Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Jeg er en av de kreativt ”gale”
Jeg er en av de kreativt ”gale”. Jeg er en kvinne som fikk diagnosen ADHD i en alder av 44 år. Jeg vil ikke stå fram. Ikke foreløpig. Men jeg går med et foster under bringen. Et foster jeg skal nære og føde og til sist stolt holde opp for hele verden… Når jeg er rede. Og når verden er klar til å ta imot, skal barnet skrike så det høres. Det skal hjelpe oss med å sortere. Sette alt i system. Den kreative galskapen. Kunstnersjelen. Tilbøyeligheten til avhengighet. Angst. Uro. Hyperaktivitet. Dette barnet heter ADHD.
2
Pernille Dysthe
3
En reddende rektor Jeg var en av de elevene man i dag vil si har «spesielle behov».
5
Dansken som rev norske skolevegger!
Frank Klinkby, Leksvik videregående skole
6
Skolen nedleggingstruet
Rektor Frank Klinkby, Leksvik Videregående: ”Rengjøringspersonalet er også en del av det pedagogiske personalet på en skole.” 2000: Skolen nedleggingstruet Helt avgjørende at alle måtte være med i prosessen: det hjelper ikke å lage nye strukturer hvis man ikke greier å bryte ned eller endre den gamle kulturen. viktig å unngå at det utvikler seg elitegrupper i omstillings-arbeidet, derfor måtte alle stå sammen om dette løftet. Forandringene i fornyelsesprosjektet skulle være gjennomgripende på tre hovedområder: den faglige og pedagogiske praksis organiseringen av personalet de fysiske forholdene i bygninger og klasserom. Alt måtte forandres. Samtidig. Nå rektor ved Malvik videregående skole
7
”Rev alle vegger vi kunne rive”
Revolusjonerende pedagogisk plattform utviklet, aldri vært gjort tilsvarende i Norge Stor fleksibilitet i studieplanenes sammensetning krever omfattende tverrfaglig samarbeid mellom lærerne - som er en forutsetning for at skolen skal utvikle seg som en lærende organisasjon Lærerne gav rektor disposisjonsrett over arbeidstiden Lærerne hadde arbeidsplasser sammen med elevene Flere elever, måtte utvide lokalene: Kjøpte fabrikkbygning Kjøpte restaurant for å drive restaurant- og matfagene Undervisning utenfor klasserommet Revolusjonerende pedagogisk plattform utviklet, aldri vært gjort tilsvarende i Norge Stor fleksibilitet i studieplanenes sammensetning krever omfattende tverrfaglig samarbeid mellom lærerne - som er en forutsetning for at skolen skal utvikle seg som en lærende organisasjon Lærerne gav rektor disposisjonsrett over arbeidstiden Lærerne hadde arbeidsplasser sammen med elevene Flere elever, måtte utvide lokalene: Kjøpte fabrikkbygning Kjøpte restaurant for å drive restaurant- og matfagene Undervisning utenfor klasserommet
8
Skapte netto tilflytting til Leksvik
2005: Demonstrasjonsskole Fra 2 til 7 linjer Doblet elevtallet Søkere fra hele landet Karakterene blant de beste i fylket, og skolen i øverste sjikt også på det nasjonale plan. 1 % dropout ”Vi ønsker så inderlig at våre elever skal lykkes.” 2005: Demonstrasjonsskole Fra 2 til 7 linjer Doblet elevtallet Søkere fra hele landet Karakterene er blant de beste i fylket, og skolen ligger i øverste sjikt også på det nasjonale plan. 1 % dropout ”Vi ønsker så inderlig at våre elever skal lykkes.”
9
HYPOTESE: GODE REKTORER = GODE SKOLER dårlige rektorer = dårlige skoler
10
Intervjuet rektorer ved:
Røyse Skole, Hole Gamlebyen Skole, Oslo Lyse Montressori, Oslo Løkeberg Ungdomskole, Bærum Ringstabekk Ungdomskole, Bærum Borge Ungdomskole, Fredrikstad Brusetkollen skole og ressurssenter, Asker Hemne Videregående, Kyrksæterøra Horten Videregående Ullern Videregående, Oslo Sandefjord Videregående Nå rektor ved Malvik videregående skole
11
Hvorfor har vi dårlige skoler?
for lite penger og ressurser dårlig lærerutdannelse dårlige lærerlønninger læreryrket lav status myndighetene pålegger lærere og skolene for mange krav og oppgaver for lite fokus på karakterer for mye fokus på karakterer åpne klasseromløse undervisningslokaler tradisjonelle lukkede klasseromsløsninger uengasjerte foreldre glasurgenerasjonens barn som mangler god oppdragelse, disiplin og/eller pliktfølelse etc etc Ringstadbeklk Bjørn Bolstad: hvorfor er det vi med åpne løsninger som må forsvare oss? Vi har også småklasser – men vi kan også ha store og åpne løsninger 2010 11
12
Leif Østli, Borge ungdomsskole
13
Solfrid Grøndahl, Røyse skole
14
Thomas Koefoed, Brusetkollen skole
15
Karin Eger, Gamlebyen skole
17
Erik Tidmann Jørgensen, Sandefjord videregående skole
18
Ole Ledahl, Hemne videregående skole
21
Bjørn Bolstad, Stabekk ungdomsskole
22
Christine Borge, Løkeberg skole
23
Pål Riis, Ullern videregående skole
24
Flere rektor-sitater Vi spurte foreldre, lærere og elever: Hva skal denne skolen være? – Pål Riis, Ullern vgs Rektors oppgave er å holde fokus på visjonen og fremtiden, - glem det leie her og nå, få tak i det gode i livet, se fremover. – Thomas Koefoed, Brusetkollen skole og ressurssenter Ingen barn våkner opp og tenker at ”I dag skal jeg sparke og slå” – Christine Borge, Løkeberg skole Vi utdanner færre halliker og langere nå enn før. – Leif Østli, Borge og Jordal skole De møter frustrasjoner som gjør at de må få dette utløpet Samler og involverer organisasjonen ut fra dens eget ståsted omkring felles visjon Om du selger biler, ny modell – den vil jeg ikke selge Kjemper fortsatt mot Refom 94, har ikke begynt å kjempe mot Kunnskapsløftet ennå 24
25
Flere rektor-sitater Lærerne kom i snitt åtte min. for sent til undervisningen. Det utgjør hele engelskundervisningen i løpet av et år. Og så snakker man om at det er for lite ressurser i skolen? - Leif Østli, Borge og Jordal skole Ingen motsetning mellom å tenke resultatorientert og tenke dannelse og omsorg for den enkelte. – Ole Lehdal, Hemne vgs Det finnes ikke mange nok gode ledere til alle norske skoler, rektor trenger støtte fra skoleeier. – Thomas Koefoed, Brusetkollen skole og ressurssenter 25
26
NINA OUSDAL – tjenesteleder i tre barnehager i Bærum
27
ROBERT ULLMANN – daglig leder
i stiftelsen Kanvas barnehager
28
Kanvas’ lederprogram
29
Sokrates: ? Utfordre din samtalepartner gjennom å stille spørsmål
All ny innsikt må komme innenfra ? Utfordre din samtalepartner gjennom å stille spørsmål
30
Hvordan kan jeg som leder motivere og begeistre hver enkelt av mine medarbeidere?
31
AMIGO skaper begeistring på jobben:
Anerkjennelse Mestring Inspirerende mål Glede og humor Oss: Vi-følelse og involvering Lett å huske – også en rødvin som heter Amigo
32
Formel: Se, bli sett, involvér!! 32 32
33
Begeistringsledelse:
Anerkjenn Observer SE Bekreft Tilgjengelighet Tilstedeværelse Tydelighet BLI SETT Begeistrings- leder Engasjer INVOLVER Motiver Inviter
34
”Riktig rektor” SER: Ansvarliggjør, ser og involverer lærerne
Observerer, følger opp og støtter den enkelte lærer Korrigerer uønsket adferd Den enkelte elevs læring er skolens kjernevirksomhet Fokus på å takle mangfoldet blant elevene BLIR SETT: Etablerer felles visjon: Svaret på hvorfor jeg går på jobb Fokuserer på resultater og utvikling hos lærere og elever INVOLVERER: Skaper inkluderende prosesser (lærere, foreldre, elever) Stimulerer til en lærende team-organisasjon Strukturer og systemer som hindrer privatpraktisering Involverer elevene i evalueringen av undervisningen (vgd) Skjermer lærerne for administrativt ”rask” som ikke har med undervisningen å gjøre Elevene på Hemne opplevde at det var for store forskjeller mello lærernes klasse ledelse, ønsket mer felles klasseledelse – intern prosess for å finne kriterier for god lærer, i samarbeid med NTNU Samler og involverer organisasjonen ut fra dens eget ståsted omkring felles visjon Om du selger biler, ny modell – den vil jeg ikke selge Kjemper fortsatt mot Refom 94, har ikke begynt å kjempe mot Kunnskapsløftet ennå 34
35
Begeistringsledelse Sosialt / emosjonelt: Din nærmeste leder
sørger for at dine meninger blir tatt hensyn til sprer arbeidsglede rundt seg har stor respekt for deg sørger for at det god stemning på jobben Faglig: legger til rette, slik at du får gjort jobben din får frem det beste i sine medarbeidere oppmuntrer deg til å videreutvikle deg i jobben er stimulerende å jobbe for
36
Hvorfor har vi gode skoler?
Gode rektorer som er ledere Tar utgangspunkt i og involverer skolens lærere, foreldre og elever Klar, felles utviklet visjon for hele skolen Lærere støttes, utvikles og jobber i team Hele skolen er fokusert på møtet mellom lærer og den enkelte elev Økonomi er rammebetingelser, - men undervisningen må ikke rammes Læreridentiteter (2004, Jorunn Møller) Eldre: Lærer 24 timer, satte opp timeplan Moderne: Ingen fellestrekk 36
37
11 gode rektoregenskaper
Modig Kreativ Synlig Evne til å utnytte ressurser Delegeringsevne Teambygger Visjonær Skjermer lærerne for ”administrativt” rask slik at de får drive undervisning Veileder (og fjerner) lærere som ikke mestrer Fokuserer på kjernevirksomheten – som er møtet mellom lærer elev. Observerer undervisning Læreridentiteter (2004, Jorunn Møller) Eldre: Lærer 24 timer, satte opp timeplan Moderne: Ingen fellestrekk 37
38
De dårligste i verdensklassen…
39
Trygg klasseledelse med Marte Meo
Sissel Holten, forfatter og avdelingsleder Statped
40
EPOST = FARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
41
En reddende rektor Jeg var en av de elevene man i dag vil si har «spesielle behov».
42
SE MEG!!!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.