 2010 NRK og TV 2 skal disponere hver sin signalpakke etter I tillegg er NTV i konsesjonen forpliktet til å tilby kapasitet til en ny operatør fra 2010 Konsesjonen sier ikke noe om hvor mye kapasitet den nye aktøren skal få PT innfortolker imidlertid at den nye aktøren må kunne konkurrere med hele RiksTVs innholdstilbud; ”For å tiltrekke seg abonnenter i konkurranse med RiksTV, legger PT til grunn at en ny betal-TV-aktør som et minimum må kunne tilby en grunnpakke tilsvarende Rikspakken, og eventuelt en plusspakke” Deles kapasiteten slik PT legger opp til må sannsynligvis RiksTV redusere sitt tilbud og kan ikke forbedre det med flere nisjekanaler og HDTV slik konkurransen vil kreve RiksTV vil også få mindre handlingsrom og vil i mindre grad kunne bidra med innovasjon og produktforbedringer til forbrukernes beste Den nye aktøren vil være like hemmet som RiksTV, hvis den ikke også disponerer en annen plattform……. / 25

26 Konkurransen mellom plattformene er det viktigste
Konsekvensen er derfor at vi med denne modellen sannsynligvis får to aktører på bakkenettet som ikke vil være konkurransedyktige Det er uheldig for plattformen og for de forbrukerne som er knyttet til den I tillegg reduseres konkurransen i markedet Dette mener vi ikke er i tråd med formålet med konsesjonen, som blant annet var å øke konkurransen i TV-markedet. Vi mener derfor PT tolker konsesjonen feil på dette punktet Bakkenettet er ikke et eget marked. Vi konkurrerer ”head on” med både satellitt og kabel Det har våre første 7 måneder i markedet klart bevist Det er derfor ikke konkurransen i bakkenettet som er viktig for forbrukerne, men konkurransen mellom bakkenettet og de andre plattformene. Skal en få slik konkurranse må operatørene i bakkenettet ha nok kapasitet. Det får de ikke med PTs modell. Besluttes det å dele kapasiteten slik PT legger opp til, må hele den digitale dividenden tildeles de to bakkenettoperatørene hvis konkurransen i markedet skal opprettholdes. Da går hele dividenden til TV formål, noe som kanskje heller ikke er ønskelig / 26

27 Oppsummering Etableringen av RiksTV har allerede styrket konkurransen betydelig til fordel for forbrukerne For at disse fordelene skal opprettholdes, må bakkenettet være konkurransedyktig på sikt RiksTV må sikres tilgang til tilstrekkelig kapasitet i bakkenettet for fortsatt å være en levedyktig konkurrent til de andre distribusjonsplattformene RiksTV er utsatt for sterk konkurranse. Håndhevelsen av konsesjonsvilkårene, må ta hensyn til dette. Myndighetene må være mer opptatt av konkurranse i tv-markedet enn konkurranse innenfor bakkenettet Overgangen til HD og krav om flere nisjekanaler gjør kapasitetsspørsmålet enda mer kritisk / 27


Laste ned ppt "Har RiksTV endret tv-markedet i Norge?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google