Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS
Oslo 12. oktober 2007 BI

2 Oversikt Saab BioPower – bakgrunn
Bioetanol & Saab BioPower – marked og markedsbetingelser Saab BioPower - fremtiden BI

3 Et stort behov for endring av motor og
drivkraft strategien for bilindustrien. Størrelsen på den fremtidige bilpark Økende mobilitet hos befolkningen Belastning på klima, helse og våre oljeresursser Our own internal estimate is a car park of 1.1 billion vehicles in 2020 (compared to 800million today). However, we realise tht this number may be very low, since it is based on an assumption of a 15% car ownership rate globally, compared to the approx 50% car ownership rate in the Western World. We are also noting that people are increasing the use of their car. They travel further for both work and leisure. Note: Pop 2020: 7.5 billion (incl children) – 15% car ownership = 1.1 bill BI

4 GM alternative drivkraftstrategi
Hybrid Electric Vehicles (incl. Plug-In HEV) IC Engine and Transmission Improvements Hydrogen Fuel Cell Petroleum (Conventional & Alternative Sources) Bio Fuels (Ethanol E85, Bio-diesel) Electricity (Conventional & Alternative Sources) Battery Electric Vehicles (E-Flex) Displace Petroleum Improved Vehicle Fuel Economy & Emissions Energy/Fuel Diversity Time The OVERALL OBJECTIVE OF GM is to remove the automobile from the energy and environmental equation. Realistically this means that we will use different sources of fuel- the different types of propulsion technology will coexist for the foreseeable future. In the NEAR-TERM we focus on incremental internal combustion engine improvements, both gasoline and diesel, as well as the improvements in our transmissions. Also in the NEAR-TERM we establish or already have established alternative fuels technologies like E85, CNG, Biodiesel and LPG. When it comes to E85, GM strongly supports a public strategy that encourages E85 to be more widely available, encourages consumers to purchase E85 cars and E85 and gives credit to automakers for the W2W CO2 reduction potential. Very important also that EU encourages the swift transition to 2nd gen bioethanol production. In the MID-TERM GM are introducing Hybrid electric vehicles. With the products already in the market and the ones coming in the next 2 years this technology moves more and more to the near term. LONG TERM, GM believes that hydrogen fuel cell vehicles will provide a strong opportunity to take the last step to remove the vehicle from the energy & environmental debate. Our role is to develop and bring to market technologies with the potential to reduce emissions. However, we can’t do it alone – governments must establish a coordinated policy framework that engages fuel providers and consumers as well as automakers to make these technologies commercially viable. NEXT CHART BI

5 Saab BioPower – Et resultat av erfaringer og ekspertise fra både GM og Saab
Fordeler grunnet GM,s lange erfaring med etanol i bil: GM har solgt over 2 mill. E85 biler i Amerika. GM er markedsleder i Brasil, som har den høyeste etanol- penetrasjonen i verden. SAAB har eksperimentert med etanol siden begynnelsen av 90- tallet: Saab 9000 multi flexfuel - ble lansert allerede i 1992, men markedet og infrastrukturen var ikke klar på dette tidspunktet. Saab Variable Compression Concept motor ble presentert i 2000, basert på ny kunnskap om Trionic motorstyring. Saab har lang erfaring innen turboteknologi. BI

6 Responsible performance
Independent thinking Is the essence of our heritage Brand DNA Product pillars Progressive design Innovative Sporty, driver focus Aircraft heritage INDEPENDENT THINKING Responsible performance Scandinavian origin BI

7 Saab BioPower – hvorfor fokuserer SAAB på bioetanol?
Bioetanol-delen er CO2-nøytral (utslipp fossilt CO gr/km). Bioetanol er tilgjengelig i dag – produksjonen er i kraftig vekst. Enkelt for bruker- bensin kan benyttes der bioetanol ikke er tilgjengelig. Enkelt, og ingen store investeringer for forhandler/kunde. Benytter dagens motorteknologi. Høyere oktaninnhold (104 RON) gjør det mulig å opprettholde dagens motoreffekt med mindre motorer (downstreaming). Kompatibel med annen teknologi BI

8 Saab kundene verdsetter ytelse, men er også opptatt av miljø
Saab kundene verdsetter ytelse, men er også opptatt av miljø! De er gjerne: Moderne individualister Miljøfokusert Går egne veier Prøver ut ny teknologi Lik kundeprofil verden over Høy utdannelse og inntekt Aktive personer, søker opplevelser BI

9 Saab BioPower annonse, dobbeltside i magasiner

10 Saab BioPower – bioetanol (E85)
Betydelig redusert mijøpåvirkning (utslipp fossilt CO gr/km) + Økt motorytelse (20-30 hk ekstra) BI

11 Saab BioPower – så langt….
2004 2005 2006 2007 Jan-Juni Juli-Des Jan-.Juni Juli - Des 2.0t verdenspremiere i Paris Internasjonale PR- arrangement Lansering i Sverige Lansering i Europa.. 2.3t premiere i London 2.3t lansering i Sverige Videre lansering i Europa t BioPower Tilgj. i alle modeller t BioPower Aero X konseptbil BioPower Hybrid - null CO2-utslipp E100 konsept – ren bioetanol BI

12 Alle modeller er nå tilgjengelige som BioPower
Saab 9-5 BioPower 2.0t HK (240 – 280 Nm) 2.3t HK (280 – 310 Nm) Saab 9-3 BioPower 1.8t 150 HK HK (240 – 265 Nm) 2.0t 175 HK HK (265 – 300 Nm) BI

13 Saab BioPower – vår erfaring
Miljøvennlige alternativer må være: Attraktive – samme krav til komfort, funksjonalitet og prestasjoner. Bekvem og enkel i bruk. Myndighetene må legge forholdene til rette. Alle parter i bioetanolkjeden må jobbe i samme retning En endring av bilkjøp kan gjøres raskt hvis hele kjeden jobber i samme retning. Sverige – i løpet av 12 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra %. Irland – i løpet av 5 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra % Bioetanol-kunder er fornøyd med sitt valg viser en svensk undersøkelse: 94% av alle SAAB Biopower-kunder ville ha gjort samme valg igjen, og vil anbefale andre å gjøre samme valg. Råstoff Produksjon Kjøretøy Distribusjon Lovverk Marked BI

14 “Sverige skal være uavhengige av fossile brensler i 2020”
Göran Persson, 2001 Lokale myndigheter er nøkkelspillere for å starte markeds-utviklingen. Ingen avgifter på fornybare drivstoff – 2013 20% lavere firmabilskatt SEK til privatkunder som kjøper miljøbil Gratis parkering i mange byer Ingen bomavgift i Stockholmsringen Miljøtaxier har første prioritet på Arlanda Airport Miljøbiler er etterspurt av det offentlige (krav) Statlig støtte og EU-støtte for produksjon av biodrivstoff, distribusjon, forskning og investering i biler. BI

15 Market situasjon, miljøbiler i Sverige
Totalt biler og 13% markedsandel Topp 5 miljøbiler i Sverige, 2006: Saab 9-5 BioPower biler 30% markedsandel Ford Focus Flexifuel biler 20% markedsandel Volvo S40/V50 Flexifuel biler 18% markedsandel Volvo V70 Bi-fuel biler 6% markedsandel Toyota Prius (Hybrid) 2,058 biler 5,5% markedsandel SOURCE: BIL Sweden BI

16 Det svenske markedet har gjort sitt valg; bioetanol - Saab er klart ledende blant miljøbiler!
Første halvdel av 2007 6624 biler 713 Volvo Bifuel *) Ble tilgjengelig fra mars 2007 **) Inkludert V50, S40 og C30 BI

17 Infrastuktur for E85 i Sverige
Des – 140 E85-stasjoner Des – 300 E85-stasjoner Des – 600 E85-stasjoner Våren 2007 – 700 E85-stasjoner I dag – 950 E85-stasjoner Ved utgangen av 2009 – ca E85 stasjoner Ca. 50% av bensinstasjonene vil tilby bioetanol. (Lovgivning er en viktig årsak til dette). BI

18 Andre land følger etter…
Irland 50% reduksjon i registreringsavgiftene, reduserte avgifter på E85, moms kan kreves tilbake. Frankrike 50% reduksjon i nybilavgifter og i CO2-avgift. Ingen firmabilskatt i 2 år. Får tilbake 80% av momsen på E85. Sveits Avgiftslette for E85 SAAB BioPower er mest solgte flex-fuel-bil i Europa BI

19 Hva med Norge ? Ingen avgifter på E85
kr. i redusert registreringsavgift fra juli 2007 15 E85-stasjoner (Statoil), forventet 20 innen utgangen av 2007 Ingen incentiver… 251 solgte Saab BioPower i Norge i 2006 159 solgte Saab BioPower hittil i år BI

20 Bioetanol – fremover Tilbys på flere markeder, og på fremtidige modeller. Utvikle etanol-motorer, med mulighet for å kunne benytte bensin. Mindre motorer, utnytte høyere oktaninnhold og turboteknologi. Vi ser et stort potensiale for E-100. Kombinere etanol med annen teknologi. My own role in all of this is to contribute to the continuous evolution of our future BioPower strategy and to help create the right market conditions for BioPower – co-ordinating product development, public affairs, pr, sales & marketing, our local market organisations and our external partners. To me it is important that we continue to explore the opportunities within the bioethanol field – how to improve the environmental efficiency, but also how to make environmental cars more attractive to the consumers. Let me show you in more detail what we are exploring for the future. I will use our recent concept cars to visualise… BI

21 Saab BioPower Hybrid Concept
260 HK Saab BioPower med motor som benytter E100. Øker effekten ved å benytte elektromotor i tillegg. Drivstoffbesparende “Zero Mode”, bykjøring kun med elektromotor. Energibesparende, lader batteriene bl.a. ved oppbremsninger. Viser fremtidig etanolbil kombinert med annen miljøvennlig teknologi. BI

22 Saab BioPower 100 Concept Første turbomotoren laget for 100% bioetanol (E100) 2.0-liter turbo som gir 300 HK og meget lavt C02-utslipp. Bekrefter at mindre motorer kombinert med turboteknologi gir høy effekt. Stort potensiale for vesentlig mindre motorer i fremtiden. Viser at det er mulig å kjøre med 100% bioetanol, ikke blandet med fossilt brennstoff. BI

23 Spørsmål ? BI


Laste ned ppt "Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google