Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJohannes Halvorsen Endret for 9 år siden
1
Fra industrisamfunnets enhetsskole til det digitale nettsamfunnets personlige læringsnettverk
Professor dr.polit. Arne Krokan NTNU del.icio.us/arnek twitter: arnek tlf blogg: arnek.wordpress.com
3
intro
6
Organisasjoner er barn av sin tid skolen ble til i jordbrukssamfunnet
7
Skolens første år Omgangsskole 7-15 år Oppdra til god kristne
Leste kristne tekster Uavhengige enheter Cristian 6. påla alle barn å gå på skole allerede ved forordninger om skole i 1739 Første ”skolelov” 1827 var fagene skriving, matematikk og sang 1889 folkeskolene
8
Klasserom 1905 morfar
9
1960 Slik organiserte vi læreprosessene
10
Klasserom 2007 Barna mine Fryser mer
Blaserte i forhold til å bli fotografert Læreprosessen er den samme
11
School furniture is not designed for learning, it is designed for obedience.
Steven Heppel
12
Skolen i industrisamfunnet
Enhetsskole Sentrale læreplaner Nasjonale eksamener Aldersdelte klasser Like klasserom Lærersentrisk Hierarki 7-årig skoleplikt Mål: Utdanne for industrisamfunnet
13
Viktigste læringsteknologi
14
Den viktigste ressursen
15
Boka som kilde til kunnskap
16
Utdannet til
17
Vi lagde en mal og brukte denne på hele skolen
Noen få unntak = privatskoler
18
Universitetet er det samme
2 timer forelesning og 2 timer øvingsoppgaver .. Like mange timer i alle fag
19
Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no
20
Hva er likheten mellom anda og VGS?
21
Forestillinger om framtid og om teknologi
Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
23
The fun they had Isac Asimov Novelle
24
Fra Asimov ”The fun they had”
Margie went into the classroom. It was right next to her bedroom, and the mechanical teacher was on and waiting for her. It was always on at the same time every day except Saturday and Sunday, because her mother said little girls learned better if they learned at regular hours. Forestillingen om læreren Om læringssituasjonen Lærersentrert læresituasjon
25
Fra Asimov ”The fun they had”
The part Margie hated the most was the slot where she had to put homework and test papers. She always had to write them out in a punch code they made her learn when she was six years old, and the mechanical teacher calculated the mark in no time. Samhandler med maskinen på maskinens premisser
26
Fra Asimov ”The fun they had”
They turned the pages, which were yellow and crinkly... and then, when they turned back to the page before, it had the same words on it... "Gee," said Tommy. "What a waste. When you're through with the book, you just throw it away, I guess. Our television screen must have had a million books on it and its good for plenty more. I wouldn't throw it away. Tenker seg tjenester ut fra den tidens teknologier TV-bok
28
Hva er historien ? Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
29
Har flyttet oss fra industri- til digitalt nettsamfunn, MEN:
Vanene endres sakte Arbeidsprosesser består Organisasjoner består Fysisk infrastruktur endres lite Hus, skoler, transport Kultur er vanskelig å forandre Vi vokste opp i industrisamfunnet Industrisamfunnets logikk og verdier Mer, større, raskere Produksjonen i samfunnet er endret Men verdiene består Ideene består
30
Digitalisering handler om å forstå prosesser
Digitalisering av tjenester Om å forstå arbeidsprosessene VANSKELIG
32
Fysiske ting er forskjellige fra BITS
Avis vs nett CD vs Spotify Kart vs GPS Økonomien er forskjellig Creative commons Bilde fra flickr
33
Hvordan kjøper du sykkel?
35
Bok forside
36
Hvordan forstå læring som prosess
Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
37
De fleste er kjent med 3 teorier
Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
38
Atferdsteori Black Box
39
Pavlov Skinner Atferdsterapi Klikkpedagogikk
41
Dette fungerer godt På noen typer kunnskap Lekse: skriv 5 faktasetninger om Elverum Belønning: unngå straff = anmerkning = negativ forsterkning
42
Cognitive teorier Forstå sammenhenger Piaget med flere
Utvikling i stadier
43
Visualisere sammenhengenger
44
Kan være kompliserte
45
It`s complicated Og enda mer komplekse …….
46
Eller elegante forenklinger
Viser sammenhenger og det store mentale bildet
47
konstruktivistiske teorier
Sosial- konstruktivistiske teorier Samfunnskonstruert
48
Arv eller miljø Eller HVILKET miljø
49
Læring via sosial samhandling
Bygge nye mentale modeller
50
Utvikler en felles forståelse gjennom sosial interaksjon
51
Læringspyramiden understøtter dette
52
http://www. elearningfuture
53
Knapphet Bilde hentet fra Biip.no
54
Knapphet på Kunnskap Bøker Lærere - lærertid Andre veiledere
Andre hjelpemidler Tid Oppmerksomhet
55
Dette preger måten vi organiserer dagens læreprosesser på
Bilde hentet fra Biip.no
56
LMS er lukkede systemer bygd rundt klasseromsmetaforen
Bilde hentet fra Biip.no
57
Forestilling om at læreren skal finne gode læremidler og tilby elevene
Bilde hentet fra Biip.no
58
Forestilling om at læreren skal være den sentrale formidler
Bilde hentet fra Biip.no
59
Tradisjonell arbeidsdeling lærer – elev
Bilde hentet fra Biip.no
60
Fast arbeidstid -læring finner sted på skolen
61
Digitale klasserom ? En anakronisme Feil metafor
62
Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no
63
Fra knapphet til overflod
Bilde hentet fra Biip.no
64
Det er ikke lenge siden -en kunne leve godt av å kunne lese/skrive -en tjente gode penger på å eie medier Bilde hentet fra Biip.no
65
Internett
66
Alle kan lese/skrive publisere selv være sitt eget mediehus
Bilde hentet fra Biip.no
67
This is the true meaning of the internet
Don Tapscott Bilde hentet fra Biip.no
68
it’s not not about presenting content or managing knowledge
Bilde hentet fra Biip.no
69
it’s a new platform for communication and collaboration for building communities
Don Tapscott Bilde hentet fra Biip.no
70
http://www. thetechherald. com/article
72
Den dummeste generasjonen?
Spilleavhengighet Dårligere verbalkompetanse Dårligere arbeidsetikk Dårligere sosiale ferdigheter Mindre kunnskap Dårligere konsentrasjonsevne Dårligere evne til planlegging Marc Bauerline Namo Baron Niclas Carr Les mer
73
nettverket
74
Konnektivisme Samfunnskonstruert
75
George Siemens
76
Utvikling av personlige læringsnettverk
77
http://www. visual-mapping
78
Nye praksisformer
79
Åpne LMSene Anne Cathrine Gotaas Look 2 Sandvika
81
Et synlig læringsnettverk
”Jeg lenker altså er jeg”
82
En moderne kladdebok
83
Jeg lenker altså er jeg Bilde hentet fra Biip.no
84
Lenkito ergo sum Bilde hentet fra Biip.no
85
Ta godt i mot neste nyskaping
86
æLæring
87
Intelligent læresystem
Foreslår læringsobjekter Kartlegger læringsstil Kartlegger kunnskapsnivå Tester måloppnåelse Elevsentrisk
88
Nye medieteknologier Bilde hentet fra Biip.no
89
TV, radio og avis på en gang
90
15 år seinere
91
Bruker: Pass: 7dvb3j Qikker97473
92
Teamet opp med qik, så deltakerne kan streame direkte fra egen mobiltelefon også
93
Her er en av de største trusslene for bokbransjen?
Eller ikke så viktig?
94
Amazons forretningsmodell
Finnes i XL Sony med ny leser med samme forretningmodell
95
brukere på noen dager ....
96
Applikasjonen er utarbeidet for Gilde i samarbeid med DIST Norge og Carat Norge.
brukere på en uke
98
Hva betyr dette for skolen ?
Forandring På hvilken måte?
99
Ny teknologi skaper tre typer endringer
Endrede læremidler Endrede læreprosesser Endrede kommunika- sjonsprosesser Skjer ikke bare i skolen, men andre steder i samfunnet også Hvilke konsekvenser har dette fått for skolen ?
100
Er boka fremdeles viktigst?
Bilde hentet fra Biip.no
101
Digitaldusj Fra bokbad til
SOCIAL-LITES are all about discovery, as consumers become curators; actively broadcasting, remixing, compiling, commenting, sharing and recommending content, products, purchases, experiences to both their friends and wider audiences.
103
Hvordan vil dere lære Smoke on the water?
iphone applikasjoner
105
Stadig mer av læremidlene finnes i nettskyen
NDLA DIGILIB Youtube
106
Organiserer vi læreprosessen på samme måte som før?
Bilde hentet fra Biip.no
107
Læring gjennom relasjoner – nettverk.
Det er slik ungdom lærer dataspill Vil du lese hele artikkelen?
108
Forstår vi læreprosessen ut fra de nye forutsetningene?
Bilde hentet fra Biip.no
109
2 postulater Flere lærere og mer penger løser ikke skolens grunnleggende utfordringer Å stenge elevene ute fra de sosiale nettverkstjenestene løser heller ikke skolens utfordringer Men hva skal vi da gjøre?
110
Ja, ja – Det var vel slutt på ungkarslivet da
112
Hva slags behov for vil vi ha for
Alenearbeid Virtuelle arbeidsplasser - nettbasert Gruppebaserte oppgaver små/store Fellesopplevelser i større grupper Telepresence/virtuell virkelighet Hva vil talegrensesnitt kreve?
113
Aktuelle spørsmål Trenger vi skolen som arena for læring? Jfr Sugata Mitra Kan skolen fylle andre funksjoner i framtida? Samhandling skole – forvaltning – næring? Disruptive endringer?
114
Konklusjon Vanskelig å tenke seg fratidens læresituasjon
Intelligente læresystemer Elevsentriske læreprosesser Individuelle læringsstier Lærernes rolle endres Skolens organisering endres Krav til fysisk infrastruktur?
117
http://www. ntnu. no/c/document_library/get_file
118
Kan vi planlegge oss til suksess?
119
Og noen ganger skjønner vi ikke vitsen med det hele, men vil følger instruksen likevel.
120
Hvor mange svarte prikker er det?
Kontroll og oversikt vs selvorganisering
121
A
122
Takk for oppmerksomheten !
Takk for oppmerksomheten ! Professor Arne Krokan NTNU Arnek.wordpress.com twitter: arnek del.icio.us/arnek
123
Sjekk ressurser Sugata Mitra med prosjekter om læring uten skole. TED-foredrag.
126
Hva slags samfunn lever vi i?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.