Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det
1
2
Frank Tangen NRK: kultur, barn, nyheter
Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis Byråleder Cox Kommunikasjon – publisering HR og Kommunikasjon Södra Cell Partner i medietreningsbyrået Talk Kommunikasjonsrådgiver i Cox Oslo Utdanning bl.a. ledelse og økonomi, kommunikasjonsledelse, organisasjonskommunikasjon, endringsledelse, coaching, tverrkulturell kommunikasjon, nettpublisering
3
CSR - definisjoner People Planet Profit ”Å imøtekomme eller overgå omgivelsenes forventninger”
4
Hva aktualiserer CSR? Global Compact Stortingsmelding 10 - 2008/2009
ISO 26000
5
Hvorfor kommunisere CSR?
Samfunnsmessig aksept: license to operate Media: forebygge omdømmeskader Kostnadsreduksjoner: f.eks energi, fravær Markedsmuligheter: bevisste kunder foretrekker en ansvarlig bedrift Rekruttering: gode folk vil jobbe hos gode arbeidsgivere Medarbeiderengasjement: mening utover profitt Innovasjon: miljømessig, sosialt og økonomisk ansvarlig utvikling kan gi et forsprang i markedet Adgang til kapital: seriøse investorer søker ansvarlige selskaper Myndigheter / politikere: tydelig samfunnsbidrag
6
CSR i maling- og lakkindustrien?
8
Toveis asymmetrisk kommunikasjon
10
Velg strategi Enveis informasjon?
Responsmulighet? (Toveis asymmetrisk) Dialog – likeverdig, partene påvirker hverandre (Toveis symmetrisk) Hva er realistisk?
11
Kartlegg interessentene
Miljøorganisasjoner Lokalpolitikere Rikspolitikere Investorer Myndigheter Forbrukere Fagmedier Konkurrenter Eiere Arbeidsmarked Studenter Fagorganisasjoner Riksmedier Leverandører Innleid arbeidskraft Lokalmedier - og prioriter Ansatte Naboer Bransjeorganisasjoner - og prioriter
12
Strategien Beskriv: Hva er målet? Hvem vil vi kommunisere med?
Hvilket budskap til hvem? Opplevelse Kanaler og virkemidler Måling? Hvem deltar i prosessen?
13
Virkemidler Rapport Årsmagasin Web E- læring (internt)
Intranett (internt) Kampanjer (internt og eksternt) Annonsering Film PR og medieomtale Events Sosiale medier Møter med interessenter - og integrer alltid i eksisterende kanaler
14
Internkommunikasjon av CSR
Noen grunnregler: - Bruk nærmeste leder - Involver, skap eierskap - Velg rike kanaler - Gjenta budskapene i flere kanaler Mulige virkemidler: Kampanjer E-læring Events - men først og fremst eksisterende kanaler
15
Redaksjonelle virkemidler
Eksternt, journalistisk blikk, profesjonell research Kjent presentasjonsform = troverdighet Plass til nyanser og resonnement Prioritere mest relevante saker La målgruppa påvirke innholdet Slipp til skeptikerne Vær åpen om dilemmaene
16
Standarder for rapportering
40 % velger GRI Betyr lite for de fleste målgrupper Troverdighet Benchmarking GRI gir stor grad av frihet
17
Trender og eksempler Jevnere vektlegging av miljø og sosiale forhold
Integrert rapportering Stadig flere rapporterer, størst økning i Europa GRI (40%) Vodafone Group (Beste i CR Reporting Awards) The Walt Disney Company (Beste førsterapport) Adidas (web) Grays Harbor Paper Novo Nordisk (integrert + web)
18
Eksempler fra Globe Award 2009 www.globeaward.org
19
Farmasiselskapet NovoNordisk web
20
Stora
21
Energiselskapet CLP
22
”Whether a company communicates or not, an image of how the company handles or fails to handle sensitive issues will be communicated for them.” Peggy Brønn
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.